۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

ابرها نمی توانند توسعه دهندگان را فراموش کنند

در عجله به سمت هوش مصنوعی، فروشندگان باید به خاطر داشته باشند که توسعه دهندگان تأثیر زیادی در هزینه های فناوری اطلاعات دارند. کمک به توسعه دهندگان در نهایت منجر به رشد می شود.

در عجله به سمت هوش مصنوعی، فروشندگان باید به خاطر داشته باشند که توسعه دهندگان تأثیر زیادی در هزینه های فناوری اطلاعات دارند. کمک به توسعه دهندگان در نهایت منجر به رشد می شود.

ارائه‌دهندگان اصلی ابر هفته گذشته درآمد خود را اعلام کردند و رشد آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، این بدان معناست که بلافاصله مشخص نیست. در اوایل سال جاری، هر یک از ابرها از یک کلمه برای توضیح کاهش سرعت استفاده کردند: “بهینه سازی”. مشتریان در برخی زمینه ها هزینه خود را کاهش می دهند تا بتوانند آن را در جاهای دیگر افزایش دهند. «جای دیگر» مدعی بودجه CIOها چیست؟

همانطور که ابتدا توسط مایکروسافت (و در کمال تعجب نه توسط گوگل) اشاره شد، بزرگترین تغییر در هزینه ها به سمت هوش مصنوعی است. در ماه مه، اشاره کردم که ما در حال حاضر در «آرامش بهینه‌سازی قبل از طوفان هزینه‌های ابری» هستیم که زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها نسبت به آزمایش‌های هوش مصنوعی که در حال اجرا هستند، اطمینان بیشتری پیدا کنند. همانطور که اندی جاسی، مدیر عامل آمازون در آن زمان گفت، «تعداد کمی از مردم از میزان کسب و کار ابری جدید در طی چند سال آینده از سیل معلق یادگیری ماشینی که در راه است، می‌دانند.

این احتمالاً درست است، اما چرا مایکروسافت تنها در گزارش این باد در درآمدهای خود است؟ و چرا هیچ یک از ارائه دهندگان فضای ابری درباره تأثیر توسعه دهندگان بر هزینه های هوش مصنوعی صحبت نمی کنند؟

اما ابتدا داده ها

علیرغم اینکه هزینه‌های ابری همچنان بخش کوچکی از کل هزینه‌های فناوری اطلاعات را مدعی هستند، و علی‌رغم تغییر مداوم از زیرساخت‌های داخلی به ابر عمومی، AWS، Microsoft Azure و Google Cloud همچنان کاهش رشد را گزارش می‌کنند، همانطور که جردن نووت می گیرد. به ترتیب سهم بازار:

  • AWS درآمد ۱۲ درصدی را افزایش داد (در مقایسه با ۱۱ درصد در سه ماهه قبل)
  • مایکروسافت ۲۹% (از ۲۶%) افزایش یافته است
  • Google 22% افزایش داشت (از ۲۸%)
CUDA چیست؟ برنامه نویسی موازی برای پردازنده های گرافیکی

البته، اجزای این اعداد ابری از سه ارائه‌دهنده بسیار متفاوت است: تعداد AWS بیشتر شامل درآمد زیرساخت به‌عنوان سرویس است، در حالی که Google و Microsoft (با اعداد IaaS بسیار پایین‌تر) نرم‌افزار را به عنوان برنامه‌های کاربردی a-service مانند Google Workplace (Docs و غیره) و Office 365. براساس گزارش‌ها، آمازون ۱ میلیارد دلار به مایکروسافت می‌پردازد تا آفیس را در فضای ابری دیگران اجرا کند. به اندازه کافی منصفانه است.

اعداد بزرگ هستند، حتی با کاهش رشد نسبت به سال گذشته. اما چرا بزرگتر نیستند؟ به هر حال، با تحلیل IDC و Gartner، ما به اشباع ابری نزدیک نیستیم. طبق برخی حساب‌ها، کمتر از ۱۰ درصد از کل هزینه‌های فناوری اطلاعات امروز به فضای ابری می‌رود. آیا «بهینه‌سازی» فقط یک افزایش سرعت در مسیر تریلیون‌ها هزینه ابر است؟ اگر چنین است، این همه رشد از کجا می آید؟ Novet، در حال نظر دادن درباره درآمد آمازون، افکار مشابهی داشت: “با نگاهی به آینده، شما تعجب می کنید که چگونه AWS بسیار بیشتری به تنهایی می‌تواند رشد کند و رشد از کجا می‌آید.” همین امر در مورد مایکروسافت و گوگل نیز صادق است.

استخراج پول با هوش مصنوعی

یک پاسخ هوش مصنوعی است. آیا کافی است؟ به نظر می رسد مایکروسافت اینطور فکر می کند. از ۲۹ درصد رشد درآمد ابری، ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت ادعا می‌شود ۳ درصد از مشتریانی است که هزینه‌های کلان روی هوش مصنوعی می‌کنند. او ادامه داد که هزینه های هوش مصنوعی فقط مربوط به خدمات هوش مصنوعی نیست که شرکت ممکن است بفروشد. این مربوط به فضای ذخیره سازی، محاسبات و غیره است که به چنین حجم کاری کشیده می شود.

