۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

ادغام سریع B2B با Ballerina و Choreo

چگونه می توان از زبان Ballerina WSO2 و پلت فرم Choreo برای توسعه سریع، آزمایش و استقرار ماژول های پردازش EDI خاص شریک استفاده کرد.

چگونه می توان از زبان Ballerina WSO2 و پلت فرم Choreo برای توسعه سریع، آزمایش و استقرار ماژول های پردازش EDI خاص شریک استفاده کرد.

بسیاری از فرآیندهای تجاری شامل برقراری ارتباط با طرف های خارجی مانند تامین کنندگان، ارائه دهندگان تدارکات، ارائه دهندگان بیمه و موسسات دولتی است. برخلاف ارتباطات داخلی، این ارتباطات بین سازمانی معمولاً باید از مقررات و استانداردهای مختلفی پیروی کنند و در صورت عدم رعایت یکی از طرفین، ممکن است تاخیر ایجاد شود. بنابراین، ادغام‌های مؤثر بین کسب‌وکار (B2B) بخش کلیدی بسیاری از تحول دیجیتال.

بیایید مثال خیالی سازنده تجهیزات الکترونیکی به نام Smartware را در نظر بگیریم. نرم افزارهای هوشمند تجهیزات را برای چندین خرده فروش تامین می کنند و برای انجام سفارشات به چندین تامین کننده و شرکای تدارکات وابسته هستند. گردش کار پردازش سفارش آنها را می توان به صورت زیر نشان داد:

wso2 01

وقتی یک خرده‌فروش سفارش خرید می‌فرستد، گردش کار پردازش سفارش Smartware فعال می‌شود. ابتدا جزئیات خرده‌فروش را از مدیریت ارتباط با مشتری سیستم (CRM). سپس سطوح موجودی محصولات سفارش داده شده را از برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP). اگر موجودی موجود برای انجام سفارش کافی نباشد، لیست تامین کنندگان واجد شرایط از پایگاه داده تامین کننده برداشت می شود و فرآیند تدارکات آغاز می شود. هنگامی که همه محصولات در دسترس هستند، سفارش از طریق یک ارائه دهنده تدارکات مناسب ارسال می شود.

اگر می‌خواهیم گردش کار پردازش سفارش بالا را خودکار کنیم، تمام سیستم‌های داخلی (CRM، پایگاه داده تامین‌کننده، ERP) و سیستم‌های خارجی (خرده‌فروشان، تامین‌کنندگان، ارائه‌دهندگان تدارکات) باید به‌درستی با گردش کار ادغام شوند. به عنوان مثال، اگر تامین کنندگان یکپارچه نباشند، این روند با مراحل دستی کند می شود. کارکنان هوشمند باید به صورت دستی با تامین کنندگان تماس بگیرند (مثلاً از طریق ایمیل) و درخواست قیمت کنند. سپس کارکنان تأمین‌کنندگان باید ایمیل‌ها را جستجو کنند، جزئیات را جمع‌آوری کنند و پاسخ دهند. پس از دریافت پیشنهادها، کارکنان Smartware باید هر پیشنهاد را تجزیه و تحلیل کنند، به صورت دستی یک تامین کننده را انتخاب کرده و سفارش دهند.

بنابراین یک تعامل دستی B2B زمان پاسخگویی را به‌طور غیرقابل پیش‌بینی افزایش می‌دهد و خطاها را در کل فرآیند وارد می‌کند، حتی اگر تمام مراحل دیگر در فرآیند خودکار باشند.

چالش ها در ادغام B2B

اگرچه یکپارچه‌سازی‌های B2B یک عامل حیاتی برای تحولات دیجیتالی موفق است، ادغام در بین شرکای تجاری همیشه ساده نیست. تبادل الکترونیکی داده (EDI) فرمت پیام B2B برجسته است. چندین استاندارد EDI، مانند ANSI X12 و EDIFACT، برای استانداردسازی ساختارهای پیام EDI مورد استفاده برای پیام‌های تجاری مختلف معرفی شده‌اند.

