۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

لایه های پیچیده پایداری رایانش ابری

علاقه به توانایی محاسبات ابری برای کاهش کربن در حال افزایش است، اما استدلال "ابر سبز" آنقدرها که بسیاری معتقدند واضح نیست.

علاقه به توانایی محاسبات ابری برای کاهش کربن در حال افزایش است، اما استدلال “ابر سبز” آنقدرها که بسیاری معتقدند واضح نیست.

من در طول سال‌ها استدلال کرده‌ام که رایانش ابری گامی در جهت درست در مورد محاسبات پایدار است. دیدگاه من اغلب مخالف سازمان‌های زیست‌محیطی است که علیه بسیاری از مراکز داده جدید تشنه‌ی قدرت که شرکت‌های ابری ایجاد می‌کنند، استدلال می‌کنند.

قابلیت درک پایداری محاسبات ابری عمومی آسان است. به زبان ساده، ابر پردازش و ذخیره سازی بیشتری را با همان تعداد سرور فیزیکی و مراکز داده انجام می دهد. چگونه؟ رویکرد چند مستأجری رایانش ابری، برنامه‌های کاربردی، مجموعه داده‌ها و کاربران بیشتری را بر روی سخت‌افزار کمتری قرار می‌دهد و تقریباً ۸۵ تا ۹۵ درصد از ظرفیت استفاده می‌کند. این را با رویکردهای سنتی مقایسه کنید که در آن ما صاحب سرورها و مراکز داده هستیم، و منابع سخت افزاری اغلب با ظرفیت بسیار کم، اغلب ۳٪ تا ۷٪ استفاده می شود.

Cloud برای همان مقدار پردازش به انرژی کمتری نیاز دارد. آیا این امر همیشه محاسبات ابری را سبز می کند—یا باید بگوییم «سبزتر»؟

کلمه “همیشه” به ندرت دقیق می شود. در مورد ابر هم همینطور است – مسائل به ندرت سیاه و سفید هستند. برای بررسی پایداری ابر، اجازه دهید آن را به دو لایه اصلی تقسیم کنیم.

منبع قدرت

مردم اغلب به این می بالند که چگونه خودروی الکتریکی آنها ردپای کربن صفر دارد. به آن سادگی نیست. بیشترین انرژی، حداقل در ایالات متحده آمریکا، از سوزاندن سوخت های فسیلی تولید می شود. در سال ۲۰۲۱، ۶۰٪ سوخت فسیلی بود با تقسیم باقی مانده بین انرژی های هسته ای و تجدیدپذیر. مهم نیست که تسلا خود را کجا شارژ می کنید یا مرکز داده ابری یا غیر ابری خود را نیرو می دهید، مصرف انرژی بر کربن تأثیر می گذارد.

بالاخره محیط توسعه Arm-end-to-end مایکروسافت آمد

استدلال پایداری رایانش ابری این است که سخت افزار و فضای مرکز داده مورد نیاز را کاهش می دهد. با این حال، هم پردازش برنامه های ابری و هم غیر ابری نیاز به شبکه های برقی دارند که توسط سوخت های فسیلی هدایت می شوند.

فرصت‌های کاهش کربن مرتبط با ابر نه تنها به استفاده از منابع فناوری اطلاعات قابل اشتراک‌گذاری در ابرهای عمومی بستگی دارد، بلکه به مکان‌های مراکز داده برای ابرهای عمومی نیز بستگی دارد. روند این است که نقاط حضور تا حد امکان نزدیک به کسانی باشد که از خدمات ابری استفاده می کنند. بسیاری از این نقاط به منابع انرژی با کربن سنگین بستگی دارند. در این موارد، رایانش ابری به رنگ سبز نیست.

می‌توانید این استدلال را مطرح کنید که بهتر است از یک مرکز داده متعلق به شرکت با استفاده بسیار کمتر از منابع سرور استفاده شود که در منطقه‌ای است که انرژی‌های تجدیدپذیر و/یا هسته‌ای آن را تامین می‌کند. در این مثال، انتخاب محل حضور یک ارائه‌دهنده رایانش ابری که فقط از نیروی تولید کربن سنگین استفاده می‌کند، چندان سبز نیست.

مراقب هزینه های ابر پنهان باشید

بهینه سازی راه حل ها و منابع ابری

مهم نیست که انرژی شما سوخت فسیلی را می سوزاند یا نه، در مورد نحوه بهینه سازی منابع ابری که استفاده می کنید می توان چیزهای زیادی گفت. به عنوان مثال، اگر به دو توسعه‌دهنده یک مشکل تجاری را بدهید تا با استفاده از منابع ابری عمومی حل کنند، معمولاً متوجه می‌شوید که یکی از آنها در استفاده از حداقل تعداد منابع برای حداکثر تأثیر از نظر ارزش بازگشتی به آن، کار بسیار بهتری انجام می‌دهد. تجارت.

این می تواند تأثیرات بسیار متفاوتی بر منابع مورد استفاده برای حل یک مشکل اساسی داشته باشد. به عنوان مثال، نسخه کاملا بهینه شده تنها از سه منبع محاسباتی و دو منبع ذخیره سازی استفاده می کند. دومی سه برابر بیشتر برای حل همان مشکلات استفاده می کند. بنابراین، محلول دوم نیز تقریباً سه برابر قدرت می سوزاند.

به خاطر داشته باشید: اگر راه‌حل‌های بهینه‌نشده را روی یک ابر عمومی قرار دهید، جریمه‌های هزینه و تأثیر کربن را در پی خواهد داشت. هرچه منابع غیرضروری بیشتر باشد، هزینه های ابری غیر ضروری بیشتر می شود. بسته به اینکه چگونه ارائه دهنده ابر عمومی شما مرکز داده خود را نیرو می دهد، این نیز می تواند تأثیر قابل توجهی بر خروجی کربن داشته باشد.

داده های من پروژه ابری من را کشت!

پیچیده است

می‌توانید خودتان ممیزی انجام دهید یا از یک سازمان بیرونی برای بررسی جزئیات نحوه کمک یا آسیب رساندن شما به ابرهای عمومی به سیاره استفاده کنید. این ممیزی ها شامل توضیحی در مورد منبع نهایی و مکان برق و همچنین نحوه استفاده شما از منابع ابری است.

یافته ها اغلب شرکت ها را شگفت زده می کند. برخی معتقدند استفاده آنها از رایانش ابری در اوج پایداری است. اگر آنها فقط برنامه‌ها را بالا ببرند و تغییر دهند و آنها را برای بهینه‌سازی منابع ابری اصلاح نکنند، ممکن است معلوم شود که راه‌حل‌های ابری آن‌ها بسیار ناکارآمد هستند. یا ممکن است یک شرکت منبع واقعی قدرت را درک نکند. این می تواند به سادگی انتقال بار کاری آنها به منطقه دیگری باشد که فقط از انرژی های تجدیدپذیر به عنوان منبع استفاده می کند. بله، ممکن است تأثیری بر تأخیر داشته باشد، اما تأثیر مثبت بر پایداری ممکن است آن را خنثی کند.

این چیزهای جالبی است. من با استفاده از رایانش ابری برای کاهش کربن موافق هستم. با این حال، مانند هر چیز دیگری، قبل از اعلام موفقیت، باید بفهمیم واقعاً چه اتفاقی می‌افتد.