کوانتیزاسیون مدل و طلوع هوش مصنوعی لبه

جاسی در ماه مه به درستی اشاره کرد، “مردم در حال حاضر متوجه میزان عدم مصرفی که قرار است [به مصرف تبدیل شود] و در فضای ابری با ظهور مدل های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد صرف شود، متوجه نیستند.” چیزی که گیج کننده است این است که چرا AWS و Google مانند مایکروسافت باد پشتی را نمی بینند — یا حداقل، آن را گزارش نمی کنند.

گوگل احتمالاً اولین بار در حزب هوش مصنوعی بود و قوی‌ترین نمونه کارها را داشت. ساندار پیچای، مدیر عامل Google به تماس درآمد توجه کرد، «ما قطعاً شاهد علاقه‌مندی‌های زیادی به هوش مصنوعی هستیم» و ادعا کرد: «الان پروژه‌های بسیار زیادی در حال انجام هستند، فقط در Vertex، با تعداد پروژه‌ها که بیش از هفت برابر افزایش یافته است.» این فوق‌العاده است، اما در شماره‌های Google نشان داده نمی‌شود.

همینطور AWS. این شرکت به دلیل کندی در هوش مصنوعی مورد انتقاد قرار گرفته است، اما حتی اگر این روایت را بپذیرید، AWS مجموعه ای غنی از خدمات مرتبط با هوش مصنوعی و علم داده و بیشترین تعداد مشتری را در میان ابرها دارد. جاسی در درآمد آمازون می‌گوید هوش مصنوعی مولد برای اکثر شرکت‌ها مهم است، اما AWS هیچ تأثیری بر درآمد خود از چنین مشتریانی گزارش نکرده است. Jassy در ادامه استدلال کرد که «مشتریان می‌خواهند مدل‌های [هوش مصنوعی] را به داده‌های خود بیاورند، نه برعکس، و بسیاری از این داده‌ها در AWS قرار دارند». باز هم، این معقول به نظر می رسد، اما از نقطه عطف غافل است (یعنی «و بنابراین رشد درآمد ما تسریع شد»).

شاید در بیش از ۹۰۰ میلیون دلار درآمد تبلیغ شده دفن شده باشد “در حالی که مشتریان همچنان تمرکز خود را به سمت ایجاد نوآوری تغییر می دهند.” برای منصفانه بودن، جاسی همچنین گفت که رشد ۹۱۹ میلیون دلاری نشان‌دهنده «مطلوب‌ترین رشد در بین هر یک از بازیکنان بیرونی» است، که نشان می‌دهد مایکروسافت و گوگل چگونه آمار خود را گزارش می‌کنند. بنابراین شاید AWS بیش از هر شخص دیگری رشد مرتبط با هوش مصنوعی داشته باشد، اما اگر چنین است، چرا در مورد آن صحبت نکنید؟

برندگان جایزه فناوری سال 2023 InfoWorld

پس از همه، جاسی تأکید کرد که «فرصت جدید و عظیم هوش مصنوعی مولد» باید «ده‌ها میلیارد دلار درآمد برای AWS طی چندین سال آینده ایجاد کند» زیرا «ما یک رویکرد منحصر به فرد و گسترده داریم که واقعاً در بین مشتریان طنین‌انداز است. ” بنابراین آن را برجسته کنید.

یکی از عوامل احتمالی، قدرت تاریخی مایکروسافت با CIO است. یک دهه پیش، CIO ها مایکروسافت را اعلام کردند “مهم ترین فروشنده” آنها. اگرچه ظهور AWS موقعیت زمانی غالب مایکروسافت را به طور جدی به چالش کشیده است، اما هنوز هم درست است که مایکروسافت تأثیر قابل توجهی در C-suite دارد. بنابراین ارزش دارد یک پستی که در سال ۲۰۱۶ نوشتم که امروز هم مرتبط است، بکشید.

توسعه‌دهندگان لزوماً بودجه‌ها را کنترل نمی‌کنند، اما بر هزینه‌های فناوری اطلاعات بسیار تأثیرگذار هستند. سه ارائه‌دهنده بزرگ ابر می‌توانند هرچه می‌خواهند درباره تأثیر هوش مصنوعی بر درآمدشان صحبت کنند، اما در این حساب‌ها، توسعه‌دهندگان تأثیر زیادی دارند. برنده دراز مدت ابر کسی است که بیشترین کمک را به توسعه دهندگان می کند. هوش مصنوعی جدیدترین میدان جنگ برای توسعه دهندگان است و باید زمان بیشتری را در تماس های درآمدی شرکت های مربوطه دریافت کند. مایکروسافت و گوگل پنج بار از توسعه دهندگان در تماس درآمد خود نام بردند در حالی که AWS شش بار از آنها نام برد. در همین حال، به طور تصاعدی بیشتر در مورد هوش مصنوعی صحبت می شد. برای برنده شدن، آنها باید این دو را با هم ترکیب کنند.