۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

آیا باید توییتر را برای فدیورس ترک کنید؟

از فیس بوک، توییتر و اینستاگرام خسته شده اید؟ نسبت به متاورژن شک دارید؟ انجمن غیرانتفاعی، توزیع شده و جامعه محور ممکن است برای شما مناسب باشد.

از فیس بوک، توییتر و اینستاگرام خسته شده اید؟ نسبت به متاورژن شک دارید؟ انجمن غیرانتفاعی، توزیع شده و جامعه محور ممکن است برای شما مناسب باشد.

آنچه مال الون است به ایلان بدهید و آنچه مال ماست به ما بدهید. رسانه های اجتماعی ممکن است هرگز ایده خوبی نبوده باشند. مانند پاسخ سرمایه داری به خودانتقادی مائوئیستی شما در یک مکان به تمام بیخودی خود اعتراف می کنید و امیدوارید که افرادی که صاحب سایت هستند از آن برای همیشه استفاده کنند.

در مجموع، به نظر می رسد تأثیر رسانه های اجتماعی بر جامعه، به ویژه بر اجتماعی شدن، منفی بوده است و مردم ترک بی سر و صدا—یا ترک نه چندان آرام—فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و YouTube برای مدتی. با خرید توییتر توسط ماسک و تصمیم گیری سریع (و مسلماً عجولانه) او، بسیاری از علاقه مندان به رسانه های اجتماعی نه به متاور فیس بوک بلکه چیزی به نام “فدیورس”

سر زده اند.

فدیورس چیست؟

فدیورس شبکه‌ای از سرورهای رسانه‌های اجتماعی است که محتوای یکدیگر را به اشتراک می‌گذارند. معروف ترین مثال Mastodon است که بسیار شبیه توییتر است. با این حال، به جای یک «توئیتر» ماستودون‌های زیادی وجود دارد (ظاهراً حکم انقراض نابهنگام بود) . اگر من حساب خود را روی یک سرور راه‌اندازی کنم و شما حساب خود را روی سرور دیگری راه‌اندازی کنید، همچنان می‌توانیم محتوای یکدیگر را ببینیم و مجدداً ارسال کنیم زیرا سرورها بخشی از یک “فدراسیون” هستند.

هر سرور Mastodon خط‌مشی‌ها و مدیران خود را دارد. اگر آنها را دوست ندارید، می‌توانید بدون از دست دادن دنبال‌کنندگان، یکی را برای دیگری بگذارید. اکثر سرورها از میثاق ماستودون پیروی می کنند، که به سطح اولیه خدمات اداری و همچنین تعدیل فعال در برابر اشکال مختلف نفرت نیاز دارد. سخن، گفتار. سرورهایی که از میثاق پیروی نمی کنند توسط سایت اصلی Mastodon لیست نمی شوند. همچنین، سرورهای ناسازگار معمولاً توسط سرورهای دیگر مسدود می شوند، بنابراین محتوای آنها توسط بقیه کاربران قابل مشاهده نخواهد بود.

از طریق مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و استانداردهای منبع باز توسعه‌یافته توسط جامعه، هر کسی می‌تواند جایگزین خود را برای توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب راه‌اندازی کند. تا زمانی که آنها با حداقل استانداردهای موجود در میثاق ماستودون موافقت کنند، به مخاطبین و جامعه کاربرانی که قبلاً پست می‌کنند دسترسی خواهند داشت.

به طور طبیعی، بسیاری از این نمونه‌ها به زبان‌ها، جغرافیاها یا علایق خاصی پاسخ می‌دهند. بنابراین، برای مثال، اگر نویسنده‌ای هستید که خود منتشر کرده‌اید، می‌توانید به یک نمونه اختصاص داده شده به افرادی مانند خودتان علاوه بر این، نمونه‌های مختلف تعدیل محتوای اضافی را اعمال می‌کنند (حداقل در تئوری) و محتوا را از سرورهایی که این کار را نمی‌کنند مسدود می‌کنند. به عنوان مثال، شاید شما نمی خواهید در نمونه ای باشید که میزبان پورنوگرافی است.

