۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

به همین دلیل است که اوراکل پایگاه داده ۲۳c را رایگان به توسعه دهندگان ارائه می دهد

به گفته تحلیلگران، تغییر استراتژی اوراکل برای انتشار اولین نسخه توسعه‌دهنده پایگاه داده جدید خود با برنامه‌های این شرکت برای دفاع از تسلط بر بازار و بررسی راه‌های نوآورانه برای جذب مشتریان جدید مرتبط است.

به گفته تحلیلگران، تغییر استراتژی اوراکل برای انتشار اولین نسخه توسعه‌دهنده پایگاه داده جدید خود با برنامه‌های این شرکت برای دفاع از تسلط بر بازار و بررسی راه‌های نوآورانه برای جذب مشتریان جدید مرتبط است.

رقابت سخت رقبای پایگاه داده اوراکل را وادار کرده است تا استراتژی خود را برای تجارت پایگاه داده خود به نفع توسعه دهندگان تغییر دهد که می توانند انگیزه بسیار مورد نیاز برای رشد را به شرکت ارائه دهند.

در تغییر سنتی، اوراکل برای اولین بار پایگاه داده ارتقا یافته خود را راه اندازی کرد — پایگاه داده ۲۳c — در دسترس برای توسعه‌دهندگان قبل از اینکه شرکت‌ها بتوانند آن را به دست بگیرند، و این کار را در حالی انجام داد که آن را به صورت رایگان به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کرد.

تحلیلگران ادعا می کنند که این تغییر در استراتژی به تلاش رهبر بازار پایگاه داده برای محافظت از تسلط بر بازار با تلاش برای به دست آوردن مشتریان از طریق مسیرهای جدیدتر مرتبط است.

کارل اولوفسون، معاون پژوهشی IDC، گفت: «توسعه‌دهندگان به طور فزاینده‌ای در حال انتخاب و خرید نرم‌افزار توسعه در سراسر شرکت‌ها هستند و با تمرکز بر توسعه‌دهندگان، اوراکل امیدوار است موقعیت خود را با پایگاه مشتریان خود مستحکم کند.

OracleDB مرتباً در رتبه‌بندی پایگاه داده رتبه اول را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش IDC، اوراکل در سال ۲۰۲۱ با سهم ۳۲ درصدی بازار سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای را رهبری کرد و پس از آن مایکروسافت با ۳۱.۷ درصد قرار گرفت. شرکت تحقیقات بازار گفت که داده های سهم بازار برای سال ۲۰۲۲ در ماه مه پیش بینی می شود.

نگاهی به داده‌های سهم بازار و انبوهی از پایگاه‌های داده جدید و بهبودیافته با پیشنهادات منحصر به فرد خود نشان می‌دهد که اوراکل ممکن است کمی جلوتر از رقبا باشد، و بازیکنان کوچک‌تر احتمالاً پایگاه مشتریان خود را ترک می‌کنند.

تغییر در استراتژی و همچنین قیمت‌گذاری، به گفته تونی بائر، تحلیلگر اصلی dbInsight، روشی است که اوراکل برای کاهش موانع پذیرش پایگاه داده‌اش و “شکستن این تصور که پایگاه داده برای توسعه‌دهندگان مناسب نیست” است.

>

Oracle Database 23C چیست و چه چیز جدیدی در آن وجود دارد؟

به گفته شرکت

Oracle Database 23C که سال گذشته در رویداد سالانه این شرکت به نمایش گذاشته شد، آخرین نسخه انتشار پشتیبانی طولانی مدت این شرکت از ارائه پایگاه داده خود است که دارای ویژگی های جدیدی است که توسعه برنامه را برای توسعه دهندگان ساده می کند.< /p>

JSONB در PostgreSQL امروز و فردا

«با Oracle Database ۲۳c Free–Developer Release، توسعه‌دهندگان می‌توانند مهارت‌های خود را ارتقا داده و با استفاده از ویژگی‌هایی مانند JSON Relational Duality که مدل‌های داده رابطه‌ای و سند را یکپارچه می‌کند، مهارت‌های خود را ارتقا داده و شروع به ساخت برنامه‌های جدید کنند. Juan Loaiza، معاون اجرایی فناوری‌های پایگاه داده حیاتی در Oracle، در بیانیه‌ای گفت: «پشتیبانی SQL از جستارهای Graph مستقیماً روی داده‌های OLTP و رویه‌های ذخیره‌شده در جاوا اسکریپت».

