۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

عصر بهینه سازی ابری فرا رسیده است

همانطور که همه آماده می شوند تا به سمت هوش مصنوعی مولد و مدل های زبان بزرگ بپرند، ابر عملکرد قوی خود را ادامه خواهد داد.

همانطور که همه آماده می شوند تا به سمت هوش مصنوعی مولد و مدل های زبان بزرگ بپرند، ابر عملکرد قوی خود را ادامه خواهد داد.

سه ارائه‌دهنده بزرگ ابر (AWS، مایکروسافت، Google) همگی درآمدهای خود را در هفته گذشته گزارش کردند، و کلمه مورد نظر هر مدیر ابری بهینه‌سازی بود. به طور کلی، “مشتریان همچنان به ارزیابی راه های بهینه سازی هزینه های ابری خود در پاسخ به این شرایط سخت اقتصادی می پردازند.” این از تماس با درآمد AWS. از Microsoft، “مشتریان به کمی احتیاط کنید زیرا بهینه سازی … روندها … ادامه دارد. و Alphabet/Google به گروه “رشد آهسته تر مصرف زیرا مشتریان هزینه های GCP را که منعکس کننده پس زمینه کلان است” بهینه می کنند.

شما را می توان به خاطر چرخاندن چشمان خود در این تعبیر “بهینه سازی” بخشید. در رکودهای قبلی، ما کمی ساده‌تر بودیم: مشتریان در مواجهه با عدم قطعیت هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. به جز، طبق گفته همین مدیران، مشتریان هزینه خالص ابری خود را کاهش نمی دهند. در عوض، آنها در برخی مناطق کاهش می دهند تا بتوانند هزینه های خود را در جاهای دیگر افزایش دهند. و کدام «جای دیگر» بهره نامتناسب را می بیند؟ هوش مصنوعی.

تخصیص مجدد منابع به تجربیات جدید مشتری

ممکن است در یک رکود رسمی، اما هرگز با گوش دادن به آمازون، مایکروسافت و آلفابت در مورد درآمدهایشان متوجه نمی‌شوید. شرکت‌ها به‌جای انقباض به رشد خود ادامه می‌دهند، حتی اگر با نرخ‌های شگفت‌آوری کند رشد می‌کنند. AWS به رشد ۱۶ درصدی رسید، اما Microsoft Azure (27٪) و Google Cloud (28٪) عملکرد خیلی بهتری نداشتند و بر اساس درآمد بسیار کمتری رشد کردند. اینها همه از رشد مترونومیک این شرکت ها در سه ماهه گذشته دور است.

چگونه هوش مصنوعی مولد کمبود استعداد توسعه دهندگان را ایجاد می کند

چه چیزی مقصر است؟ بهینه سازی.

این کلمه ای است که هر شرکت در طول تماس های درآمدی خود برای توصیف رفتار مشتری استفاده می کند. این شرکت‌ها رقبای سرسختی برای بار کاری ابری هستند، اما به نظر می‌رسید که بر سر نام‌گذاری تبانی کرده‌اند. آمازون در طول تماس خود ۱۲ بار از کلمه O استفاده کرد. مایکروسافت، ۱۵ بار، و گوگل، ۱۲ بار.

از بین سه فروشنده ابر، آمازون شاید بیشترین تاکید را در مورد روند بهینه سازی داشت. به گفته اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، «مشتریان به صراحت به ما می گویند که این یک تلاش برای کاهش هزینه نیست که در آن پول کمتری برای فناوری یا ابر خرج می کنند». در عوض، او ادامه داد: «این [شرکت‌ها] اولویت‌بندی مجدد چیزی است که برای کسب‌وکار [آنها] مهم‌تر است… و تلاش می‌کنند منابع را مجدداً تخصیص دهند تا [آنها] بتوانند تجربیات مشتری جدیدی ایجاد کنند.»