چرا توییتر، فیسبوک و اینستاگرام بد هستند؟

مردم تعدادی از مسائل مانند دستکاری کاربران و فراگیر بودن تبلیغات مزاحم و اخبار جعلی را با فیس بوک مطرح کرده اند. در حالی که تعدیل محتوای یک نفر سانسور دیگری است، به نظر می رسد توییتر، فیس بوک و اینستاگرام در تعدیل محتوا به روشی قابل قبول برای همه شکست خورده اند. در بسیاری از موارد به نظر می‌رسد که آنها اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و حتی سخنان نفرت‌انگیز را تشویق می‌کنند تا «تعامل» ایجاد کنند.

من شخصاً از فیس‌بوک خارج شدم، علیرغم گزارش‌های متعدد، از حذف کاربری با نام جعلی که یکی از دوستانش را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و تعدادی از زنان را به صورت آنلاین تهدید می‌کرد، خودداری کرد. استفاده من از این سرویس، مانند بسیاری دیگر، در طول سال‌ها به مقداری کاهش یافته بود. اینستاگرام که همچنین متعلق به شرکت مادر فیس بوک متا است، مشکلات مشابهی در زمینه تعدیل، دستکاری و بارها و بارهای هرزنامه.

توئیتر توسط ایلان ماسک به منظور ترویج ایده های آزادی بیان خود خریداری شد. او بلافاصله شروع به بازگرداندن چهره های بحث برانگیز کرد که به خاطر سخنان نفرت پراکنی و خصومت با گروه های اقلیت شناخته می شدند. او در عین حال دیگران را به دلیل تمسخر یا انتشار مکان جت شخصی خود ساکت کرد. تصمیمات دیگر ماسک به نتایج مسخره ای منجر شد، به طوری که حساب های جعلی از مارک های معروف علامت های آبی صحت را دریافت کردند. می‌توانید در اقتصاددان، نیویورک تایمز، < a href="https://www.washingtonpost.com/technology/2022/10/28/musk-twitter-racist-posts/" rel="nofollow">واشنگتن پست، گاردین، مجله تایم، و وب سایت موسسه بروکینز< /a>، در میان دیگران.

YouTube اکنون انواع تبلیغاتی را دارد که شما را وادار به ترک پخش تلویزیونی کردند. همچنین به‌صورت الگوریتمی ویدیوهای علمی ناخواسته را در طول اوج همه‌گیری کووید و اطلاعات نادرست دیگری را تبلیغ کرد. با این حال، این محتوا برای افرادی که منزجر یا دفع نمی شود بسیار جذاب است.

برای همه این سرویس‌ها، به نظر می‌رسد دستکاری کاربر سودهای کوتاه‌مدتی ایجاد کرده است. اما واقعاً چه کسی دیگر این خدمات را “دوست دارد”؟ شما از یک تعهد مرموز خارج شده اید. اگر تجربه شما مانند بسیاری از تجربه‌ها است، از آنها کمتر و کمتر استفاده کنید زیرا احساس بدی در شما ایجاد می کنند.

سوال نهایی این است که آیا داشتن یک “فضای عمومی” دیجیتال در دست یک میلیاردر مجرد یا هر شرکتی با انگیزه سود اساساً چیز بدی است؟ تقریباً هر کاری که برای «کسب درآمد» از محتوای کاربر و تعامل انجام می‌شود، به ضرر کاربران و محتوای آنهاست. این شامل محتوایی است که الگوریتم‌ها در فید شما به شما نشان می‌دهند و کدام تبلیغات به شما ارائه می‌شود. همچنین شامل ویژگی‌هایی است که اضافه می‌شوند، مانند «روندها» یا «ناوگان».

