۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

فضای ابری به نفع فناوری اطلاعات است، اما نه برای تجارت

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که فضای ابری بیشتر از سایر حوزه های تجاری برای بخش فناوری اطلاعات مفید است. این برای موفقیت آن کافی نیست.

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که فضای ابری بیشتر از سایر حوزه های تجاری برای بخش فناوری اطلاعات مفید است. این برای موفقیت آن کافی نیست.

“کلاد ارزش تجاری فوق العاده ای دارد!” این فریاد نبردی است که ارائه دهندگان ابر و متحدان آنها در هر کنفرانس رایانش ابری سر می دهند.

هرگز نخواهید شنید که بگویم “ابر” همیشه راه‌حل درست یا راه‌حل اشتباه است. در بیش از ۲۰ سال کارم به عنوان یک متخصص ابر، هرگز کورکورانه از پیشگامان یا پذیرندگان رایانش ابری پیروی نکردم. مانند هر گرایش و دسته فناوری دیگری، رایانش ابری باید به صورت موردی در نظر گرفته شود.

این رویکرد متوازن ممکن است برای من برای برخی از دوستان و شاید برخی مشاغل هزینه داشته باشد، اما من معتقدم که این روش درستی برای فکر کردن به استقرار ابر در سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند.

چه کسی از ابر (به جز فروشندگان) سود می برد؟

براساس نظرسنجی اخیر مک کینزی که حدود ۵۰ رهبر ابر اروپایی را درگیر کرد، مزایای مهاجرت ابری هنوز باید بازیابی شود. به عبارت دیگر، مهاجرت‌های ابری آنقدر که ما تصور می‌کنیم سودمند نیستند. من مطمئن نیستم که چرا این خبر برای کسی است.

وعده اصلی رایانش ابری آغاز دوره جدیدی از چابکی، صرفه جویی در هزینه و نوآوری برای مشاغل بود. با این حال، طبق نظرسنجی McKinsey، تنها یک سوم از شرکت های اروپایی به طور فعال نتایج غیر فناوری اطلاعات را پس از مهاجرت به فضای ابری رصد می کنند که تصویری کمتر خوش بینانه را نشان می دهد. علاوه بر این، ۷۱ درصد از شرکت‌ها تأثیر پذیرش ابر را صرفاً از طریق منشور پیشرفت‌های عملیاتی فناوری اطلاعات به‌جای مزایای اصلی کسب‌وکار اندازه‌گیری کردند.

قدرت فرآیند کاوی در Power Automate

این عدم تعادل یک سوال مهم را مطرح می‌کند: آیا ذینفعان اصلی مهاجرت ابری فقط بخش‌های فناوری هستند نه نهادهای تجاری جامع‌تری که قرار است آنها را توانمند کنند؟

فناوری محاسبات ابری اغلب با چابکی کسب و کار و تولید درآمد جدید مرتبط است، اما فقط ۳۷ درصد از صرفه جویی در هزینه خارج از فناوری اطلاعات گزارش می دهند. تنها ۳۲ درصد گزارش می دهند که علیرغم سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری در رایانش ابری، درآمد جدیدی ایجاد کرده اند.

جای تعجب نیست که پتانسیل تحول آفرین رایانش ابری زیر سوال رفته است. واحدهای تجاری چابکی که آماده کشف بازارهای جدید هستند، ممکن است چیزی بیش از یک سراب نباشند. اگرچه ۹۵ درصد از شرکت‌های اروپایی ادعا می‌کنند که ارزش را از فضای ابری به دست می‌آورند، اما همچنان منزوی است و در مقیاس فرعی، از انقلاب گسترده پیش‌بینی‌شده فاصله می‌گیرد.

ROI رایانش ابری و هوش مصنوعی

مک کینزی بر ضرورت ترکیب هوش مصنوعی مولد در سفرهای پذیرش ابر تاکید می کند. این پیش بینی وجود دارد که تا هفت برابر ROI برای هر دامنه کسب و کار مهاجرت شده هنوز باید تعیین شود. این در منظره‌ای است که تنها کسری از شرکت‌ها بازدهی رضایت‌بخشی را از سرمایه‌گذاری‌های ابری خود گزارش می‌دهند.

شاید مهاجرت ابری به بیش از شش روپیه نیاز داشته باشد

سوالات اولیه ای که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • آیا هوش مصنوعی می تواند منجر به افزایش قابل توجه استفاده از ارائه دهندگان ابری شود؟
  • آیا سازمان‌ها باید بدون بررسی دقیق سرمایه‌گذاری‌های ابری عمومی را تأیید کنند؟
  • آیا بهتر است فقط از سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده کنیم یا از مواردی استفاده کنیم که موارد تجاری واضح و قابل توجیه دارند؟

جای تعجب نیست که من به سمت مسیر احتیاطی متمایل می شوم. علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژیکی که توسط استقرار ابری ارائه شده است، ۱۳ درصد از شرکت‌های مورد بررسی گفتند که بازده سرمایه‌گذاری‌های ابری باید افزایش یابد. به نظر من ROI ابری باید بسیار بالاتر باشد، اما همچنین می‌دانم که کسب‌وکارها نسبت به ارزش واقعی استقرارهای ابری خود کوتاه‌بین هستند.

نگران‌کننده‌تر این است که ۵۵ درصد از شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری‌های ابری خود رضایت دارند. این شکاف بین رضایت و ارزش واقعی کسب و کار را برجسته می کند. به عبارت دیگر، عجله به سمت توسعه هوش مصنوعی باعث تصمیم گیری های نادرست پیکربندی فناوری می شود زیرا ارزش درک شده ابر بیش از حد ارزش گذاری شده است.

این نظرسنجی و سایر موارد مشابه آن زنگ خطری حیاتی برای کسب‌وکارها هستند تا استراتژی‌های ابری خود را دوباره ارزیابی کنند. وعده رایانش ابری باید به طور انتقادی مورد بررسی قرار گیرد – همانطور که از ابتدا باید می شد. با این حال، من در حال حاضر هیچ حرکت آتش سوزی در شکم نمی بینم که این را تحت کنترل درآورد. درعوض، من افرادی را می‌بینم که مانند لمینگ‌ها به سمت استقرار بیشتر ابری حرکت می‌کنند بدون اینکه درک درستی از ارزش تجاری که باید برگردانده شود.

پیشنهادات برتر توسعه دهندگان از AWS re:Invent 2021

تمرکز بر بازگشت سرمایه ابری باید از بهبودهای عملیاتی IT صرف به نتایج ملموس تجاری تغییر کند. این به معنای متفاوت فکر کردن و ابداع معیارهای بهتر است. شاید بسیاری از قبل فهمیده باشند که ارزش تجاری رایانش ابری وجود ندارد، اما هیچ کس نمی خواهد پیام رسان اخبار بد باشد.

من به پاک شدن از اشتباهات اعتقاد راسخ دارم، به خصوص زمانی که مواجهه با حقیقت ممکن است کسب و کار شما را نجات دهد. تنها با اندازه‌گیری موفقیت مهاجرت ابری فراتر از بخش فناوری اطلاعات، کسب‌وکارها می‌توانند امیدوار باشند که پتانسیل کامل رایانش ابری را باز کنند. سفر پیش رو مملو از چالش‌ها است، اما همچنین فرصت‌هایی برای کسانی است که می‌خواهند سؤال کنند، تطبیق دهند و دوباره تصور کنند که محاسبات ابری واقعاً می‌تواند ارائه دهد. فکر می کنم وقتش رسیده است، نه؟