۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

رایانش ابری چیست؟ همه چیزهایی که اکنون باید بدانید

رایانش ابری به روشی ایده آل برای ارائه برنامه های کاربردی سازمانی و راه حل ترجیحی برای شرکت هایی تبدیل شده است که زیرساخت های خود را گسترش می دهند یا نوآوری های جدید را راه اندازی می کنند.

رایانش ابری به روشی ایده آل برای ارائه برنامه های کاربردی سازمانی و راه حل ترجیحی برای شرکت هایی تبدیل شده است که زیرساخت های خود را گسترش می دهند یا نوآوری های جدید را راه اندازی می کنند.

رایانش ابری انتزاعی از محاسبات، ذخیره سازی و زیرساخت شبکه است که به عنوان یک پلتفرم مونتاژ شده است که برنامه‌ها و سیستم‌ها را می‌توان به سرعت بر روی آن مستقر کرد و در همان لحظه مقیاس‌بندی کرد. برای رایانش ابری بسیار مهم است خود سرویس: کاربران می توانند به سادگی فرم وب را پر کنند و راه اندازی شوند.

اکثریت قریب به اتفاق مشتریان ابری از خدمات رایانش ابری عمومی از طریق اینترنت استفاده می‌کنند که در مراکز داده بزرگ و راه دور که توسط ارائه‌دهندگان ابر نگهداری می‌شوند، میزبانی می‌شوند. رایج‌ترین نوع رایانش ابری، SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس)، برنامه‌های از پیش ساخته شده را به مرورگرهای مشتریانی که برای هر صندلی یا بر اساس استفاده پرداخت می‌کنند، ارائه می‌کند، که نمونه آن برنامه‌های محبوبی مانند Salesforce، Google Docs، یا تیم های مایکروسافت در ردیف بعدی IaaS (زیرساخت به عنوان یک سرویس) است که محاسبات، ذخیره سازی و زیرساخت شبکه مجازی مجازی سازی شده گسترده ای را ارائه می دهد که مشتریان برنامه های خود را بر اساس آن می سازند، اغلب با کمک API ارائه دهندگان -سرویس‌های قابل دسترسی.

وقتی مردم به طور معمولی می‌گویند «ابر»، اغلب منظورشان ارائه‌دهندگان بزرگ IaaS است: AWS (سرویس‌های وب آمازون)، Google Cloud، یا Microsoft لاجوردی. هر سه به اکوسیستم‌های عظیمی از خدمات تبدیل شده‌اند که بسیار فراتر از زیرساخت‌ها هستند: ابزارهای توسعه‌دهنده، محاسبات بدون سرور، خدمات یادگیری ماشین و APIها، انبارهای داده و هزاران سرویس دیگر. با هر دو SaaS و IaaS، یک مزیت کلیدی چابکی است. مشتریان تقریباً فوراً بدون سرمایه‌گذاری سرمایه در سخت‌افزار یا نرم‌افزار، قابلیت‌های جدیدی به دست می‌آورند – و می‌توانند فوراً منابع ابری را که مصرف می‌کنند، در صورت نیاز، افزایش یا کاهش دهند.

تعریف محاسبات ابری برای هر نوع

در سال ۲۰۱۱، NIST یک PDF پست کرد که رایانش ابری را به سه “مدل خدمات” تقسیم کرد – SaaS، IaaS، و PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس) – دومی یک محیط کنترل‌شده است که در آن مشتریان برنامه‌ها را توسعه و اجرا می‌کنند. این سه دسته تا حد زیادی امتحان خود را پس داده‌اند، اگرچه اکثر راه‌حل‌های PaaS اکنون خود را به‌عنوان خدماتی در اکوسیستم‌های IaaS در دسترس قرار می‌دهند تا اینکه خود را به‌عنوان ابرهای خودشان معرفی کنند.

