خوبی ها، بدی ها و زشتی های یک دهه رایانش ابری: امنیت و چابکی برنده های قطعی هستند، اما هزینه و پیچیدگی معایب جدی هستند.
من اغلب ارائه های قدیمی خود را از سال ۲۰۰۸ و قبل از آن مرور می کنم تا صحبت های مربوط به وعده رایانش ابری را مرور کنم. به خاطر داشته باشید، من از سال ۱۹۹۹ به این صورت در زمینه رایانش ابری کار کرده ام و تغییرات زیادی را دیده ام. بیشترین تغییرات در ادراک است.
در روزهای اولیه، محاسبات ابری تنها راه دیگری برای مصرف یک برنامه کاربردی تلقی می شد. آن برنامهها (که اکنون نرمافزار بهعنوان سرویس نامیده میشوند) وظایفی مانند مدیریت نیروی فروش، حسابداری، کنترل موجودی، و غیره را پوشش میدادند. Cloud واقعاً انقلابی تلقی نمیشد، زیرا این نوع مصرف برنامه برای دههها به شکلهای ابتداییتر وجود داشته است.
با این حال، توانایی مصرف منابع از راه دور مانند ذخیرهسازی، محاسبات، پایگاههای اطلاعاتی و مواردی از این دست – یا شاید بهتر بگوییم، توانایی مصرف قطعات و بخشهایی از برنامهها در صورت تقاضا – جدید بود. این سرفصل واقعی محاسبات ابری بود که منجر به نقطه عطف آن در حدود سال ۲۰۰۸ شد. این تاریخ ممکن است کمی قبل یا بعد باشد، بسته به تعیین شما از نقطه عطف.
ما اکنون تجربه کافی در مورد انواع رایانش ابری داریم که میتوانیم بهتر ارزیابی کنیم که رایانش ابری کجا موفق بوده و کجا کوتاه آمده است. از جایی که نشستهایم، نزدیک به پایان سال ۲۰۲۲، این برداشت من است.
سه موفقیت بزرگ رایانش ابری
امنیت در فضای ابری یک پیروزی بزرگ است. حدود پنج سال پیش امنیت در فضای ابری نسبت به سیستمهای سنتی بهتر شد، اگرچه بسیاری از ما متوجه نشدیم. این تا حد زیادی به دلیل مقدار دلار تحقیق و توسعه است که برای افزایش قابلیتهای امنیت ابری به امنیت ابری سرازیر شده است. نکته منفی این است که بیشتر این دلارهای نوآوری از بودجه امنیتی تأسیسات سنتی تر به دست آمده است. نوآوری برای سیستمهای مرکز داده با مالکیت خصوصی همچنان در همه حوزههای توسعه ارائهدهنده عقب است.
ابر می تواند با موفقیت چابکی کسب و کار را فراهم کند. من همیشه به مشتریان خود می گویم که اکثر شرکت ها برای صرفه جویی در هزینه به ابر منتقل شد اما برای چابکی باقی ماند. Cloud به کسبوکارها این توانایی را میدهد که فناوری اطلاعات را با قیمتی کمتر از یک سکه تبدیل کنند و شرکتهایی که در بازارهای نوآورانهتر امروزی (مانند خردهفروشی، مراقبتهای بهداشتی و مالی) سریع حرکت میکنند، متوجه میشوند که سرعتی که در آن سیستمهای ابری میتوانند تغییر کنند، نیروی واقعی را چند برابر میکند. کسب و کار.
