۳۰ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

ابر دیتابیس من را خورد

فروشندگان پایگاه داده قدیمی توسط ترکیبی از ابر و منبع باز که توسط بازیکنان جدید ارائه شده است، جذب می شوند.

فروشندگان پایگاه داده قدیمی توسط ترکیبی از ابر و منبع باز که توسط بازیکنان جدید ارائه شده است، جذب می شوند.

با این باور که اوراکل بزرگترین فروشنده پایگاه داده در جهان است، می توان بخشید. از این گذشته، اوراکل چندین دهه مدعی این افتخار بود. بیشتر نه. امروزه مایکروسافت بزرگترین فروشنده پایگاه داده جهان از نظر درآمد است، همانطور که گارتنر در گزارشی در سال ۲۰۲۲ به آن اشاره کرده است و AWS از Oracle عبور کرده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. اوراکل، شاید از روی اینرسی محض، در رتبه سوم قرار می گیرد اما در هر دو سال گذشته جایگاه خود را از دست داده است. گوگل رتبه چهارم را می گیرد. چه چیزی باعث این تغییر تکتونیکی در بازار پایگاه داده شده است؟ ابر.

به عنوان مرو آدریان گارتنر اخیراً نوشت، “بزرگترین داستان بازار [پایگاه داده] همچنان تاثیر عظیم انتقال درآمد به فضای ابری است.” این یک بیانیه درست است، اما ناقص است، زیرا این فقط ابر نیست که بازار پایگاه داده را که یک بار ادامه داده بود، تغییر داده است. در عوض، ترکیب منبع باز و ابر نحوه مدیریت داده‌هایمان را تغییر داده است، شاید برای همیشه.

یک یا دو ضربه به پایگاه داده های قدیمی

اگر یک فروشنده قدیمی هستید که به دنبال سرزنش کسی می‌گردید، بیشتر از توسعه‌دهندگان نگاه نکنید. برای سال‌ها، شرکت‌ها دهک به پایگاه داده نه چندان مقدس اوراکل، مایکروسافت و آی‌بی‌ام پرداخت می‌کردند. توسعه‌دهندگان چاره‌ای نداشتند جز اینکه از هر چیزی که بخش‌های قانونی یا خرید تأیید می‌کردند استفاده کنند. حداقل تا زمانی که منبع باز وارد صحنه شود.

خطرات توسعه کم کد و بدون کد در معماری ابری

نسخه اول PostgreSQL در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و MySQL کمتر از یک دهه بعد در سال ۱۹۹۵ دنبال شد. مسلماً MySQL در همان اوایل مسیر هوشمندانه‌تری را در پیش گرفت، و تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی جدید را تقویت کرد و به «M» در پشته معروف LAMP (لینوکس، آپاچی، MySQL، PhP/Perl/Python) تبدیل شد که توسعه‌دهندگان برای ساخت موج اول وب‌سایت‌ها از آن استفاده کردند. در همین حال، Oracle، SQL Server و DB2 به مسیر خود در اجرای بارهای کاری “جدی” که به شرکت انرژی می دهد ادامه دادند. توسعه دهندگان این پایگاه داده های منبع باز را دوست داشتند، زیرا آنها آزادی ایجاد را بدون اصطکاک زیاد از سوی دروازه بان های سنتی مانند قانونی و خرید ارائه می دادند. در طول مسیر، منبع باز با خریداران فناوری اطلاعات به عنوان ویترین های گارتنر.

سپس ابر اتفاق افتاد و تکامل پایگاه داده را به حالت Overdrive سوق داد.

بر خلاف منبع باز، که از جوامع و شرکت های کوچکتر آمده است، همانطور که در سال ۲۰۱۶ نوشتم، ابر با بودجه های مهندسی چند میلیارد دلاری عرضه شد. آنها را به سرویس های ابری مانند Amazon RDS تبدیل می کنند. ناگهان MySQL (که بنیانگذار Oracle لری الیسون trashed در سال ۲۰۱۸ علیرغم مالکیت MySQL از طریق خرید Sun توسط Oracle) دارای ظرفیت صنعتی برای تقویت برنامه های کاربردی سازمانی در مقیاس بود. مطمئناً، اوراکل یا DB2 هنوز پشت سیستم ERP یک سازمان بودند، اما برای بسیاری از بقیه، خدمات پایگاه داده ابری برای Apache Cassandra، MongoDB (افشای: من برای MongoDB کار می‌کنم)، MySQL، PostgreSQL و موارد دیگر، موج بعدی اینترنت و برنامه های کاربردی سازمانی.