دو روند تکاملی پس از تعریف سه گانه NIST برجسته است. یکی لیست طولانی و رو به رشد زیرمجموعه های SaaS، IaaS و PaaS است که برخی از آنها خطوط بین دسته ها را محو می کند. مورد دیگر، انفجار خدمات قابل دسترسی API در فضای ابری، به ویژه در اکوسیستم های IaaS است. ابر به بوته ای از نوآوری تبدیل شده است که در آن بسیاری از فناوری های نوظهور ابتدا به عنوان خدمات ظاهر می شوند، یک جاذبه بزرگ برای مشتریان تجاری که مزایای رقابتی بالقوه پذیرش اولیه را درک می کنند.

تعریف

SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس)

این نوع رایانش ابری، برنامه‌ها را از طریق اینترنت، معمولاً با یک رابط کاربری مبتنی بر مرورگر، ارائه می‌کند. امروزه، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های نرم‌افزاری، محصولات خود را از طریق SaaS ارائه می‌کنند—اگر نه به صورت انحصاری، حداقل به عنوان یک گزینه.

معروف‌ترین برنامه‌های SaaS برای کسب و کار را می‌توانید در G Suite Google و Microsoft Office 365 پیدا کنید. اکثر برنامه های کاربردی سازمانی، از جمله غول پیکر مجموعه‌های ERP از Oracle و SAP، در هر دو نسخه SaaS و نسخه Prem ارائه می‌شوند. برنامه‌های کاربردی SaaS معمولاً گزینه‌های پیکربندی گسترده و همچنین محیط‌های توسعه را ارائه می‌دهند که مشتریان را قادر می‌سازد تا تغییرات و اضافات خود را کدنویسی کنند. آنها همچنین یکپارچه سازی داده ها را با برنامه های کاربردی on-prem فعال می کنند.

چگونه CPU ها به چالش های انرژی هوش مصنوعی مولد رسیدگی خواهند کرد

تعریف

IaaS (زیرساخت به عنوان سرویس)

در سطح پایه، ارائه‌دهندگان ابر IaaS محاسبات مجازی، ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی را از طریق اینترنت بر اساس پرداخت به ازای استفاده ارائه می‌کنند. آن را به عنوان یک مرکز داده که توسط شخص دیگری از راه دور نگهداری می‌شود، اما با یک لایه نرم‌افزاری که تمام آن منابع را مجازی می‌کند و توانایی مشتریان را برای تخصیص آن‌ها بدون دردسر خودکار می‌کند، در نظر بگیرید.

اما این فقط اصول است. مجموعه کاملی از خدمات ارائه شده توسط ارائه دهندگان عمده IaaS عمومی خیره کننده است: پایگاه های اطلاعاتی بسیار مقیاس پذیر، شبکه های خصوصی مجازی، داده های بزرگ تحلیل، ابزارهای توسعه دهنده، یادگیری ماشین< /a>، نظارت بر برنامه، و غیره. Amazon Web Services اولین ارائه‌دهنده IaaS بود و همچنان رهبر باقی می‌ماند، پس از آن Microsoft Azure، Google Cloud Platform، Alibaba Cloud، و  قرار گرفتند. IBM Cloud.

تعریف PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس)

PaaS مجموعه‌ای از خدمات و گردش‌های کاری را ارائه می‌دهد که به‌طور خاص توسعه‌دهندگان را هدف قرار می‌دهند، که می‌توانند از ابزارها، فرآیندها و APIهای مشترک برای تسریع توسعه، آزمایش و استقرار برنامه‌ها استفاده کنند. Heroku Salesforce و پلتفرم Salesforce (Force.com سابق) ارائه‌های عمومی ابری PaaS هستند. Cloud Foundry و OpenShift Red Hat را می توان در محل مستقر کرد یا از طریق ابرهای عمومی اصلی به آن دسترسی داشت. برای شرکت‌ها، PaaS می‌تواند اطمینان حاصل کند که توسعه‌دهندگان به منابع دسترسی آماده دارند، فرآیندهای خاصی را دنبال می‌کنند و تنها از مجموعه‌ای از خدمات استفاده می‌کنند، در حالی که اپراتورها زیرساخت‌های اساسی را حفظ می‌کنند.