به گفته این شرکت، دوگانگی رابطه‌ای JSON به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی را در الگوهای رابطه‌ای یا JSON با یک منبع حقیقت بسازند.

«داده‌ها یکبار نگهداری می‌شوند، اما می‌توان با هر یک از این روش‌ها به آنها دسترسی پیدا کرد، نوشت و اصلاح کرد. جرالد ونزل، مدیر ارشد، گفت: توسعه‌دهندگان از بهترین مدل‌های JSON و رابطه‌ای، از جمله تراکنش‌های مطابق با ACID و کنترل‌های همزمان بهره می‌برند، که به این معنی است که دیگر مجبور نیستند بین نگاشت‌های پیچیده شی-رابطه‌ای یا مسائل ناسازگاری داده‌ها معاوضه ایجاد کنند. برای فناوری‌های سرور در Oracle.

«دوگانگی رابطه‌ای JSON به کاربران اجازه می‌دهد داده‌ها را در مدل رابطه‌ای به‌عنوان جداول و ردیف ذخیره کنند، و این جداول حتی می‌توانند شامل ستون JSON، ستون نوع JSON باشند. بنابراین، حتی می‌توان اسناد JSON بومی را به عنوان بخشی از این جداول و ستون‌ها داشت.

به گفته تحلیلگران، این ویژگی جدید گواهی بر درک Oracle از مشکلات توسعه دهندگان به طور کلی و ترکیب بهترین دو مدل داده است.

«دوگانگی رابطه‌ای JSON بر شکایت توسعه‌دهندگان غلبه می‌کند که آنها باید فقط داده‌های از پیش تعریف‌شده توسط مدیران پایگاه‌داده را مدیریت کنند، مانع اصلی توسعه سریع را از بین می‌برد، و همچنین ثبات داده‌ها را در اسناد JSON تضمین می‌کند، کاری که پایگاه‌های داده اسناد بومی در حال حاضر نمی‌توانند انجام دهند. اولوفسون گفت.

توسعه JSON Relational Duality، به گفته مت اسلت، مدیر تحقیقات Ventana Research، نشان دهنده تصدیق اوراکل است که بسیاری از توسعه دهندگان از انعطاف پذیری و چابکی ارائه شده توسط مدل سند لذت می برند، اما همچنین یادآوری می کند که مزایای مرتبط با آن وجود دارد. مدل رابطه ای، از جمله تراکنش های همزمان و ACID.

Aslett گفت: «نمای دوگانه JSON ممکن است به ویژه برای غلبه بر برخی از چالش‌های ناشی از ارائه چندین نما از داده‌های ذخیره شده در JSON تو در تو، که می‌تواند منجر به نمایه‌های متعدد یا تکراری شدن داده شود، مفید باشد.

PostgreSQL 14 عملکرد را افزایش می دهد

این موضوع چگونه بر MongoDB و سایر رقبای اوراکل تأثیر می‌گذارد؟

تحلیلگران گفتند که انتشار نسخه جدید پایگاه داده انتظار می رود چسبندگی را در بین توسعه دهندگان افزایش دهد و مقداری مسافت پیموده شده را به اوراکل حفظ کند.

Baer گفت: «به‌روزرسانی‌های OracleDB با ارائه یک جایگزین مناسب برای توسعه‌دهندگان JSON در فروشگاه‌های Oracle، از Oracle در کناره‌های آن محافظت می‌کند.

به گفته Olofson، قابلیت‌های جدیدی که به پایگاه داده ۲۳C اضافه شده است، تأثیر مثبتی در جامعه کاربران اوراکل خواهد داشت، که انتظار می‌رود «انگیزه قوی برای توسعه‌دهندگانی که به اسناد JSON نگاه می‌کنند تا آن را بپذیرند» ایجاد کند.

