فعال کردن کاربران SaaS برای انجام وظایف مدیریتی خود با استفاده از پورتال های سلف سرویس یا API ها نه تنها استرس مدیران فناوری اطلاعات را کاهش می دهد، بلکه بهره وری و رضایت کارکنان را نیز بهبود می بخشد.
چند سالی است که تیمهای توسعه نرمافزار و devops “به سمت چپ تغییر میکنند.” مفهوم ساده است. به توسعه دهندگان نرم افزار مسئولیت و کنترل بیشتری بر روی همه موارد مورد نیاز برای اجرای نرم افزار فراتر از نوشتن کد بدهید. و بنابراین، تیمهای عملیات پلتفرم راههایی را برای توسعهدهندگان برنامهها فراهم کردند تا بتوانند به راحتی امنیت، زیرساخت و مقیاسبندی، اتصال به شبکه، تحویل برنامهها و تمام جنبههای دیگری را که قبلاً توسط تیمهای تخصصی مدیریت میشد، مدیریت کنند.
توسعهدهندههایی که بسیار قدرتمند هستند، میتوانند سریعتر حرکت کنند، بیشتر مستقر شوند و محصولات بهتری بسازند. انجام وظایف حیاتی زودتر در چرخه عمر توسعه، با نام تغییر به چپ، کارایی توسعهدهنده را بهینه کرده و هزینههای توسعه را کاهش داده است، در عین حال کیفیت کد و امنیت را بهبود میبخشد.
آنچه برای توسعه دهندگان نرم افزار خوب است می تواند برای کاربران نرم افزار نیز مفید باشد. آن را سلف سرویس یا DIY IT نامید. نکته اصلی این است که تغییر ادمین برنامههای مهم SaaS به رهبران تیم و افرادی که باید از آنها استفاده کنند، با نزدیکتر کردن تصمیمگیری به کسانی که واقعاً کار را انجام میدهند، عملکرد را در بسیاری از زمینهها بهبود میبخشد.
جابهجایی به سمت چپ SaaS همچنین مستقیماً امنیت سازمانی را با حذف موانع بهرهوری بهبود میبخشد. در پژوهشی که در Harvard Business Review، یک مطالعه نشان داد که ۶۷ درصد از ۳۳۰ شرکتکننده در نظرسنجی گزارش دادند که حداقل یک بار به طور کامل به سیاستهای امنیت سایبری پایبند نبودهاند، با میانگین ضریب عدم رعایت یک مورد از هر ۲۰ شغل. وظایف وقتی از کاربران پرسیده شد که چرا این خطمشی را نقض کردهاند، سه پاسخ اصلی عبارت بودند از: «برای انجام بهتر وظایف برای شغلم»، «به دست آوردن چیزی که نیاز داشتم» و «کمک به دیگران برای انجام کارشان».
توانمندسازی کاربران میتواند امنیت، بهرهوری و رضایت کارکنان را بهبود بخشد. بنابراین چگونه میتوانیم درباره تغییر محصولات و مسئولیتهای SaaS فکر کنیم؟ تعدادی مسیر مفید برای دنبال کردن وجود دارد.
تغییر وظایف سرپرست به سمت چپ
برای بسیاری از شرکتها، برنامههای SaaS هسته عملیات آنها را فراهم میکنند. با توجه به تحقیق BetterCloud، “شرکتها تخمین میزنند که ۷۰% از برنامههای تجاری که امروزه استفاده میکنند مبتنی بر SaaS هستند. تا سال ۲۰۲۵، آنها انتظار دارند که ۸۵ درصد از برنامه های تجاری مورد استفاده آنها مبتنی بر SaaS باشد. این پذیرش سریع منجر به ظهور اصطلاح جدیدی به نام SaaS Ops شده است که نیازمندیهای عملیاتی ناشی از ردپای فناوری عمدتاً SaaS را توصیف میکند.
