۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

پیشرفت‌های هوش مصنوعی به هزینه‌های زیرساخت ابری دامن می‌زند

جای تعجب نیست که هوش مصنوعی یک معدن طلا برای ارائه دهندگان ابری باشد. با این حال، اگر فروشندگان و مشتریان بیش از حد در مسیر اشتباه حرکت کنند، ارزش کسب و کار را برای سال‌ها هدر خواهیم داد.

جای تعجب نیست که هوش مصنوعی یک معدن طلا برای ارائه دهندگان ابری باشد. با این حال، اگر فروشندگان و مشتریان بیش از حد در مسیر اشتباه حرکت کنند، ارزش کسب و کار را برای سال‌ها هدر خواهیم داد.

آخرین داده‌های IDC Worldwide Quarterly Enterprise Infrastructure Tracker تصویر قانع‌کننده‌ای از رشد فروش زیرساخت‌های ابری بر حسب تقاضا ترسیم می‌کند. سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۱۸.۵ درصدی نسبت به سال گذشته در هزینه های زیرساخت محاسباتی و ذخیره سازی برای استقرار ابری بودیم. این یک تغییر قابل توجه در چشم انداز فناوری است، جایی که هوش مصنوعی اکنون در جلو و مرکز تلاش برای یافتن زیرساخت های ابری برای اجرای آن است.

افزایش هزینه‌ها نشان‌دهنده تغییر بودجه است. یک روند متضاد کاهش در تعداد کل واحدهای ارسال شده است. IDC می‌گوید این نشان‌دهنده یک حرکت استراتژیک به سمت سرورهای با ظرفیت بالا و پردازنده‌های گرافیکی سنگین با برچسب‌های میانگین قیمت بالاتر است که مورد علاقه هایپراسکیلرها است. ایده این است که این سرورها می توانند بیشتر از سرورهایی که توسط سرورهای مبتنی بر CPU سنتی هدایت می شوند انجام دهند، بنابراین به تعداد کمتری نیاز دارید.

رونق هوش مصنوعی باعث تغییر می شود

هوش مصنوعی در این مسیر رشد مرکزی است. IDC، و بیشتر هر کسی که درک درستی از بازار دارد، می‌داند که هوش مصنوعی عامل اصلی افزایش شدید هزینه‌های زیرساخت ابری است.

این توسعه توسط زیرساخت‌های سخت‌افزاری ساخته‌شده برای مدیریت بارهای کاری مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت می‌شود. البته، این به معنای سرمایه‌گذاری‌های گران‌قیمت در سخت‌افزار پردازنده‌های گرافیکی است، که شاهد آن افزایش چشمگیر سهام شرکت‌های سازنده و فروش GPU است. تلاقی افزایش پذیرش هوش مصنوعی و تقاضا برای زیرساخت‌های تخصصی در حال تغییر شکل استقرار ابر سازمانی است و احتمالاً باعث ولگردی در هزینه‌ها می‌شود که چند سال طول می‌کشد.

Teradata دستیار هوش مصنوعی ask.ai را به VantageCloud Lake اضافه می کند

متداول‌ترین سؤالی که می‌پرسم دیگر این نیست که «بهترین ابر کیست؟» این عبارت «از چه ابری GPU باید استفاده کنیم؟» است. با توجه به اینکه این موضوع تا حد زیادی به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد، نه به بارگیری سبد خرید شما با پردازنده گرافیکی، هر دو هنوز سؤالات گنگ هستند.

چشم انداز زیرساخت استقرار ابر

گزارش IDC بینش‌هایی را در مورد چشم‌انداز در حال تحول مخارج زیرساخت‌های استقرار ابری ارائه می‌دهد که به صراحت بر هوش مصنوعی تمرکز دارد. من مطمئن نیستم که کسی از آن عقب نشینی کند. با این حال، برخی از پویایی های بازار دیگر وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم، یعنی:

