۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

آیا محاسبات ابری می تواند واقعاً فدرال شود؟

با افزایش هزینه‌های ابر و در دسترس بودن منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی متصل، می‌توانیم برندهای عظیم ابری را ببینیم که دارای مراکز داده نیستند.

با افزایش هزینه‌های ابر و در دسترس بودن منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی متصل، می‌توانیم برندهای عظیم ابری را ببینیم که دارای مراکز داده نیستند.

خبرنگاران اغلب با من تماس می‌گیرند در مورد هر کلمه‌ای که جدیداً وجود دارد و معنای آن برای شرکت معمولی چیست. اخیراً درباره فدیورس از من سؤال شده است.

فدیورس یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز از سرورهای مستقل است که می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشستی؟ این اصطلاح ترکیبی از کلمات فدراسیون و جهان است. باهوش. این مفهوم چیزی جدید یا منحصر به فرد نیست، اما کلمه اصلی است. من شاهد آمدن و رفتن این نوع معماری در طول سال‌ها بوده‌ام.

آیا یک ابر فدرال در راه است؟

در فدیورس، کاربران می‌توانند در بسترهای ذخیره‌سازی متعدد و محاسباتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آنها تعامل داشته باشند و در عین حال کنترل داده‌ها و هویت خود را حفظ کنند. برخلاف شبکه های اجتماعی گسترده و ارائه دهندگان ابر عمومی، هیچ سیستم متمرکزی وجود ندارد. فدرال است، به این معنی که پردازش و ذخیره سازی در هر منبع محاسباتی، مانند مرکز داده، دسکتاپ، یا تلفن یا ساعت هوشمند شما توزیع می شود.

فدیورس شامل هزاران سرور مستقل است که یک شبکه اجتماعی فدرال غول پیکر را تشکیل می دهند. هر سرور یک جامعه با افراد و حال و هوای خاص خود است. با این حال، کاربران می توانند با افراد در جوامع دیگر نیز صحبت کنند. برخی از پلتفرم‌ها در فدیورس عبارتند از Mastodon، Lemmy، PeerTube، و Pixelfed—همه شبکه‌های اجتماعی که احتمالاً هرگز از آنها استفاده نخواهم کرد.

Grafana: تابش نور به خوشه های Kubernetes

اصطلاح fediverse بیشتر مربوط به شبکه های اجتماعی است و نه محاسبات ابری، اما این مفهوم به راحتی در هر دو نوع سیستم یکسان است. در واقع، سیستم‌های محاسبات ابری فدرال سال‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند. با این حال، از آنجایی که ما به مدل‌های امنیتی مناسب و شبکه‌های سریع نیاز داشتیم، بیشتر به نفع ساخت مراکز داده محاسبات ابری عظیم که می‌توانستند به صورت مرکزی کنترل شوند، کنار گذاشته شد. این جایی است که ما امروز هستیم.

سرویس‌های ابری فدرال بسیار شبیه خدمات فدرال خواهند بود، زیرا اگرچه برخی از منابع مرکزی باید وجود داشته باشند، اما منابع ارائه‌دهنده خدمات محاسباتی و ذخیره‌سازی می‌توانند در هر جایی وجود داشته باشند. آنها به یک شبکه پرسرعت و قابل اعتماد متصل خواهند شد و از فدراسیون و پروتکل های امنیتی پشتیبانی می کنند.

این به چه معناست؟ هر منبعی می تواند یک بازی منصفانه باشد، مانند هزاران سروری که در حال حاضر در مراکز داده سازمانی خصوصی بیکار هستند، یا شاید رایانه رومیزی شما یا حتی یک سیستم محاسباتی در داخل کارخانه یا اتومبیل شما. اگر بتواند داده ها را پردازش کند، و شما مایل به شرکت در این سیستم فدرال هستید، می تواند بخشی از یک ابر فدرال باشد… خوب، گاهی اوقات.

