۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

آیا هوش مصنوعی مولد در فضای ابری مقرون به صرفه خواهد شد؟

چهل سال پیش، هوش مصنوعی به دلیل قیمت بالایش تا حد زیادی کنار گذاشته شد. با یافتن مزایای واقعی کسب و کار، می توانید بهتر از توسعه دهندگان دیروز عمل کنید.

چهل سال پیش، هوش مصنوعی به دلیل قیمت بالایش تا حد زیادی کنار گذاشته شد. با یافتن مزایای واقعی کسب و کار، می توانید بهتر از توسعه دهندگان دیروز عمل کنید.

در این مطالعه PWC، ۵۹ ٪ از رهبران گفتند که در فناوری های جدید سرمایه گذاری خواهند کرد و ۴۶٪ گفتند که در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده به طور خاص روی هوش مصنوعی مولد سرمایه گذاری خواهند کرد. مهم‌ترین مانع، پهنای باند ابر/قدرت محاسباتی کافی برای تطبیق با استفاده و فعال کردن مقیاس‌پذیری است. این بدان معناست که با میزان پولی که می‌توان برای سیستم‌های هوش مصنوعی جدید و فعال‌سازی هوش مصنوعی مولد هزینه کرد، کنار آمد.

هوش مصنوعی مولد داغ است. سعی کنید این روزها هر مقاله فنی یا تجاری را بدون ذکر نام بخوانید. با این حال، هزینه‌های محاسباتی و زیرساختی اجرای مدل‌های هوش مصنوعی در فضای ابری مانعی برای بسیاری از مشاغل است. حتی با مدل‌های ارزان‌تر امروزی، اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مولد در فضای ابری گران است، نه اینکه به ذخیره و بازیابی داده‌های آموزشی و استفاده از دیگر سیستم‌های محاسباتی و ذخیره‌سازی عظیم اشاره کنیم.

آنچه را که برای آن پرداخت می کنید دریافت می کنید

در دنیای هزینه‌های مولد هوش مصنوعی، شما واقعاً آنچه را که برای آن پرداخت می‌کنید دریافت می‌کنید. کسانی که از پردازنده های تخصصی مانند GPU استفاده می کنند، باید هزینه حمل فعلی را بپردازند که گران تر از منابع سیستم سنتی است. با این حال، برای اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد به روش‌های بهینه عمل کنند، لازم است.

زمان کشف امنیت بین ابری گذشته است

ده‌ها استارت‌آپ .ai وجود دارند که GPU و سایر پردازنده‌های هدفمند را در صورت تقاضا ارائه می‌دهند. این “ریز ابرها” هنوز در اعدادی ظاهر نشده اند که باید به آنها توجه کنیم. با این حال، آن‌ها گزینه‌های درخواستی دیگری هستند، فراتر از ارائه‌دهندگان بزرگ ابر عمومی، که در حال حاضر بر بازی مولد هوش مصنوعی تسلط دارند.

اکنون که در دنیای چند ابری زندگی می‌کنیم، افزودن ابرهای دیگر که پردازش و ذخیره‌سازی هوش مصنوعی مولد را فراهم می‌کنند چندان کار دشواری نیست. ما در حال حاضر با پیچیدگی و ناهمگونی سروکار داریم. اگر مزایایی از این میکروکلادهای مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده باشد، ما به سرعت به آنجا خواهیم رفت. شیء براق جدید.

هیچ اقدام نیمه‌ای برای رسیدن به یک استقرار موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی مولد وجود ندارد، مگر اینکه پول را صرف راه‌حل بهینه‌سازی کنید. همانطور که اکنون در حال ساخت این معماری هستم، می توانم به شما بگویم، هیچ کس قرار نیست این را ارزان دریافت کند، چیزی که شرکت ها می خواهند. نمی توان از گران بودن آن جلوگیری کرد و اکثر شرکت ها پولی برای این هدف خاص ندارند.

این فیلم را قبلا دیده‌ایم

همانطور که هر فرصتی را که به دست می‌آورم ذکر می‌کنم، من در دهه ۱۹۸۰ یک توسعه‌دهنده و طراح هوش مصنوعی بودم، نه اینکه این فناوری با پیشرفت‌های امروزی در نسل بعدی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق مقایسه شود. حتی نزدیک هم نیست.

چگونه هوش مصنوعی مولد توسعه کم کد را تغییر می دهد

با این حال، مسئله هزینه یکسان است. در آن زمان، ساخت و استقرار سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی میلیون‌ها نفر را در فضای سخت‌افزار و مرکز داده صرف کرد. ما همچنین به سیستم‌های منحصربه‌فرد و با کارایی بالا نیاز داشتیم – ابررایانه‌ها – که بسیاری از آنها به عنوان خدماتی برای تقسیم هزینه‌های بالا بین سازمان‌ها ارائه می‌شدند. (من برای شرکتی کار کردم که این کار را انجام داد.)

در واقع، هوش مصنوعی افزایش یافت، اما پس از آن کاهش یافت، عمدتاً به دلیل نیاز به موارد استفاده هدفمند تجاری، اما همچنین به دلیل گران بودن آن بیشتر شد. چند شرکت مستقر و هوش مصنوعی هنوز وجود داشتند، اما هوش مصنوعی به دلیل برچسب قیمت تا حد زیادی در پشت مشعل قرار گرفت.

یادگیری از گذشته

برخی از آن اشتباهات گذشته هنوز در حال رخ دادن هستند. کسب‌وکارها بدون پرسیدن این سؤالات کلیدی عاشق فناوری و قابلیت‌ها می‌شوند: هدف هوش مصنوعی چیست و چگونه می‌تواند ارزش را به کسب‌وکار بازگرداند؟ همانطور که مطالعه اشاره کرد، من می بینم که بسیاری از پروژه های هوش مصنوعی مولد از طریق اراده محض بدون منفعت مشخص برای کسب و کار پیش می روند.

Red Hat OpenShift پشتیبانی Nvidia، Arm، AI را اضافه می کند

به عنوان یک قاعده کلی، هزینه سیستم‌های هوش مصنوعی مولد سه تا چهار برابر بیشتر از سیستم‌هایی است که از هوش مصنوعی مولد استفاده نمی‌کنند. این شامل توسعه و استقرار است، اما هزینه واقعی برای منابع زیرساخت مورد نیاز برای پشتیبانی از عملیات مولد هوش مصنوعی است. محاسبات تخصصی و فضای ذخیره‌سازی انبوه نیاز دارد تا آنها را تا نقطه‌ای که ارزش کسب‌وکار را برمی‌گردانند کار کنند.

بله، شما می توانید اقدامات نیمه تمام انجام دهید، اما من مزاحم نمی شوم. کسانی که سعی می کنند هوش مصنوعی مولد را با قیمت ارزان انجام دهند، پول را هدر خواهند داد.

آنچه می توان از گذشته آموخت این است که هر فناوری دارای ارزش است و قبل از سرمایه گذاری، درک ارزش آن ضروری است. هزینه های خود را به ترتیب اولویت به موارد استفاده خاص هدایت کنید که احتمالاً بیشترین ارزش را به کسب و کار باز می گرداند. بله، پاسخ این است که خسته کننده است.

من گمان می‌کنم روزی در مورد آنچه باعث خماری عظیم هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ شد صحبت خواهیم کرد. امیدواریم برای درک این هشدار به این پست نگاهی بیاندازید. بیایید سعی کنیم یک اشتباه را دو بار در یک قرن مرتکب نشویم، درست است؟