برای مثال، مشخصات X12 850 و EDIFACT ORDERS ساختارهای پیامی را برای استفاده در پیام‌های سفارش خرید ارائه می‌کنند. علی‌رغم این تلاش‌های استانداردسازی، سازمان‌ها از انواع این قالب‌های پیام استاندارد بسته به مقررات سازمانی و منطقه‌ای استفاده می‌کنند. بنابراین، هنگامی که دو شریک تجاری با استفاده از پیام EDIFACT ORDERS سفارشات خرید را ارسال می‌کنند، ساختار پیام واقعی می‌تواند متفاوت باشد و سازمان دریافت‌کننده را مجبور کند که منطق پردازش جداگانه را برای هر شریک اجرا کند.

Canonical پوشش امنیتی برنامه را گسترش می دهد

آزمایش یکپارچه‌سازی‌های B2B نیز می‌تواند به دلیل مشارکت چندین سازمان چالش‌برانگیز باشد. وقتی سازمان‌های شریک از تغییرات استانداردهای EDI استفاده می‌کنند، این تغییرات و مفروضات مرتبط همیشه در مشخصات خاص شریک گنجانده نمی‌شوند. ممکن است قبل از استقرار یکپارچه‌سازی‌های B2B در تولید، چندین دور اصلاح و آزمایش طرح مورد نیاز باشد.

علاوه بر این، شرکای تجاری ممکن است از مکانیسم‌ها و پروتکل‌های امنیتی مختلفی در ارتباطات B2B استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی از شرکا ممکن است از SFTP استفاده کنند، در حالی که دیگران ممکن است از مکان های آمازون S3 برای تبادل پیام های تجاری استفاده کنند. ممکن است شرکای وجود داشته باشند که از HTTPS یا AS2 متقابل استفاده کنند. علاوه بر همه این چالش‌ها، برخی از سازمان‌ها ممکن است از EDI استفاده نکنند و ممکن است به فرمت‌های سفارشی JSON، XML یا CSV متکی باشند. بنابراین، علاوه بر منطق پردازش جداگانه، بسیاری از ادغام‌های شرکای تجاری می‌توانند به ماژول‌های جداگانه با پروتکل‌های امنیتی و حمل و نقل خاص خود نیاز داشته باشند.

همه این چالش‌ها، ورود شرکای تجاری جدید و ادغام ایمن آنها با سیستم‌های IT داخلی را به کاری پیچیده و زمان‌بر تبدیل می‌کند. با این حال، از منظر تجاری، ورود شرکای تجاری جدید در اسرع وقت به منظور خودکارسازی معاملات تجاری انتها به انتها بسیار مهم است.

بخش‌های باقی‌مانده از این مقاله، معماری و روشی را برای پیوستن سریع شرکای تجاری به پلتفرم IT داخلی سازمان توصیف می‌کند. دو فناوری اصلی در این معماری استفاده شده است: زبان ادغام Ballerina و پلتفرم توسعه دهنده داخلی Choreo. زبان Ballerina را می توان برای توسعه سریع ماژول های پردازش EDI خاص شریک استفاده کرد، در حالی که Choreo می تواند برای آزمایش سریع و استقرار ماژول های EDI در تولید استفاده شود.

ایجاد بسته های B2B EDI ویژه شریک

Ballerina یک زبان برنامه نویسی است که به طور خاص برای نوشتن یکپارچه سازی طراحی شده است. پشتیبانی داخلی از انواع داده های شبکه مانند JSON، XML، CSV و EDI را فراهم می کند. علاوه بر این، Ballerina قابلیت‌های قدرتمندی برای پردازش داده‌ها با انواع رکوردها و تبدیل‌های انعطاف‌پذیر، و همچنین مجموعه بزرگی از پروتکل‌ها و اتصالات سیستم را فراهم می‌کند. همچنین پشتیبانی ابزار و تولید کد مربوط به پروتکل های شبکه و انواع داده های مختلف مانند OpenAPI، < a href="https://ballerina.io/learn/graphql-tool" rel="nofollow">GraphQL، gRPC و EDI. بنابراین، استفاده از Ballerina می تواند ادغام B2B را بسیار ساده کند.