یکی از مزایای اصلی برنامه های SaaS این است که به راحتی قابل استقرار و استفاده هستند، بدون نیاز به هزینه های نصب یا تعمیر و نگهداری زیاد. با این حال، آنها همچنان به وظایف اداری نیاز دارند، مانند افزودن یا دعوت کاربران جدید، تغییر نقشها و امتیازات کاربر، ایجاد نقشهای سفارشی و بازنشانی رمز عبور. این وظایف برای مدیران IT که باید با چندین برنامه و پلتفرم SaaS سر و کار داشته باشند، می تواند زمان بر و خسته کننده باشد. علاوه بر این، این وظایف اغلب باعث تاخیر و خطا در تجربه کاربر می شوند، به خصوص اگر مدیران با برنامه خاص SaaS یا پیکربندی آن ناآشنا باشند.
برای کاربران نیز، انتظار برای IT برای بازنشانی رمز عبور، تغییر امتیازات یا ارتقاء یک حساب میتواند بهرهوری و رضایت را کاهش دهد. با جابجایی این وظایف سرپرست به سمت چپ، میتوانیم کاربران نهایی را قادر به انجام این وظایف با استفاده از پورتالهای سلف سرویس یا APIها کنیم. کاربران همچنین می توانند نقش ها و امتیازات خود را با توجه به نیازها و ترجیحات خود بدون به خطر انداختن امنیت یا انطباق شخصی سازی کنند. در مواردی که برای مدیریت رفتارهای کاربر به نوعی سرپرست نیاز است، تیمهای فناوری اطلاعات و برنامههای SaaS میتوانند نقش سرپرست را به فردی در تیم کاربر منتقل کنند.
همه گفتهها، تغییر مدیریت SaaS به چپ، بار کاری و استرس مدیران فناوری اطلاعات را کاهش میدهد که میتوانند روی کارهای استراتژیک و پیچیدهتر تمرکز کنند. نتیجه؟ فناوری اطلاعات شادتر، کاربران شادتر، و تیم سازنده تر در همه جا.
انتقال امنیت کاربر به چپ
وقتی برنامههای SaaS به خوبی طراحی میشوند، به لطف معماری مبتنی بر ابر، رمزگذاری یکنواخت و ماهیت توزیعشده، امنیت و قابلیت اطمینان قویتری نسبت به گزینههای اولیه ارائه میدهند. با این حال، SaaS از برخی خطرات امنیتی مانند نقض داده ها، دسترسی غیرمجاز، حملات فیشینگ یا سرقت هویت رنج می برد. این خطرات را می توان با اجرای سیاست های امنیتی مانند لیست سیاه IP، ۲FA اجباری (تأیید هویت دو عاملی) در زمینه های مناسب، و اقدامات امنیتی (تأیید اضافی برای اقدامات حساس) کاهش داد.
با تغییر کنترل این خطمشیهای امنیتی کاربر به سمت چپ، میتوانیم به سرپرستان سطح تیم و کاربران نهایی کنترل و انعطافپذیری بیشتری در مورد نحوه ایمن کردن حسابها و دادههای SaaS خود بدهیم. آنها میتوانند مناسبترین و راحتترین روش احراز هویت را برای تیم خود بدون به خطر انداختن امنیت یا انطباق انتخاب کنند. آنها همچنین میتوانند تنظیمات امنیتی خود را بر اساس زمینه و سطح خطر تنظیم کنند، مانند راهاندازی سطح سرویس ۲FA یا تعیین فهرست سیاه IP منطقهای بسته به مورد استفاده.
در برخی موارد، با تنظیمات پیشفرض توسط تیم امنیتی، کاربران بهتر میتوانند تعیین کنند که چه زمانی باید ۲FA اجباری یا افزایشهای امنیتی را اعمال کنند. با توانمندسازی کاربران و مدیران تیم محلی برای داشتن امنیت، آنها را تشویق میکنید تا درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنند و نحوه عملکرد آن را درک کنند. این برای بهداشت کلی امنیت در دراز مدت مفید است.