تعریف

FaaS (عملکرد به عنوان سرویس)

FaaS، نسخه ابری محاسبات بدون سرور، لایه دیگری از انتزاع را به PaaS اضافه می کند، به طوری که توسعه دهندگان کاملاً از همه چیز در پشته زیر کد خود عایق هستند. توسعه‌دهندگان به‌جای اینکه با سرورهای مجازی، کانتینرها و زمان‌های اجرای برنامه‌های مجازی کار کنند، بلوک‌های کاربردی باریکی از کد را آپلود می‌کنند و تنظیم می‌کنند که توسط یک رویداد خاص (مانند ارسال فرم یا فایل آپلود شده) راه‌اندازی شوند. همه ابرهای اصلی FaaS را در بالای IaaS ارائه می‌کنند: AWS Lambda، Azure Functions، Google Cloud Functions، و IBM Cloud Functions. یک مزیت ویژه برنامه های FaaS این است که هیچ منبع IaaS را تا زمانی که رویدادی رخ نمی دهد مصرف نمی کنند و هزینه های پرداخت به ازای استفاده را کاهش می دهد.

تعریف ابر خصوصی

یک ابر خصوصی فن‌آوری‌های مورد استفاده برای اجرای ابرهای عمومی IaaS را به نرم‌افزاری کوچک می‌کند که می‌تواند در مرکز داده مشتری مستقر و کار کند. همانند یک ابر عمومی، مشتریان داخلی می‌توانند منابع مجازی خود را برای ساخت، آزمایش و اجرای برنامه‌ها، با اندازه‌گیری برای دریافت هزینه از دپارتمان‌ها برای مصرف منابع فراهم کنند. برای مدیران، فضای ابری خصوصی در اتوماسیون مرکز داده نهایت به حساب می‌آید و مدیریت و تهیه دستی را به حداقل می‌رساند. VMware محبوب ترین نرم افزار تجاری خصوصی ابری را ارائه می دهد، در حالی که OpenStack رهبر منبع باز است.

با این وجود، توجه داشته باشید که ابر خصوصی به طور کامل با تعریف رایانش ابری مطابقت ندارد. رایانش ابری یک سرویس است. یک ابر خصوصی نیاز دارد که یک سازمان زیرساخت ابری زیربنایی خود را بسازد و حفظ کند. فقط کاربران داخلی یک ابر خصوصی آن را به عنوان یک سرویس رایانش ابری تجربه می کنند.

Snowflake برای افزودن ابزارهای توسعه دهنده به Snowpark، ویژگی مدیریت هزینه را برنامه ریزی می کند

تعریف ابر ترکیبی

یک ابر ترکیبی ادغام یک ابر خصوصی با یک ابر عمومی است. در پیشرفته ترین حالت، ابر هیبریدی شامل ایجاد محیط های موازی است که در آن برنامه ها می توانند به راحتی بین ابرهای خصوصی و عمومی حرکت کنند. در موارد دیگر، پایگاه‌های داده ممکن است در مرکز داده مشتری باقی بمانند و با برنامه‌های کاربردی ابری عمومی ادغام شوند یا بارهای کاری مرکز داده مجازی‌شده ممکن است در زمان اوج تقاضا در فضای ابری تکرار شوند. انواع ادغام بین ابر خصوصی و عمومی بسیار متفاوت است، اما برای به دست آوردن نام ابر ترکیبی باید گسترده باشند.

ویدئوی مرتبط: رویکرد بومی ابری چیست؟

در این ویدیوی ۶۰ ثانیه‌ای، از کریگ مک‌لاکی، بنیان‌گذار و مدیر عامل Heptio، و یکی از مخترعان سیستم منبع باز Kubernetes، بیاموزید که چگونه رویکرد بومی ابری در حال تغییر روش ساختار شرکت‌ها در فناوری‌هایشان است.