مراحل ایجاد یک بسته Ballerina EDI مخصوص شریک در زیر نشان داده شده است.

wso2 02

هر زمان که شریک تجاری جدیدی را وارد می‌کنید، لازم است مشخصات EDI مورد استفاده آن شریک را دریافت کنید. در بیشتر موارد، شرکت ها از انواع اسناد استاندارد EDI مانند EDIFACT و X12 استفاده می کنند. طرحواره‌های EDI برای این پیام‌های رایج EDI به راحتی در Ballerina در دسترس هستند. اگر شریک تجاری جدید از تغییرات این پیام‌های استاندارد استفاده کند، طرح‌واره‌های موجود در Ballerina را می‌توان برای پشتیبانی از آن تغییرات تغییر داد. پس از آماده شدن طرحواره های EDI مورد نیاز، ابزار EDI Ballerina می‌تواند برای ایجاد یک پروژه Ballerina استفاده شود که می‌تواند پیام‌های EDI را به JSON و بالعکس ترجمه کند.

هوش مصنوعی Duet گوگل در مقابل Amazon CodeWhisperer، GitHub Copilot قرار می گیرد

اگر امکان کار مستقیم با پیام‌های EDI معادل JSON وجود داشته باشد، پروژه EDI تولید شده را می‌توان در یک بسته Ballerina قرار داد، مستقر کرد و بدون تغییرات بیشتر استفاده کرد. با این حال، در بیشتر موارد، قبل از پردازش بیشتر، لازم است پیام‌های EDI را به قالب‌های پیام داخلی نگاشت کنید.

به عنوان مثال، پیام EDIFACT INVOIC که توسط یک تامین کننده استفاده می شود، می تواند تعداد بسیار زیادی بخش و فیلد داشته باشد. علاوه بر این، برخی از این فیلدها ممکن است با استاندارد مطابقت نداشته باشند و می توانند مختص تامین کننده باشند. معمولاً لازم است داده های EDI را به ساختارهای داده کاملاً متفاوت تبدیل کنیم که در داخل سازمان دریافت کننده استفاده می شود. این رویکرد همچنین ورود شرکا را با تغییرات متعدد پیام‌های EDI تسهیل می‌کند، زیرا پیام‌های EDI هر شریک را می‌توان به قالب‌های داخلی مستقل از شریک تبدیل کرد. ابزار نقشه‌برداری داده Ballerina یک روش بصری و شهودی برای نگاشت چنین پیام‌های EDI خاص شریک در هر ساختار پیام هدف، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، فراهم می‌کند.

wso2 03

بخش نهایی آماده سازی بسته EDI شامل مکانیسم های حمل و نقل است که توسط شریک تجاری استفاده می شود. HTTP به طور پیش فرض توسط بسته تولید شده پشتیبانی می شود. اگر شریکی از HTTP استفاده می کند، پروژه تولید شده را می توان همانطور که هست استفاده کرد. با این حال، اگر یک شریک نیاز به استفاده از FTP، AMQP، Amazon S3 یا هر پروتکل دیگری داشته باشد، آن پشتیبانی پروتکل باید به بسته تولید شده اضافه شود. زیرا Ballerina پشتیبانی داخلی برای بسیاری از پروتکل‌ها و اتصالات، پشتیبانی از پروتکل‌های اضافی در بسته EDI معمولاً فقط چند خط کد نیاز دارد.

تست سریع و استقرار بسته های B2B EDI

پس از تکمیل مراحل بالا، یک پروژه Ballerina برای یک بسته پردازش EDI دریافت می‌کنیم که می‌تواند پیام‌های EDI خاص شریک را پردازش کند و آن پیام‌ها را به پیام‌های داخلی مورد استفاده در سازمان تبدیل کند. اکنون زمان آن رسیده است که این ماژول پردازش EDI را آزمایش کرده و زمانی که همه چیز طبق انتظار کار می کند، آن را در مرحله تولید قرار دهید.

