۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

نظرسنجی توسعه دهندگان می گوید پذیرش Kubernetes افزایش یافت، بدون سرور کاهش یافت

گزارش «State of Cloud Native Development» نشان می‌دهد که تعداد توسعه‌دهندگانی که از Kubernetes استفاده می‌کنند در 12 ماه 67 درصد افزایش یافته است.

گزارش «State of Cloud Native Development» نشان می‌دهد که تعداد توسعه‌دهندگانی که از Kubernetes استفاده می‌کنند در ۱۲ ماه ۶۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارشی که به سفارش بنیاد محاسبات بومی ابری (CNCF) انجام شده است، سیستم ارکستراسیون کانتینر Kubernetes در بین توسعه دهندگان شتاب زیادی پیدا کرده است، اما پذیرش معماری بدون سرور کاهش یافته است.

منتشر شده در ۲۰ دسامبر، “وضعیت توسعه بومی ابر” بر اساس نظرسنجی از بیش از ۱۹۰۰۰ توسعه‌دهنده از ۱۵۵ کشور در اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ توسط شرکت تحقیقاتی SlashData انجام شد. این نظرسنجی نشان داد که در سه ماهه اول ۲۰۲۱، ۵.۶ میلیون توسعه‌دهنده از Kubernetes استفاده می‌کردند که در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۲۰، زمانی که ۳.۹ میلیون توسعه‌دهنده Kubernetes وجود داشت، ۶۷ درصد افزایش داشت. Kubernetes توسط ۳۱ درصد از توسعه دهندگان back-end استفاده شده است که نسبت به ۱۲ ماه گذشته چهار درصد افزایش داشته است. در میان توسعه دهندگان لبه، استفاده از Kubernetes با ۱۱ امتیاز افزایش به ۶۳ درصد رسید. فناوری Edge بالاترین نرخ پذیرش را برای Kubernetes در بین تمام بخش‌های مورد بررسی داشت.

پلتفرم جدید تانزو VMware قصد دارد تا توسعه Kubernetes را متحد کند

بر اساس نظرسنجی، نسبت توسعه دهندگانی که در معماری بدون سرور دخیل بودند از ۲۷ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافت. محاسبات بدون سرور شامل تخصیص پویا چرخه‌های محاسباتی از طریق سرویس‌هایی مانند AWS Lambda است. این گزارش تئوری می‌کند که روند نزولی ممکن است به دلیل عدم انعطاف‌پذیری راه‌حل‌های بدون سرور باشد، مانند ترس شرکت‌ها از قفل کردن خود در فروشندگان خاص. AWS Lambda همچنان محبوب‌ترین راه‌حل بدون سرور است که توسط ۵۳ درصد توسعه‌دهندگان بدون سرور استفاده می‌شود، اگرچه Google Cloud Run طرفدارانی پیدا کرده است.

JDK 18: ویژگی های جدید در جاوا 18

به طور کلی، استفاده از فناوری‌های بومی ابری در میان توسعه‌دهندگان بک‌اند در آمریکای شمالی، اروپای شرقی و خاورمیانه/آفریقا کاهش یافته است. این گزارش اشاره کرد که ۶.۸ میلیون توسعه‌دهنده بومی ابری در سراسر جهان وجود دارد که افزایش ۰.۳ میلیونی را نشان می‌دهد، که ۴.۶ میلیون از ابزارهای هماهنگ‌سازی کانتینر و چهار میلیون از پلت‌فرم‌های بدون سرور استفاده می‌کنند، با همپوشانی ۱.۸ میلیون توسعه‌دهنده از هر دو استفاده می‌کنند.

گزارش‌های قبلی CNCF از SlashData، از مه ۲۰۲۰ و آگوست ۲۰۲۰، به ترتیب ۴.۷ میلیون و ۶.۵ میلیون توسعه دهنده بومی ابری را شامل می شود. در همین حال، نسبت توسعه‌دهندگان بک‌اند که از فناوری‌های بومی ابری استفاده می‌کنند، به دلیل کاهش پذیرش معماری بدون سرور، سه درصد کاهش یافته و به ۴۱ درصد رسیده است. در این گزارش آمده است که رشد جمعیت توسعه‌دهندگان بومی ابری به دلیل افزایش تعداد کل توسعه‌دهندگان پشتیبان از ۱۴.۷ میلیون به ۱۶.۶ میلیون بوده است. رویکرد ابری بومی با فناوری‌هایی مانند ریزسرویس‌ها، زیرساخت‌های تغییرناپذیر و APIهای اعلامی نمونه‌ای است.

رایانش ابری و متاورژن

SlashData نظرسنجی خود را از نوامبر ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱ انجام داد. از بین افراد مورد بررسی، بیش از ۳۸۰۰ شرکت‌کننده به سؤالات مربوط به توسعه سرویس‌های بک‌اند و فناوری‌هایی که استفاده می‌کردند پاسخ دادند.