۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

این یک دنیای بدون سرور و کانتینری است

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثر ما قبلاً می‌دانیم: راه‌حل‌های Cloud بر روی بدون سرور و کانتینر متمرکز شده‌اند. خوب و بد این ترکیب محبوب را بدانید.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثر ما قبلاً می‌دانیم: راه‌حل‌های Cloud بر روی بدون سرور و کانتینر متمرکز شده‌اند. خوب و بد این ترکیب محبوب را بدانید.

گزارش جدیدی از Datadog نشان می‌دهد که محاسبات بدون سرور ممکن است وارد جریان اصلی شود. این مورد قبلاً در دنیای من در چند سال گذشته وجود داشته است. نتایج نشان می‌دهد که بیش از نیمی از سازمان‌ها از بدون سرور در یکی از سه ارائه‌دهنده اصلی ابر عمومی استفاده می‌کنند: آمازون، مایکروسافت و گوگل.

این کمی متفاوت از دو سال پیش است که بیشتر توسعه‌های بدون سرور در سال ۲۰۲۰ بر روی یک ارائه‌دهنده ابری انجام شد. اکنون، هر سه شرکت بزرگ از رشد انفجاری بدون سرور لذت می‌برند.

این بدان معناست که بدون سرور در حال حاضر بیشتر به عنوان یک مفهوم “باز” ​​در نظر گرفته می شود، مانند کانتینرها. پشتیبانی از ارائه دهندگان ابری برخی از ترس ها را از بین می برد که توسعه بدون سرور منجر به قفل شدن می شود. با این حال، اگر به طور مداوم از ویژگی‌ها و سرویس‌هایی استفاده می‌کنید که نمی‌توانید در دیگر پلتفرم‌های ابری پیدا کنید، قفل همچنان ممکن است رخ دهد.

بازگشتی برای ابرهای خصوصی

این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیشتر آنها از فناوری بدون سرور در ارتباط با کانتینرها استفاده می‌کنند. اکثراً فن‌آوری‌ها را مکمل می‌دانند، با توجه به اینکه بدون سرور مشکل خود تأمین را با ارائه استقرار خودکار منابع برطرف می‌کند. کسانی که از کانتینرها استفاده می کنند نیز سعی نمی کنند تعداد دقیق منابع مورد نیاز خود مانند ذخیره سازی و محاسبه را فراهم کنند. بدون سرور این کار را به طور خودکار انجام می دهد، به این معنی که هنگام طراحی و استقرار یک سیستم مبتنی بر ابر و مبتنی بر کانتینر که در آن منابع اغلب بیش از حد تأمین می شود، باید به یک چیز کمتر فکر کرد.

این گزارش نشان داد که ۲۰٪ از کاربران AWS Lambda در ژانویه ۲۰۲۲ عملکردهای Lambda را از طریق کانتینرها اجرا می کردند. یک سال قبل، ۰٪ از کاربران Lambda در ژانویه ۲۰۲۱ از لامبدا/کانتینر استفاده کردند. این یک جهش بزرگ است.

AWS Lambda از دات نت 6 پشتیبانی می کند

پس، این خبر خوب است یا بد؟

خبر خوب این است که کانتینرها، ضمن ارائه یک پلت فرم توسعه و استقرار قدرتمند برای برنامه های کاربردی جدید یا موجود، سطح دیگری از پیچیدگی را نیز اضافه می کنند. این منجر به “مالیات کانتینر” می شود، که من سال ها به آن اشاره کرده ام، به این معنی که به طور کلی حداقل ۲۰٪ پول و/یا زمان بیشتری برای شما هزینه خواهد داشت تا راه حل هایی با استفاده از کانتینر بسازید. روش های سنتی تر.

محاسبات بدون سرور باید این مالیات را کمی کاهش دهد، با توجه به اینکه ما دیگر مستقیماً با تأمین منابع سروکار نداریم که به طور خودکار انجام می شود. این، همراه با این واقعیت که توسعه کانتینر در حال ساده‌تر شدن و خودکار شدن است، به این معنی است که تعداد دلایلی که برای استفاده نکردن از کانتینرها، مانند هزینه اضافی، باید کاهش یابد، اما هنوز حذف نشده است.

اگر خبر بدی وجود داشته باشد، ممکن است بسیاری از آنها مدیریت منابع را بیش از حد لازم به اتوماسیون بدون سرور بسپارند، اگرچه برنامه های پویا از محاسبات بدون سرور بیشترین بهره را می برند. سیستم‌های بدون سرور می‌توانند منابعی را از طریق فرآیندهای خودکار اضافه و حذف کنند که هیچ انسانی نمی‌تواند با آن‌ها مطابقت داشته باشد، با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن برخی از برنامه‌ها از نظر مصرف منابع.

هکرهای مخرب هوش مصنوعی مولد را به سلاح تبدیل می کنند

با این حال، بسیاری از برنامه‌ها بسیار قابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند از تعداد ثابتی از منابع استفاده کنند. در مقایسه با واگذاری تامین منابع به اتوماسیون بدون سرور، اگر از برخی خدمات تخفیف‌خورده مانند نمونه‌های رزرو شده استفاده نمی‌کنید، می‌توانید پول را روی میز باقی بگذارید. با استفاده از ابر و افزایش هزینه، صرف ۲۰٪ صرفه جویی در ماه می تواند صدها هزار دلار در سال اضافه کند.

این واقعاً هنوز سرفصل اینجاست: کانتینرها و محاسبات بدون سرور همچنان به انفجار خود ادامه خواهند داد زیرا با هم بهتر کار می کنند. به طور کلی، این چیز خوبی است.