Choreo را می‌توان به‌عنوان پلتفرم توسعه‌دهنده B2B استفاده کرد که CI/CD< داخلی را ارائه می‌کند. /a>، امنیت، نصب برنامه‌نویس، و پشتیبانی از چندین محیط. Choreo می تواند مستقیماً با مخازن GitHub کار کند و به شما امکان می دهد یک پروژه Choreo را از مکان GitHub یک پروژه Ballerina B2B EDI ایجاد کنید. استقرار پروژه های B2B در Choreo در شکل زیر نشان داده شده است.

wso2 04

ابتدا، خط لوله CI/CD Choreo پروژه Ballerina EDI ارائه شده در مکان GitHub را می سازد و آن را در محیط توسعه مستقر می کند. در این مرحله، ادغام B2B با استفاده از پارامترهای محیط توسعه (به عنوان مثال، جزئیات اتصال پایگاه داده و مکان FTP)، که می تواند در Choreo پیکربندی شود، اجرا می شود. پس از تکمیل آزمایش توسعه، پروژه را می توان به یک محیط سطح بالاتر Choreo برای آزمایش های اضافی ارتقا داد.

اولین نگاهی به برنامه های وب مترقی

برای مثال، این می‌تواند محیطی برای آزمایش با شرکای تجاری باشد که به مکان‌های FTP در سازمان‌های شریک اشاره می‌کند. اگر مشکلی در حین آزمایش شریک کشف شد، می‌توانید در هر یک از مراحل قبلی تغییراتی ایجاد کنید (مثلاً اصلاح طرحواره EDI) و آن‌ها را از طریق خط لوله Choreo CI/CD در محیط آزمایش شریک منتشر کنید.

در نهایت، وقتی آزمایش شریک کامل شد، خط لوله Choreo می‌تواند پروژه B2B را به محیط تولید ارتقا دهد، که به پایگاه‌های داده تولید و منبع EDI تولید و مکان‌های هدف اشاره می‌کند. در اینجا می‌توانید از ویژگی‌های مشاهده‌پذیری Choreo برای نظارت بر گزارش‌ها و آمار پیام‌ها استفاده کنید، که برای ادغام‌های B2B بسیار مهم است.

علاوه بر ماژول‌های B2B، هر مؤلفه دیگری که به هر زبان یا فناوری توسعه یافته باشد، می‌تواند در پلتفرم Choreo مستقر شود و در کنار ماژول‌های B2B مدیریت شود. به عنوان مثال، نمودار پلت فرم Choreo در بالا یک جزء پردازش فاکتور را نشان می دهد که در کنار ماژول های B2B مستقر شده است. انواع مختلف پیام های فاکتور EDIFACT ارسال شده توسط تامین کنندگان را می توان با ماژول های EDI مربوطه به قالب پیام داخلی مشترک تبدیل کرد. سپس این پیام‌های فاکتور داخلی به مؤلفه پردازش فاکتور ارسال می‌شود، که فیلدهای مربوطه را از پیام فاکتور بازیابی می‌کند و آنها را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند.

ابزارها، کتابخانه‌ها و محصولات زیادی برای ایجاد ادغام B2B وجود دارد. معیارهای انتخاب یک فناوری خاص برای یک پروژه B2B باید شامل انعطاف پذیری در ترکیب فرمت های پیام خاص شریک، سهولت تبدیل داده ها، پشتیبانی از پروتکل های متعدد و مهمتر از همه، توانایی ورود سریع شرکا با همکاری با طرف های خارجی باشد. Ballerina و Choreo همه این الزامات را برآورده می کنند و یک محیط جامع برای توسعه ادغام B2B فراهم می کنند.

چاتورا اکانایاکه دستیار کارگردان/معمار در WSO2 است. او بخشی از تیم BPS است و بر جنبه های کلی مربوط به BPM تمرکز دارد. او ابتدا در سال ۲۰۰۶ به WSO2 پیوست و علاوه بر کار بر روی WSO2 ESB، توسعه محصول ثبت حاکمیت WSO2 را نیز رهبری کرد. او در مقطع دکتری ادامه داد. در دانشگاه فناوری کوئینزلند استرالیا، و پس از اتمام دوره دکتری به WSO2 پیوست. در سال ۲۰۱۳. چاتورا دارای مدرک ممتاز درجه یک در علوم و مهندسی کامپیوتر از دانشگاه موراتووا، سریلانکا است.

انجمن فناوری جدید مکانی را برای رهبران فناوری – از جمله فروشندگان و سایر مشارکت‌کنندگان خارجی – فراهم می‌کند تا فناوری سازمانی نوظهور را در عمق و وسعت بی‌سابقه بررسی و بحث کنند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه پرس و جوها را به doug_dineley@foundryco.com.

شاید به این مطالب علاقمند باشید