  • استقرار سریع قابلیت‌های هوش مصنوعی توسط رهبران فناوری، نیازمندی‌های زیرساختی را تغییر می‌دهد و بر نیاز به سخت‌افزار تخصصی و با کارایی بالا تأکید می‌کند. با این حال، این احتمالاً به سرعت به ذخیره سازی و پایگاه داده تبدیل می شود که برای هوش مصنوعی مهم تر از پردازش هستند. چه کسی می توانست تنک بزند؟
  • تغییر به سمت سرورهای GPU سنگین در قیمت‌های بالاتر اما تعداد واحدهای کمتر فروخته شده نشان‌دهنده پویایی بازار در حال تحول است که تحت تأثیر اولویت‌های ارائه‌دهندگان ابری و غول‌های فناوری سازمانی است. همانطور که اشاره کردم، این می تواند یک هدف نادرست باشد که بسیاری از جمله ارائه دهندگان ابر را به مسیر اشتباه سوق می دهد. من گمان می‌کنم که GPUها و آنالوگ‌های GPU به سرعت کالایی می‌شوند و ارائه‌دهندگان ابر، شرکت‌ها و فناوری‌های بزرگ شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های فناوری که ارزش کافی را برنمی‌گردانند، بیش از حد پرداخت خواهند کرد.
  • افزایش قابل توجه هزینه‌های زیرساخت ابری بر سرمایه‌گذاری قوی در قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی تأکید می‌کند که پیامدهای گسترده‌ای برای فناوری و چشم‌اندازهای تجاری دارد. با توجه به اینکه زیرساخت‌های فناوری شرکت‌ها ممکن است از برخی جنبه‌ها بیش از حد و از برخی جنبه‌ها نامناسب باشد، بیشتر این سرمایه‌گذاری نتیجه نخواهد داد. به عبارت دیگر، آنها نیاز A را هدف قرار می دهند در حالی که باید برای نیاز B هدف قرار گیرند.
ادغام سریع B2B با Ballerina و Choreo

همه اینها برای IT سازمانی چه معنایی دارد؟

من گمان می‌کنم که این تأثیر منفی بر سرنخ‌های IT رتبه‌بندی و تلاش برای پایان دادن به سال بودجه با استقرار سیستم‌ها، رشد، نگهداری و عملیات خواهد داشت. هوش مصنوعی روی صفحه رادار آنها قرار دارد، اما همانطور که بسیاری به من می گویند، هنوز بودجه لازم برای تامین مالی آن را مشاهده نکرده اند. آنها مصرف کنندگان سرویس های ابری «سنتی» خواهند بود، که ممکن است در حال حاضر به سمت هوش مصنوعی حرکت کنند. برخی از این نوع مصرف‌کنندگان ممکن است متوجه شوند که عشق سابق را دریافت نمی‌کنند.

امیدوارم که ارائه‌دهندگان ابر آنقدر احمق نباشند، اما من اکنون رفتار بسیار دیوانه‌واری را مشاهده می‌کنم، از جمله کنفرانس‌های «ابر» که واقعاً کنفرانس‌های هوش مصنوعی مولد هستند که از کلمه «ابر» استفاده می‌کنند. ما به جایی در میانه خواهیم رسید، اما برخی از خدمات ابری نادیده گرفته خواهند شد زیرا همه خدمات هوش مصنوعی بودجه دریافت می کنند.

چرا باید از داکر و کانتینرها استفاده کنید؟

احتمالاً شاهد قیمت‌های بالاتر تجهیزات نیز خواهیم بود. در حالی که شرکت ها بر روی سرورهای مبتنی بر GPU سطح بالاتر تمرکز می کنند، به سرورهای سطح بالاتر نیز نیاز خواهند داشت، و اگر همه آنها را خریداری کنند، قیمت بالا می رود و در دسترس بودن کاهش می یابد. ما در حال حاضر شاهد کمبود GPU هستیم، شاید فقط یک چیز کوتاه مدت، اما می‌توانیم شاهد افزایش قیمت تجهیزات ذخیره‌سازی، شبکه و پردازش پس از کاهش آهسته طی ۱۰ سال گذشته باشیم.

البته، در اینجا نیز فرصت هایی وجود دارد. ممکن است قیمت‌ها برای سرویس‌های ابری غیر از هوش مصنوعی، مانند ذخیره‌سازی تراکنش‌ها و سرویس‌های شبکه پایین‌تر کاهش یابد. اگر همه بر سطح بالاتر متمرکز شوند، خدمات سنتی تر ممکن است به فروش آتش برسند. اتفاقاً این اعلام نخواهد شد. این اتفاق می افتد، بنابراین مراقب قیمت ها باشید.

همانطور که در بالا ذکر کردم، نگرانی مهم‌تر آن دسته از شرکت‌هایی است که سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی در رایانش ابری انجام داده‌اند. آنها امیدوار بودند که ارائه دهندگان رایانش ابری مانند شرکت های برق کار کنند و فقط در آنجا باشند تا بهترین خدمات ممکن را ارائه دهند. همانطور که یکی از مشتریان من گفت، آنها می خواهند تبلیغات تبلیغاتی از بین برود. این اتفاق افتاد، اما به نظر می رسد که با انتقام برمی گردد. این برای بسیاری بد خواهد بود، اما برای برخی می تواند خوب باشد. کاش اینطور نبود. مطمئناً بازار فناوری مانند آب و هوا است.