تویتر متداول چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم، Mastodon پاسخ متفاوتی به توییتر است. همچنین بالغ ترین بخش است. چند تفاوت وجود دارد، مانند محدودیت ۵۰۰ کاراکتری، و به پست‌ها به جای توییت، توت می‌گویند، اما در کل به همین صورت عمل می‌کند. اخبار، هشتگ ها و فیدها مفیدتر و مرتبط تر هستند. فید فقط زمانی است و نه دستکاری در پست ها و چیزهای اضافی که دوست دارید توییتر به شما نشان ندهد. چند اشکال وجود دارد، به خصوص اگر از برنامه اندروید و وب سایت استفاده می کنید. به عنوان مثال، Mastodon تا زمانی که روی ویرایش کلیک نکردم تعداد فالوور/فالوور یا عکس نمایه را بین آنها همگام نکرد. اما به طور کلی استفاده از Mastodon به همان اندازه توییتر آسان است.

fediverse

اینستاگرام متمایز چیست؟

پاسخ متفاوت به اینستاگرام Pixelfed است. به گفته یکی از کاربران، @Sunshiny.Sam، “این بسیار شبیه به اینستاگرام است که فراموش می کنم از کدام یک استفاده می کنم.” طرح بندی مشابه است، از جمله صفحه نمایه، هشتگ ها و هشدارها. تفاوت هایی وجود دارد. “محلی” به معنای سرور Pixelfed است که شما از آن استفاده می کنید. ربطی به مکان واقعی شما ندارد. شما تصاویری را از سراسر جهان و حتی از Mastodon خواهید دید، اما پست‌های متنی فیلتر می‌شوند. یک دکمه اشتراک‌گذاری مجدد وجود دارد، اما کاری متفاوت از آنچه شما انجام می‌دهید انجام می‌دهد. ممکن است انتظار داشته باشید.

fediverse 02

برنامه iPhone Pixelfed در حال اجرا بر روی سرور Pxlmo. اعتبار به @Sunshiny.Sam.

با این حال، به وضوح روزهای اولیه Pixelfediverse است. هنوز هیچ برنامه اندرویدی وجود ندارد و برنامه آیفون در نسخه بتا است و تعدادی اشکال دارد. اعلان ها در برنامه کار نمی کنند. پیام رسانی، برای همه مقاصد، غیر کاربردی است. وقتی به نظرات پاسخ می دهید، آنها در برنامه نمایش داده نمی شوند، اما در وب سایت نشان داده می شوند. جستجو مشکل دارد و جستجو برای هشتگ ها در زمان نوشتن کار نمی کند. به نظر می رسد که برخی از ویژگی های دیگر یک روز کار می کنند و روز بعد نه. اما هم وب سایت و هم برنامه قابل استفاده هستند.

در حالی که اینستاگرام و توییتر یک دیوار مرزی بین خود دارند، می‌توانید پست‌هایی را بین Pixelfed و Mastodon مشاهده کنید. با این حال، برخی از موارد عجیب و غریب بین این دو وجود دارد. افراد موجود در نمونه های Mastodon می توانند پست های نمونه های Pixelfed را ببینند. هنگامی که آنها عکس شما را “تقویت” می کنند (بازنشر می کنند)، یک اعلان دریافت می کنید، اما اگر به نمایه آنها نگاه کنید اغلب می گوید که آنها هیچ دنبال کننده و پستی ندارند. و به طرز عجیبی، حساب Mastodon من پست‌های چهار روز گذشته کاربر Pixelfed را که دنبال می‌کنم، همگام‌سازی نکرده است، علیرغم اینکه می‌توانم پست‌ها را در Pixelmo ببینم.

پاسخ فدرال به YouTube

نسخه فدرال YouTube PeerTube نام دارد. درست همانطور که انتظار دارید کار می کند. انتشار ویدیوها و پیوستن به سرور آسان است. پخش کاملاً تند است. PeerTube در طراحی اکثر سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدیو نوآوری می‌کند، زیرا از یک پروتکل همتا به همتا استفاده می‌کند. (مشابه BitTorrent) برای افزایش بارگیری های جریانی ویدیو. متأسفانه نمی‌توانم مانند YouTube بدون اشتراک‌گذاری کل صفحه، ویدیوها را به Chromecast خود ارسال کنم. با این حال، باید انتظار داشت که Chromecast فناوری اختصاصی Google است.