چگونه نمودارهای دانش هوش مصنوعی مولد را بهبود می بخشند

البته، همانطور که آدریان اعلام کرده است، “بزرگترین نیرو در پایگاه داده های قدیمی اینرسی است”. اما این اینرسی جای خود را به راحتی ابری می دهد.

راحتی ابر و بازار پایگاه داده

نگاهی به رتبه‌بندی DB-Engines از محبوب‌ترین پایگاه‌های داده جهان بیندازید، و شما متوجه خواهیم شد که اگرچه اینرسی اوراکل را در راس نگه داشته است (بر حسب پست‌های شغلی اندازه‌گیری می‌شود، جستجوهای Google و بیشتر)، موقعیت نسبی آن سال‌هاست که جایگاه خود را نسبت به موتورهای منبع باز از دست داده است. اگر به ۵۰ پایگاه داده برتر نگاه کنید، صعود نسبی پایگاه های داده ابری چشمگیر بوده است. می‌توانید در این ویدئوی کاربردی DB-Engines تولید شده، ظهور و سقوط پایگاه‌های داده را تماشا کنید. . تحلیلگر گارتنر آدام رونتال راه دیگری برای نگاه کردن به تغییر بازار پایگاه داده به فضای ابری دارد، البته با درآمد سنجیده می شود. .

شرکت‌هایی که زودتر از ابر استقبال کردند، عملکرد خوبی داشتند. آدریان خاطرنشان می کند که AWS تقریباً دو برابر نرخ کل بازار پایگاه داده رشد کرده است، در حالی که شرط بندی مایکروسافت در فضای ابری آن را تقریباً مطابق با نرخ بازار ۲۲.۳٪ نگه داشته است. در مقابل، آدریان می‌گوید: «درآمد اوراکل در فضای ابری بسیار کمتر از نرخ بازار رشد کرده است. برای شرکتی که مدت‌ها ابر را به عنوان «بخار» مورد تمسخر قرار می‌داد، سقوط اوراکل شاید تعجب‌آور نباشد. مشتریان نیز متوجه شده اند. تحلیلگر سابق گارتنر فینتان رایان به من گفت که در طول مدتی که در گارتنر کار می‌کرد، «تقریباً هیچ اشاره‌ای به [Oracle برای] [برنامه‌های کاربردی] خالص جدید در آن زمان. درعوض، مشتریان از Oracle در زمینه «پایداری برای داده‌های موجود یا مهاجرت» نام بردند.

ابر برای یک برنده خیلی بزرگ است

این برای خریداران فناوری اطلاعات سازمانی چه معنایی دارد؟

اول، مسلماً هیچ راهی برای بازگرداندن جن «منبع باز به اضافه ابر» در بطری وجود ندارد. توسعه دهندگان به راحتی به پایگاه های داده مورد نظر خود دسترسی دارند و می توانند به راحتی آنها را از طریق سرویس های مدیریت شده مانند BigQuery Google اجرا کنند.

دوم، متخصصان فناوری اطلاعات باید با نسل جدیدی از فروشندگان فناوری اطلاعات راحت باشند. همانطور که رایان می گوید، بعید است که شرکت های قدیمی فناوری اطلاعات اولین انتخاب برای بارهای کاری جدید باشند. مطمئناً، شما تا حدودی در پایگاه‌های داده قدیمی برای بارهای کاری قدیمی گیر کرده‌اید، اگرچه شرکت‌ها مجموعه‌ای از ابزارها را برای مهاجرت به پایگاه‌های داده مدرن‌تر و مبتنی بر ابر ارائه می‌دهند. (اینرسی بوی تعفن می دهد – ۱۴ سال طول کشید تا آمازون از اوراکل خارج شود.) اما برای حجم کاری که به شرکت شما در آینده قدرت می بخشد، تقریباً مطمئناً با یک کلاس کاملاً جدید کار خواهید کرد. فروشندگان پایگاه داده، به استثنای مایکروسافت، که انتقال به ابر را به خوبی مدیریت کرده است. اماده ای؟ توسعه دهندگان شما مطمئناً هستند.