ترسناک اما ارزان

اگر می‌خواهید سر کسی را ببینید که منفجر می‌شود، یک سرویس محاسبات ابری فدرال را برای افسر ارشد امنیت اطلاعات خود توضیح دهید که به تازگی به این واقعیت عادت کرده است که برخی از داده‌ها و پردازش‌های کسب‌وکار در ارائه‌دهندگان ابر عمومی از راه دور قرار دارند.

لحظه سرخوردگی هوش مصنوعی

>

سعی کنید توضیح دهید که داده ها در صدها سرور پراکنده در همه جا وجود دارند. شاید در رایانه همسایه آنها یا حتی رایانه های موجود در مرکز داده رقیب.

این من را به روزهای اولیه رایانش ابری برمی‌گرداند، زمانی که به دلیل احتمال وجود چنین فناوری‌های کفرآمیز از ساختمان خارج شدم. اینجا هستیم.

ایده اصلی صرفه جویی در پول است، اما مستلزم پذیرش این است که منابع فیزیکی می توانند در هر سیستمی که مایل است بخشی از ابر فدرال باشد پراکنده شود. من قصد ندارم در مورد این به روش های احمقانه فکر کنم، به این صورت که ما ساعت هوشمند یک نفر را به عنوان یک گره همتا در اختیار می گیریم، اما مقدار زیادی سخت افزار کم استفاده وجود دارد که هنوز در حال اجرا و متصل به یک شبکه در یک شبکه است. مرکز داده سازمانی که می تواند برای این مدل استفاده شود.

ایده یک سرویس ابری عمومی فدرال امروزه در درجات مختلف بلوغ وجود دارد، بنابراین لطفاً یک ایمیل عصبانی برای من ارسال نکنید که به من بگویید محصول شما سال‌هاست این کار را انجام می‌دهد و من به نوعی آدم بدی هستم. عدم اطلاع از وجود آن همانطور که گفتم، فدراسیون یک مفهوم قدیمی معماری است که بسیاری آن را پذیرفته اند. چیزی که جدید است، آوردن آن به یک پلتفرم رایانش ابری عمومی پرکاربرد است، که ما هنوز در اکثر موارد آن را ندیده‌ایم.

چارچوب علم داده انفورماتیکا با آمازون SageMaker متصل می شود

در این رویکرد، یک سیستم متمرکز، ارائه سرویس‌های ابری سنتی مانند ذخیره‌سازی و محاسبات را بین همتای درخواست‌کننده و همتایی که می‌تواند آن سرویس را ارائه دهد، هماهنگ می‌کند. در نهایت در جایی با یک سرور فیزیکی با ظرفیت استفاده نشده در دسترس خواهید بود. آن را به عنوان یک Airbnb تکنولوژیکی در نظر بگیرید.

خبر خوب این است که این روش در هزینه و مصرف برق بسیار کارآمد است. این به معنای حدود یک دهم هزینه خدمات ابر عمومی سنتی است که می تواند بسیاری را به استفاده از ابر فدرال سوق دهد. علاوه بر این، کسب درآمد با ارائه ظرفیت بیکار نیز می تواند وسوسه انگیز باشد. ارائه دهندگان ابر عمومی موجود می توانند خدمات فدرال را به سیستم های متمرکز به عنوان یک گزینه ارائه دهند.

آیا این شانس تبدیل شدن به یک چیز را دارد؟ من سال‌ها گفته‌ام که ما به سمت محاسبات فراگیر حرکت می‌کنیم، و با پیشرفت شبکه‌ها و فناوری سخت‌افزار ما، این وضعیت ادامه خواهد داشت. ما آنقدر روی تمرکز برنامه‌ها و داده‌ها در یک پلتفرم متمرکز نمی‌شویم، بلکه روی نحوه وجود همه این سیستم‌های مختلف در اکوسیستم تمرکز خواهیم کرد که آنها را مفیدترین می‌کند. یک ابر فدرال یک نمونه از این است.