در مورد محتوا، هنوز چیزهای وحشتناکی که ممکن است در YouTube پیدا کنید وجود ندارد. من چیزهایی را جستجو کردم که واقعاً نمی‌خواهم ببینم و به نتایج کاملاً بی‌گناهی رسیدم. با این حال، وقتی محتوای MariaDB را جستجو کردم، فقط آپلودهای ویدیویی دو ساله را پیدا کردم که نسخه پنج ساله سرور جامعه MariaDB را پوشش می داد. بنابراین PeerTube احتمالاً در حال حاضر جایی نیست که بخواهید ویدیوهای “چگونه” خود را تماشا کنید. این مکان عالی برای اشتراک‌گذاری با دوستانتان است، اما هنوز یک سایت قابل استفاده نیست.

در مورد TikTok چطور؟

خب اگر از فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب راضی نیستید، چرا به آغوش پر مهر دولت چین نروید؟ طبق گفته بنیانگذار Mastodon یوگن روچکو، “ما یک TikTok فدرال نخواهیم دید، زیرا هسته اصلی TikTok محبوب یک برنامه پیشرفته ضبط و ویرایش ویدیو و یک الگوریتم پیشرفته کشف محتوا است. ایجاد سروری که آپلود فایل‌های ویدیویی را بپذیرد و آن‌ها را بین دنبال‌کنندگان توزیع کند و آن را «فدرال TikTok» نامید، کافی نیست.» بنابراین ممکن است به این زودی یک وب سایت فدرال برای یادگیری حرکات رقص وجود نداشته باشد.

APIها و پتانسیل آنها

تویتر به طرز معروفی APIهای آنها را دستکاری و مخدوش کرد، برنامه های شخص ثالث را غیرفعال کرد و به طرز دردناکی مشخص کرد که یک برنامه نویس در چه کسی در حال بازی است. APIهای REST قوی Mastodon بر اساس ActivityPub، یک استاندارد W3C هستند. الف>. جدای از پشتیبانی از برنامه های شخص ثالث، Mastodon این امکان را فراهم می کند تا جستجو و تحقیق بیشتری در مورد متن و روندهایی که قبلاً با استفاده از Twitter API انجام می دادیم، انجام دهیم. به عنوان مثال، شما می توانید firehose را برای کل fediverse دریافت کنید—اگر جرات دارید.

برخی از اکوسیستم مشهور توییتر در حال مهاجرت به فدیورس هستند و تعداد برنامه های شخص ثالث به سرعت در حال افزایش است. برای مثال، Tusker قول می‌دهد تا خط زمانی شما را سفارشی کند و از هر دو Pixelfed پشتیبانی می‌کند. و ماستودون برای برخی از کاربران قدرتمند، برنامه Tweetbot «توئیتر» بود، اما پس از اینکه توییتر برنامه‌های شخص ثالث را کشت، توسعه‌دهندگان Tweetbot راه‌اندازی کردند. برنامه ای به نام Ivory برای Mastodon (در حال حاضر یک پیش نمایش دسترسی اولیه). اگر مورد پسند شما نیست، می‌توانید به مکعب‌های یخ، پشیده، مونا، یا ماموت.< /p>

آیا باید به fediverse بپیوندید؟

در حال حاضر، هم Mastodon و هم Pixelfed نسبت به همتایان غیرفدراسیون خود احساس امنیت بیشتری دارند. به گفته @Sunshiny.Sam، “این بیشتر شبیه یک جامعه است. در هفته ای که در Pixelfed فعال بودم، نظرات خوبی در مورد آثار هنری خود دریافت کردم، و این همه. من هیچ یک از پیام های تجاری مزاحم را دریافت نکرده ام.”

