۲۷ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

برای تغییرات بیشتر در مجوز جاوا آماده شوید

مجوز Oracle JDK 17 در ماه سپتامبر به توافقنامه مجوز شبکه فناوری Oracle باز می گردد و کاربران باید تصمیماتی اتخاذ کنند.

مجوز Oracle JDK 17 در ماه سپتامبر به توافقنامه مجوز شبکه فناوری Oracle باز می گردد و کاربران باید تصمیماتی اتخاذ کنند.

گفته می شود که تنها ثابت تغییر است که با مجوز Oracle Java کاملاً مشخص است. از سال ۲۰۱۸، با معرفی نسخه جدید OpenJDK و نسخه های پشتیبانی بلند مدت خاص (LTS)، شاهد چهار تغییر قابل توجه در شرایط مجوز و قیمت گذاری بوده ایم که بر شرکت هایی که از جاوا در سازمان های خود. p>

در ابتدا، ما شاهد معرفی توافقنامه مجوز شبکه فناوری اوراکل (OTNLA) بودیم. قبل از این، همه پلتفرم جاوا را رایگان می دانستند، از جمله تعمیر و نگهداری در قالب به روز رسانی منظم. (از لحاظ فنی، محدودیت زمینه استفاده به این معنی است که اگر از جاوا برای برنامه های جاسازی شده یا یکبار مصرف استفاده می کنید، باید هزینه مجوز بپردازید.)

OTNLA بسیار محدودتر است. مگر اینکه از Oracle JDK برای استفاده شخصی (مانند بازی Minecraft)، توسعه، آزمایش، برنامه های مورد تایید Oracle یا در Oracle Cloud استفاده کنید، برای خرید اشتراک Java SE باید هزینه پرداخت کنید. OTNLA برای به‌روزرسانی Oracle JDK 8 211 و جدیدتر و همچنین Oracle JDK 11 اعمال شد.

وقتی نسخه LTS بعدی جاوا، JDK 17، در سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، اوراکل تجدید نظر مهم دیگری را در خط مشی مجوز خود ارائه کرد – شرایط و ضوابط بدون هزینه (NFTC). در ظاهر، این کمتر محدود کننده به نظر می رسد و بیان می کند که می توانید از Oracle JDK استفاده کنید:

…برای اهداف توسعه، آزمایش، نمونه سازی و نمایش برنامه های کاربردی خود، و اجرای برنامه برای استفاده شخصی یا عملیات داخلی کسب و کار شما.

آنچه “عملیات تجاری داخلی” را تشکیل می دهد در مجوز (یا جای دیگر) مشخص نشده است. بر این اساس، بسیاری از کاربران استفاده از Oracle JDK 17 و به روز رسانی های بعدی را برای حفظ امنیت و پایداری برنامه های خود بدون نیاز به خرید اشتراک Java SE انتخاب کرده اند.

با این حال، NFTC دارای محدودیت زمانی است. با توجه به سوالات متداول مجوز JDK Oracle،

نسخه‌های LTS، مانند JDK 17، به مدت یک سال پس از انتشار LTS بعدی، به‌روزرسانی‌ها را تحت این مجوز دریافت خواهند کرد.

هنگامی که JDK 17 منتشر شد، آهنگ نسخه های LTS به جای سه سال قبل به دو سال تغییر کرد، به یک دوره رایگان سه ساله برای هر نسخه LTS معین تبدیل شد.

نسخه LTS بعدی JDK 21، که ۱۰ ماه پیش در سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر شد. این به این معنی است که دوره رایگان در سپتامبر ۲۰۲۴، کمتر از دو ماه دیگر به پایان می رسد. در این مرحله از زمان، مجوز Oracle JDK 17 به OTNLA باز می گردد و کاربران با مجموعه ای از انتخاب ها برای برنامه های خود مواجه خواهند شد:

  1. شرایط OTNLA را دنبال کنید و هزینه به‌روزرسانی‌های بعدی را بپردازید، که قیمت آن بر اساس تعداد افرادی است که یک شرکت استخدام می‌کند. طبق فهرست جهانی قیمت جهانی جاوا SE، این «…همه کارکنان تمام وقت، پاره وقت، موقت، و همه کارمندان تمام وقت، کارمندان پاره وقت و کارمندان موقت شما است. نمایندگان، پیمانکاران، برون سپاری ها و مشاورانی که از عملیات داخلی کسب و کار شما پشتیبانی می کنند.
  2. به نسخه بعدی LTS، JDK 21 بروید. این مورد توسط NFTC پوشش داده شده است، بنابراین به اشتراک جهانی Java SE نیازی نیست. در حالی که ممکن است این یک انتخاب ساده به نظر برسد، ارزش آن را دارد که برخی از جزئیات را قبل از انتخاب آن در نظر بگیرید:
    • اگرچه جاوا در طول عمر خود سازگاری بسیار خوبی از خود نشان داده است، هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه شما همانطور که در JDK 21 انتظار می رود کار کند. آن ها حذف شده اند بسته به سن و پیچیدگی برنامه، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
    • پس از نقل مکان به JDK 21، فقط دو سال فرصت دارید تا به JDK 25 بروید تا از گیر افتادن JDK 21 در حال بازگشت به OTNLA جلوگیری کنید. سپس باید به نسخه بعدی LTS بروید هر دو سال یکبار.
  3. به یک توزیع جاوای جایگزین بروید. یکی از قدرتمندترین جنبه های جاوا، پروژه OpenJDK است. انتخاب گسترده‌ای از توزیع‌های OpenJDK وجود دارد که در برابر یک نسخه مجاز از کیت سازگاری فناوری (TCK) آزمایش شده‌اند. این بخشی از مشخصات Java SE است و می تواند برای تأیید اینکه توزیع از نظر عملکردی با Oracle Java SE یکسان است استفاده شود. توزیع‌های جایگزین OpenJDK هنوز برای ارائه سطوح مختلف ویژگی‌ها، پشتیبانی و هزینه رایگان هستند. این بدون شک ارزان تر از گزینه ۱ خواهد بود، معمولاً تا ۷۰٪، و با انتخاب فروشنده مناسب، مدت زمان قابل توجهی بیشتری را قبل از نیاز به انتقال به نسخه جدیدتر در اختیار کاربر قرار می دهد.
  • اگرچه جاوا در طول عمر خود سازگاری بسیار خوبی از خود نشان داده است، هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه شما همانطور که در JDK 21 انتظار می رود کار کند. آن ها حذف شده اند بسته به سن و پیچیدگی برنامه، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
  • پس از نقل مکان به JDK 21، فقط دو سال فرصت دارید تا به JDK 25 بروید تا از گیر افتادن JDK 21 در حال بازگشت به OTNLA جلوگیری کنید. سپس باید به نسخه بعدی LTS بروید هر دو سال یکبار.

همانطور که می‌بینید، اگر از Oracle JDK 17 برای اجرای برنامه‌های سازمانی استفاده می‌کنید، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود، به خصوص اگر کاربران شما به آنها وابسته باشند. خوشبختانه، هنوز زمان برای برنامه ریزی بر اساس آن قبل از تغییر مجوز بعدی وجود دارد.

سایمون ریتر معاون CTO و قهرمان جاوا در Azul است.

انجمن فناوری جدید مکانی را برای رهبران فناوری – از جمله فروشندگان و سایر مشارکت‌کنندگان خارجی – فراهم می‌کند تا فناوری سازمانی نوظهور را در عمق و وسعت بی‌سابقه بررسی و بحث کنند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه پرس و جوها را به doug_dineley@foundryco ارسال کنید. com.