این مدت‌ها وعده ابر بوده است: شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا با ایجاد برنامه‌های کاربردی جدید برای مراقبت از مشتریان خود، با چابکی بیشتری حرکت کنند. به همین دلیل، همانطور که تاکید کردم در ژوئن ۲۰۲۲، CIOها هزینه های خود را در بسیاری از مناطق کاهش خواهند داد، اما ابر تا حدودی ضد رکود است. هزینه کنار گذاشتن نوآوری بالقوه و تحول دیجیتال بسیار فراتر از هر سود کوتاه مدت صرفه جویی در سکه و سکه است.

5 نکته برای ساخت اپلیکیشن های بومی ابری بسیار مقیاس پذیر

در میان کاربردهای مختلف این هزینه ابری بهینه شده، یک منطقه خاص متمایز است. همانطور که جاسی تاکید کرد: «تعداد کمی از افراد از میزان کسب و کار ابری جدید در طی چند سال آینده از سیل معلق یادگیری ماشینی که در راه است، می دانند.

بقای ابرها

من حدس زده ام که ابرهای بزرگ به طور فزاینده ای مدل های زبان بزرگ (LLM) را به طور خاص و هوش مصنوعی را به طور کلی به عنوان میدان جنگ برای بارهای کاری جدید می بینند. این هفته مدیران عامل ابر آن را تایید کردند. تنها کلمه ای که بیش از بهینه سازی در تماس ها استفاده می شود، AI بود که Alphabet 52 بار از هوش مصنوعی، مایکروسافت ۳۶ بار و آمازون ۱۲ بار از آن استفاده کرده است (البته یک بار بسیار طولانی بود. همانطور که Kif Leswing اشاره می‌کند). به دلیل علاقه احتمالی مشتریان به هوش مصنوعی، هر یک از غول‌های ابری انبوهی از پول نقد را برای ایجاد قابلیت‌های خود خرج می‌کنند.

هزینه‌های سرمایه‌ای لازم برای تأمین مالی LLM و هوش مصنوعی آنقدر زیاد است که در این منطقه احتمالاً شاهد ایجاد اختلال در فروشندگان بزرگ توسط استارت‌آپ‌ها نباشیم. نزدیکترین چیز به یک استارتاپ در فضا OpenAI است، اما میلیاردها دلار از سوی مایکروسافت و دیگران پشتیبانی می شود. شرکت هایی که به دنبال رسیدن به موج هوش مصنوعی هستند تقریباً به طور قطع به کمک فروشندگان بزرگ ابر نیاز دارند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت خاطرنشان کرد: ما به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ابری خود، به‌ویژه هزینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ادامه می‌دهیم، زیرا به تقاضای رو به رشد ناشی از تحول مشتری مقیاس می‌دهیم. “و ما انتظار داریم که درآمد حاصل در طول زمان افزایش یابد.”

برنامه های تجاری GitHub Copilot رونمایی شد

جاسی هشدار می‌دهد که انتظار نداشته باشید آن سرمایه‌گذاری‌ها بازدهی فوری داشته باشند. «این پروژه‌های [هوش مصنوعی] برای ساختن زمان می‌برند». او ادامه می‌دهد که یک دوره بارداری وجود دارد، زمانی که شرکت‌ها نه تنها باید آنچه را که می‌خواهند بسازند تعریف کنند، بلکه باید برنامه‌ریزی کنند که کجا می‌توانند برخی از بارهای کاری موجود را بسته یا اولویت‌بندی کنند. او پیشنهاد می‌کند: «مردم در حال حاضر متوجه میزان غیرمصرفی نیستند که با ظهور مدل‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد [به مصرف تبدیل می‌شود] و در فضای ابری صرف می‌شود». این حجم کاری قرار نیست در محل اجرا شود. به هر حال نه بیشتر آنها.

محیط رکودی فعلی ما را به عنوان آرامش بهینه سازی قبل از طوفان هزینه های ابری در نظر بگیرید. شرکت‌ها در حالت آزمایشی هستند و در برخی زمینه‌ها کاهش می‌دهند و شرط‌های هوش مصنوعی خود را برای رشد آینده قرار می‌دهند. اکنون، مثل همیشه، زمان بسیار خوبی برای استفاده یا فروش ابر است.