تعریف APIهای عمومی (رابط برنامه نویسی برنامه)

همانطور که SaaS برنامه‌ها را از طریق اینترنت به کاربران ارائه می‌کند، API‌های عمومی قابلیت‌هایی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند که می‌توان به صورت برنامه‌نویسی به آنها دسترسی داشت. به عنوان مثال، در ساخت برنامه‌های کاربردی وب، توسعه‌دهندگان اغلب از Google Maps API برای ارائه مسیرهای رانندگی استفاده می‌کنند. برای ادغام با رسانه های اجتماعی، توسعه دهندگان ممکن است از API های نگهداری شده توسط توییتر، فیس بوک یا لینکدین استفاده کنند. Twilio یک تجارت موفق ایجاد کرده است که خدمات تلفن و پیام رسانی را از طریق APIهای عمومی ارائه می کند. در نهایت، هر کسب‌وکاری می‌تواند APIهای عمومی خود را فراهم کند تا مشتریان بتوانند داده‌ها را مصرف کنند یا به عملکرد برنامه دسترسی داشته باشند.

تعریف

iPaaS (سکوی ادغام به عنوان یک سرویس)

یکپارچه‌سازی داده‌ها یک مسئله کلیدی برای هر شرکت بزرگی است، به ویژه برای شرکت‌هایی که SaaS را در مقیاس پذیرفته‌اند. ارائه دهندگان iPaaS معمولاً کانکتورهای از پیش ساخته شده ای را برای به اشتراک گذاری داده ها در بین برنامه های کاربردی محبوب SaaS و برنامه های کاربردی داخلی سازمانی ارائه می دهند، اگرچه ارائه دهندگان ممکن است کم و بیش بر روی ادغام تجارت با تجارت و تجارت الکترونیک، ادغام های ابری یا ادغام های سنتی به سبک SOA تمرکز کنند. ارائه‌های iPaaS در فضای ابری از ارائه‌دهندگانی مانند Dell Boomi، Informatica، MuleSoft و SnapLogic همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا نقشه‌برداری داده‌ها، تبدیل‌ها و گردش‌های کاری را به عنوان بخشی از فرآیند یکپارچه‌سازی پیاده‌سازی کنند.

تعریف

IDaaS (هویت به عنوان سرویس)

سخت‌ترین مسئله امنیتی مربوط به رایانش ابری، مدیریت هویت کاربر و حقوق و مجوزهای مرتبط با آن در مراکز داده خصوصی و سایت‌های ابری عمومی است. ارائه دهندگان IDaaS پروفایل های کاربری مبتنی بر ابر را حفظ می کنند که کاربران را احراز هویت می کند و دسترسی به منابع یا برنامه ها را بر اساس سیاست های امنیتی، گروه های کاربر و امتیازات فردی امکان پذیر می کند. توانایی ادغام با خدمات دایرکتوری مختلف (Active Directory، LDAP، و غیره) و ارائه یک ورود به سیستم در بین برنامه‌های کاربردی SaaS تجاری-محور ضروری است. Okta پیشرو واضح در IDaaS مبتنی بر ابر است. CA، Centrify، IBM، Microsoft، Oracle، و Ping راه‌حل‌های داخلی و ابری را ارائه می‌دهند.

سکوهای همکاری

راه‌حل‌های همکاری مانند Slack و Microsoft Teams به پلتفرم‌های پیام‌رسانی حیاتی تبدیل شده‌اند که گروه‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و کار کنند. اساساً، این راه حل ها برنامه های نسبتاً ساده SaaS هستند که از پیام رسانی به سبک چت همراه با اشتراک گذاری فایل و ارتباطات صوتی یا تصویری پشتیبانی می کنند. بیشتر آنها APIهایی را برای تسهیل ادغام با سیستم‌های دیگر ارائه می‌دهند و به توسعه‌دهندگان شخص ثالث امکان می‌دهند افزونه‌هایی ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند که عملکرد را افزایش می‌دهند.

Starburst Galaxy به‌روزرسانی‌های قابلیت کشف داده‌ها را دریافت می‌کند

ابرهای عمودی

ارائه‌دهندگان کلیدی در صنایعی مانند خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی، علوم زیستی و تولید، ابرهای PaaS را ارائه می‌کنند تا مشتریان بتوانند برنامه‌های کاربردی عمودی بسازند که از خدمات خاص صنعت و قابل دسترسی API بهره می‌برند. ابرهای عمودی می توانند به طور چشمگیری زمان بازاریابی برای برنامه های کاربردی عمودی را کاهش دهند و ادغام B-to-B خاص دامنه را تسریع کنند. بیشتر ابرهای عمودی با هدف پرورش اکوسیستم های شریک ساخته شده اند.