سرویسهای رو به توسعهدهنده را به سختی به چپ تغییر دهید
بهطور فزایندهای، کاربران SaaS در واقع توسعهدهندگانی هستند که SaaS را بهعنوان «تن شمارهگیری» برای اجزای کلیدی برنامههای خود مصرف میکنند. (ارتباطات به عنوان یک سرویس از طریق ارائهدهنده API Twilio تقریباً یک مثال واقعی از این موضوع است.) در حالی که APIهای SaaS همیشه برخی از عناصر مورد نیاز توسعهدهندگان را ارائه میکنند، بهترینها درجات بالایی از سفارشیسازی را در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهند و بهطور مؤثر مدیریت و کنترل مصرف را تغییر میدهند. به سمت چپ. مخزنهای جدول، توکنهای API و وبکهوکها هستند، اما پلتفرمهای مدرنتر SaaS همچنین شامل توانایی ایجاد نقشهای سفارشی، ارائه انعطافپذیری برای ادغام یک یا چند استاندارد SSO سازمانی یا ادغام دایرکتوریها، و ارائه یک سلسله مراتب چند مستاجر برای توسعهدهندگانی است که چند مستاجر میسازند. برنامه های کاربردی.
ایجاد مجموعهای قوی از قابلیتهای مدیریتی پیرامون اتصالات و توکنهای ماشین به ماشین – بخش با سریعترین رشد اتصال برنامه و تعاملات API – همچنین به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا ابزارهای SaaS خود را طوری تنظیم کنند که دقیقاً همانطور که میخواهند رفتار کنند تا بهترین را ارائه دهند. ترکیبی از عملکرد و هزینه نرم افزار دنیا را می خورد و توسعه دهندگان در حال خوردن SaaS هستند. تغذیه آنها با رژیم غذایی مناسب سلف سرویس SaaS یک عنصر حیاتی در موفقیت آنها است.
جهت بهرهوری کاربر، سرعت توسعهدهنده به چپ تغییر میکند
تغییر کنترل SaaS به سمت چپ خطراتی دارد. هر زمان که امنیت به افرادی که لزوماً متخصص امنیتی نیستند واگذار می شود، آموزش لازم است. یک خطر اضافی، پراکندگی است، جایی که سیاست ها و استانداردها ناسازگار و غیرقابل اجرا می شوند. خوشبختانه، SaaS تابلویی را ارائه میکند که در آن نردههای محافظ عموماً در جای خود قرار دارند، و تیمهای عملیاتی SaaS یا پلتفرمها میتوانند با اعضای خود همکاری کنند تا واسطهای شاد بین چابکی و راحتی و انطباق مرکزی پیدا کنند.
مدل تغییر به چپ با مشارکت بیشتر توسعهدهندگان در فرآیندهای امنیت، توسعه و شبکه، توسعه نرمافزار را متحول کرده است. با اعمال همان اصول برای کاربران SaaS، میتوانیم آنها را با کنترل بیشتر بر تجربه و عاملیت بیشتر در تعامل با برنامههای نرمافزاری توانمند کنیم. برای توسعهدهندگانی که از SaaS استفاده میکنند، دادن DIY و ترکیبپذیری بیشتر به آنها باعث تکرار سریعتر و توسعه سریعتر ویژگیهای جدید میشود. Shift به چپ قبلاً دنیای توسعه برنامهها را در اختیار گرفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که SaaS را به چپ تغییر دهید تا کاربران عادی و توسعهدهندگانی که با ابزارهای SaaS میسازند، بتوانند از مزایای مشابهی بهره ببرند.
Aviad Mizrachi CTO و یکی از بنیانگذاران Frontegg.
—
انجمن فناوری جدید مکانی را برای کاوش و بحث در مورد فناوری سازمانی نوظهور در عمق و وسعت بی سابقه ای فراهم می کند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه سوالات را به newtechforum@infoworld.com ارسال کنید.
پست های مرتبط
Shift سمت چپ برای SaaS: DIY بیشتر به معنای کاربران شادتر است
Shift سمت چپ برای SaaS: DIY بیشتر به معنای کاربران شادتر است
Shift سمت چپ برای SaaS: DIY بیشتر به معنای کاربران شادتر است