این ابر قابلیت اطمینان صنعتی را ارائه می دهد.بیشتر کسانی که از رایانش ابری عقب نشینی کردند، بحث کردند. که تمام تخم مرغ هایمان را در سبدی قرار می دهیم که می تواند غیرقابل اعتماد باشد. این هرگز اتفاق نیفتاد، در بیشتر موارد. بدیهی است که قطعیهایی وجود داشته است و آنها معمولاً چرخه اخبار ۲۴ ساعته را میسازند، اما آنها به اعداد یا طولی که مخالفان پیشبینی میکردند نزدیک نبودند. همهگیری واقعاً بود اولین تست استرس از ارائهدهندگان بزرگ ابر، زیرا بسیاری از شرکتها به سرعت به سمت فضای ابری رفتند تا از کارگران راه دور و مراکز دادهای که دیگر در دسترس نبودند پشتیبانی کنند. ارائه دهندگان ابر عملکرد خوبی داشتند، تنها با چند مشکل اساسی، و بنابراین قابل اعتماد بودند.
اگر به رایانش ابری فکر میکنید، باید در نظر بگیرید که این موفقیتها چگونه میتواند برای شرکت شما مفید باشد. اما ابتدا ادامه مطلب را بخوانید. وقت آن است که ببینیم چه اشتباهی رخ داده است.
سه ناامیدی عمده رایانش ابری
شکست بزرگ در هزینه ها. در روزهای اولیه، تقریباً هر ارائه دهنده و ابری در حال رشد متخصص ابر را به عنوان جایگزین ارزانتر (یا بسیار ارزانتر) برای سیستمهای سنتی معرفی کرد. کسبوکارهایی که به محاسبات ابری روی آوردند، صرفهجویی قابل توجهی در هزینهها پیشبینی کردند. این پساندازها هرگز بهجز کسبوکارهای کاملاً جدید که سرمایهگذاری قبلی در فناوری اطلاعات نداشتند، محقق نشد. در واقع، اکثر شرکتها به صورتحسابهای ابری خود با شوک برچسب نگاه میکردند. مقصر اصلی؟ شرکتهایی که از برنامههای finops ابری برای مدیریت مؤثر هزینههای ابری استفاده نمیکنند. همچنین، ارائهدهندگان ابر قیمتگذاری و شرایطی را ارائه کردند که بسیاری از شرکتها نمیدانستند (و بسیاری هنوز هم نمیدانند).
فراوانی انتخاب یک جنبه منفی دارد. توانایی استفاده از هزاران سرویس ابری از یک ارائهدهنده ابری و توانایی اهرمسازی حتی بیشتر در هنگام رفتن به چند ابری، به دلیل ناهمگونی بیش از حد، به پیچیدگی بیش از حد منجر شده است. این امر هزینه عملیات و احتمال اشتباهات بزرگ را افزایش می دهد. پیچیدگی ریسک و هزینههایی را اضافه میکند که برای پیشرفت ابری که شرکتها میخواهند انجام دهند، زیانهای زیادی میآورد.
ظهور محاسبات ابری بحران مهارت ها را تشدید کرد.ما نمی توانیم این را مطرح کنیم. مشکل در پای ارائه دهندگان ابر. تغییر سریع به فضای ابری منجر به کمبود کارگران واجد شرایط شد که بسیاری از شرکتها را تا زمانی که مهارتهای مورد نیاز خود را در کارمندان به دست نیاورند، متوقف کرده است. بسیاری از افراد برای اولین بار در حال تغییر مشاغل به رایانش ابری یا ورود به این حوزه هستند، اما تقاضا برای مهارتهای مربوط به ابر همچنان از عرضه پیشی میگیرد و هیچ تسکینی در چشم نیست.
اینها مهمترین نقاط مثبت و بد رایانش ابری هستند. در بیشتر موارد، این یک حرکت خوب و یک تحول قوی در نحوه مصرف ما از فناوری بوده است. با هر فناوری جدید، همیشه یک جنبه مثبت و منفی وجود دارد. اگر شرکت شما در ابتدای سفر ابری خود است، از این اطلاعات برای دستیابی به اهداف و اجتناب از موانع استفاده کنید. کسانی از شما که به سفر ابری خود وارد شده اند، می دانند که من در مورد چه چیزی صحبت می کنم.
پست های مرتبط
۳ برد و ۳ باخت برای رایانش ابری
۳ برد و ۳ باخت برای رایانش ابری
۳ برد و ۳ باخت برای رایانش ابری