سایر ملاحظات رایانش ابری

پذیرفته‌شده‌ترین تعریف رایانش ابری به این معنی است که شما بارهای کاری خود را روی سرورهای شخص دیگری اجرا می‌کنید، اما این همان برون‌سپاری نیست. منابع ابر مجازی و حتی برنامه های SaaS باید توسط مشتری پیکربندی و نگهداری شوند. این عوامل را هنگام برنامه ریزی یک طرح ابری در نظر بگیرید.

ملاحظات امنیتی رایانش ابری

اعتراض به ابر عمومی معمولاً با امنیت ابری شروع می شود، اگرچه ابرهای عمومی بزرگ نشان داده اند که نسبت به مرکز داده های سازمانی متوسط ​​کمتر مستعد حمله هستند.

یکپارچه‌سازی خط‌مشی امنیتی و مدیریت هویت بین مشتریان و ارائه‌دهندگان ابر عمومی یکی از نگرانی‌های بیشتر است. علاوه بر این، مقررات دولتی ممکن است مشتریان را از اجازه دادن به داده های حساس خارج از محل منع کند. نگرانی های دیگر شامل خطر قطع و هزینه های عملیاتی طولانی مدت خدمات ابر عمومی است.

ملاحظات مدیریت چند ابری

نوار واجد شرایط بودن به عنوان پذیرنده multicloud کم است: یک مشتری فقط باید از بیش از یک سرویس ابر عمومی استفاده کند. با این حال، بسته به تعداد و تنوع سرویس‌های ابری درگیر، مدیریت چندین ابر می‌تواند از نظر بهینه‌سازی هزینه و فناوری بسیار پیچیده شود.

در برخی موارد، مشتریان برای اجتناب از وابستگی به یک ارائه دهنده، مشترک چندین سرویس ابری می شوند. یک رویکرد پیچیده تر این است که ابرهای عمومی را بر اساس خدمات منحصر به فردی که ارائه می دهند انتخاب کنید و در برخی موارد آنها را یکپارچه کنید. برای مثال، توسعه‌دهندگان ممکن است بخواهند از سرویس یادگیری ماشینی TensorFlow Google در Google Cloud Platform برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند، اما Jenkins میزبانی شده در پلتفرم CloudBees را برای یکپارچه‌سازی مداوم ترجیح می‌دهند.

برای کنترل هزینه‌ها و کاهش سربار مدیریت، برخی از مشتریان پلت‌فرم‌های مدیریت ابری (CMP) و/یا کارگزاران خدمات ابری (CSBs) را انتخاب می‌کنند که به شما امکان می‌دهند چندین ابر را طوری مدیریت کنید که گویی یک ابر هستند. . مشکل این است که این راه‌حل‌ها تمایل دارند مشتریان را به خدمات مشترکی مانند ذخیره‌سازی و محاسبات محدود کنند، و خدمات گسترده‌ای را که هر ابر را منحصربه‌فرد می‌کند نادیده می‌گیرند.

ملاحظات محاسبات لبه

شما اغلب می بینید که محاسبات لبه به عنوان جایگزینی برای محاسبات ابری توصیف می شود. اما اینطور نیست. محاسبات لبه مربوط به انتقال محاسبات است به دستگاه های محلی در یک سیستم بسیار توزیع شده، معمولاً به صورت لایه ای در اطراف یک هسته محاسبات ابری. معمولاً یک ابر درگیر است تا همه دستگاه‌ها را هماهنگ کند و داده‌های آنها را بگیرد، سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند یا بر اساس آن عمل کند.

مزایای محاسبات ابری

جاذبه اصلی ابر کاهش زمان ورود به بازار برنامه‌هایی است که نیاز به مقیاس‌بندی پویا دارند. با این حال، به‌طور فزاینده‌ای، توسعه‌دهندگان با فراوانی سرویس‌های پیشرفته جدید که می‌توانند در برنامه‌های کاربردی گنجانده شوند، به سمت ابر جذب می‌شوند، از یادگیری ماشینی گرفته تا اتصال به اینترنت اشیا (IoT).