۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

اوراکل پایگاه داده ۲۳c را به ۲۳ai تغییر نام داد و آن را به طور کلی در دسترس قرار داد

پایگاه داده Oracle 23ai با ویژگی های جدید برای پشتیبانی از توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی و سایر وظایف به روز شده است.

پایگاه داده Oracle 23ai با ویژگی های جدید برای پشتیبانی از توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی و سایر وظایف به روز شده است.

Oracle آخرین نسخه انتشار پشتیبانی بلندمدت ارائه شده پایگاه داده خود – Database 23c – را به طور کلی برای شرکت‌ها تحت نام Oracle Database 23ai در دسترس است.

این شرکت می‌گوید تغییر در نام‌گذاری را می‌توان به افزودن ویژگی‌های جدید به پایگاه داده نسبت داد که انتظار می‌رود به توسعه برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در میان سایر وظایف کمک کند.

پایگاه داده ۲۳c، که برای اولین بار در رویداد سالانه شرکت در سال ۲۰۲۲ به نمایش گذاشته شد، در اوایل سال ۲۰۲۳ برای توسعه دهندگان منتشر شد و سپس برای شرکت ها منتشر شد و برای اولین بار تغییری در سنت شرکت ایجاد کرد.

رقابت سخت از سوی رقبای پایگاه داده اوراکل را وادار کرد تا استراتژی خود را برای تجارت پایگاه داده خود به نفع توسعه دهندگان تغییر دهد، زیرا می توانند انگیزه بسیار مورد نیاز برای رشد را به شرکت ارائه دهند.

OpenAI Rockset را برای بهبود پردازش زمان واقعی داده ChatGPT خریداری می کند

در سپتامبر سال گذشته، Oracle گفت که در حال کار بر روی افزودن جستجوی برداری قابلیت های پایگاه داده ۲۳c در کنفرانس سالانه CloudWorld.

این قابلیت‌ها که AI Vector Search نامیده می‌شوند، شامل یک نوع داده برداری جدید، نمایه‌های برداری، و عملگرهای SQL جستجوی برداری است که پایگاه داده اوراکل را قادر می‌سازد تا محتوای معنایی اسناد، تصاویر و سایر داده‌های بدون ساختار را به‌عنوان بردار ذخیره کند و از آن استفاده کند. این شرکت گفت که اینها برای اجرای سریع پرس و جوهای مشابهت.

جستجوی بردار هوش مصنوعی در پایگاه داده ۲۳c که به همراه ویژگی های دیگر به ۲۳ai منتقل شده است، طبق گفته شرکت، از نسل تقویت شده بازیابی (RAG)، یک هوش مصنوعی مولد، که ترکیبی از مدل های زبان بزرگ (LLM) و داده های کسب و کار خصوصی برای ارائه پاسخ به سوالات زبان طبیعی.

SingleStoreDB به گروه Apache Iceberg می پیوندد

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه پایگاه داده ۲۳c که به ۲۳ai منتقل شده‌اند، می‌توان به JSON Relational Duality، که مدل‌های داده‌های رابطه‌ای و سند را یکپارچه می‌کند، پشتیبانی SQL برای جستارهای Graph مستقیماً در OLTP داده‌ها و رویه‌های ذخیره‌شده در جاوا اسکریپت، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ها را در الگوهای رابطه‌ای یا JSON بسازند.

بر اساس گفته‌های اوراکل، پایگاه داده ۲۳ai به‌عنوان یک سرویس ابری و همچنین در محل از طریق انواع پیشنهادات، از جمله Oracle Exadata سرویس پایگاه داده، Oracle Exadata Cloud@Customer، و خدمات پایگاه داده Oracle Base، و همچنین در Oracle Database@Azure.

در حالی که Oracle قیمت Database 23ai را منتشر نکرد، نسخه توسعه دهنده Database 23c از زمان انتشار آن همچنان رایگان است.

چگونه یک معماری پایگاه داده جدید از مقیاس و قابلیت اطمینان در TiDB پشتیبانی می کند

دلیل ارائه رایگان پایگاه داده ۲۳c را می توان به استراتژی شرکت برای کاهش موانع پذیرش پایگاه داده خود نسبت داد زیرا ارائه دهندگان پایگاه داده رقیب نیز ویژگی های جدیدتری مانند جستجوی برداری را برای پشتیبانی از بار کاری هوش مصنوعی اضافه می کنند.

>

چندین فروشنده پایگاه داده، مانند MongoDB، AWS، Google Cloud، Microsoft، Zilliz، DataStax، Pinecone، Couchbase، Snowflake و SingleStore، همه قابلیت های اضافه شده برای پشتیبانی از وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی را دارند.

پایگاه‌های اطلاعاتی برداری و  جستجوی برداری دو فناوری هستند که توسعه‌دهندگان از آنها برای تبدیل اطلاعات بدون ساختار به بردارها استفاده می‌کنند که امروزه بیشتر به آن جاسازی می‌گویند.

این جاسازی‌ها به نوبه خود باعث ذخیره‌سازی، جستجو، و مقایسه اطلاعات آسان‌تر، سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر برای مجموعه‌های داده بزرگ.