من در رسانه های اجتماعی هستم نه به این دلیل که می خواهم باشم، بلکه به این دلیل که باید برای شغلم باشم. من از شبکه های اجتماعی برای یافتن رویدادها استفاده می کنم. من از آن برای بررسی وضعیت پسرم در دانشگاه استفاده می کنم. من نمی توانم «تنها» را رها کنم و به ماستودون بروم زیرا مخاطب آنجا نیست و مهمتر از آن شبکه من آنجا نیست. وقتی این مقاله منتشر شد، احتمالاً آن را هم در حساب Mastodon خود و هم در توییتر پست خواهم کرد.

با این حال، من واقعاً دیگر توییتر را زیاد نمی خوانم. انتخاب محتوا بیشتر از چیزهای دیگر به من نشان می‌دهد. در یک هفته در Mastodon من قبلاً چیزهای جالب تری پیدا کرده بودم و مجبور بودم از طریق نویز کمتری فیلتر کنم. البته، من افراد کمتری را دنبال می‌کنم، اما همچنین Mastodon چیزهایی را از افرادی که دنبال نمی‌کنم به من نشان نمی‌دهد، مگر اینکه آن را بخواهم.

در روزهای اولیه اینترنت، وب قول داد که انتشار را دموکراتیک کند و به همه اجازه دهد در آن شرکت کنند. با این حال، یکی از ویژگی های وب اولیه این بود که استفاده از آن به خصوص آسان نبود. نوار ورود تا حدودی بالا بود. از یک طرف، این بدان معنا بود که افراد غیر فنی کمتر حضور داشتند. از طرفی برای انتشار باید حداقل هوشمندی داشت. اجتناب از این نتیجه گیری دشوار است که برخی از کاهش کیفیت محتوا به دلیل پایین آوردن نوار است.

در حال حاضر، مخاطبان متفاوت اندک است و انگیزه ایجاد هرزنامه ها و سیل شبکه با اخبار جعلی کم است. علاوه بر این، اگر متوجه شده اید که چگونه می توانید در Mastodon وارد شوید، احتمالاً کاربر معمولی فیس بوک نیستید، احتمال اینکه به پیتزاگیت بعدی بیفتید کمی کمتر است و هدف ضعیفی برای اخبار جعلی خواهید بود.

با این حال، اگر فیدیورس رشد کند، انگیزه تخلف نیز افزایش خواهد یافت. طرفداران Mastodon به ساختار شبکه اشاره می‌کنند و به این واقعیت که ربات‌ها تمایل به ایجاد تعامل برای دستکاری فید دارند – کاری که به راحتی نمی‌توانند در فدیورس انجام دهند. ایمان آنها به نظر من غیرقابل توجیه است. تویتر و فیس بوک تصمیم گرفت که برای گشت زنی در شبکه های خود به ابزارهای هوش مصنوعی نیاز دارد. با فرض ادامه رشد فدیورس، آیا هوش مصنوعی برای فیلتر کردن محتوا و علامت گذاری رفتار بد مورد نیاز است؟ یا ماهیت عدم تمرکز کافی خواهد بود؟ فقط زمان واقعاً نشان خواهد داد.

در حال حاضر، من در شبکه‌های متعلق به شرکت و شبکه‌های اجتماعی گیر کرده‌ام. من به ارسال پست برای هر دو ادامه می‌دهم و به مخاطبانم اجازه می‌دهم در فدیورس بسازند. با وجود لبه‌های ناهموار و اشکال، از خواندن Mastodon و اسکن Pixelfed لذت می‌برم. محتوا، اگرچه پراکنده تر است، اما یا چیزهایی است که من به آنها علاقه مندم یا حداقل دستکاری نیست. در حالی که فعلاً در Twitter و Mastodon پست می‌گذارم، در واقع دارم فید Mastodon من را می‌خوانم. p>