با این حال، تحلیلگران خاطرنشان کردند که انتشار پایگاه داده جدید بعید است تأثیر فوری بر رقبای اوراکل مانند MongoDB داشته باشد.

“در خارج از جامعه Oracle، به نظر می رسد که توسعه دهندگان کمتر نگران سازگاری داده ها یا طرح ریزی رابطه ای داده های خود هستند تا صرفاً ساختن و تکرار سریع روی برنامه ها، بنابراین آنها احتمالاً به MongoDB خواهند ماند مگر اینکه مدیریت حرکتی انجام دهد.” گفت.

اولوفسون افزود: «کاربران خارج از حوزه Oracle به انگیزه بیشتری نسبت به یک قابلیت جدید جالب مانند JSON Relational Duality نیاز دارند تا آنها را متقاعد کند که حداقل در حال حاضر وارد دامنه Oracle شوند.

بر اساس Aslett از Ventana Research، شرکت‌ها باید نیازهای مورد نیاز برنامه خود را برای انتخاب بین دو پایگاه داده بسنجید.

“متخصصان پایگاه داده مدل سند، مانند MongoDB، رویکردهای خاص خود را برای مقابله با این چالش ها دارند، و سازمان ها باید ارزیابی کنند که کدام رویکرد برای نیازهای برنامه آنها و همچنین تجربه و تخصص توسعه آنها مناسب تر است. تیم های پایگاه داده،” آسلت گفت.

به گفته Olofson، اگر Oracle در نهایت قابلیت‌هایی مانند JSON Relational Duality را در پیشنهاد MySQL HeatWave خود ارائه دهد، ممکن است تأثیر مثبت بیشتری ببیند.

اولوفسون گفت: “در ابتدا، تأثیر آن در جامعه کاربران اوراکل است و انگیزه ای قوی برای توسعه دهندگانی ایجاد می کند که به اسناد JSON نگاه می کنند تا آن را بپذیرند.”

به روز رسانی های کلیدی در Oracle Database 23C

نسخه توسعه‌دهنده پایگاه داده Oracle 23C همچنین دارای چندین به‌روزرسانی کلیدی جدید است که شامل روش‌های ذخیره‌شده جاوا اسکریپت، نمودارهای ویژگی عملیاتی، طرح‌واره JSON و APIهای Oracle Kafka می‌شود.

هدف به‌روزرسانی 22.1 CockroachDB کمک به نمونه‌سازی سریع‌تر و مقیاس‌پذیر در صورت تقاضا است.

شرکت گفت:

به عنوان بخشی از ویژگی رویه‌های ذخیره شده جاوا اسکریپت، توسعه‌دهندگان می‌توانند با نوشتن رویه‌های ذخیره‌شده جاوا اسکریپت یا بارگذاری کتابخانه‌های جاوا اسکریپت موجود در پایگاه داده اوراکل، کد را نزدیک‌تر به داده‌ها اجرا کنند.

«پشتیبانی از کد جاوا اسکریپت با امکان استفاده مجدد از منطق تجاری موجود مستقیماً در ردیف داده و استفاده مجدد از مهارت های توسعه دهنده جاوا اسکریپت، بهره وری توسعه دهنده را بهبود می بخشد. فراخوانی کد جاوا اسکریپت را می توان با SQL و PL/SQL ترکیب کرد، ارائه پشتیبانی از زبان برنامه نویسی چند زبانه،” اضافه شد.

افزودن طرحواره JSON به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که ساختارهای سند JSON را از طریق طرحواره های استاندارد صنعتی JSON تأیید کنند.

Oracle گفت:

Oracle Database 23C دارای نمودارهای ویژگی عملیاتی است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های نمودار دارایی تراکنشی و تحلیلی را با OracleDB بسازند.

شرکت افزود: این ویژگی از پشتیبانی جدید درخواست‌های نمودار ویژگی استاندارد SQL، از جمله اجرای تجزیه و تحلیل نمودار در بالای داده‌های رابطه‌ای و JSON استفاده می‌کند.

به گفته Olofson، افزودن پشتیبانی از نمودار ویژگی به OracleDB، دامنه برنامه‌هایی را که پایگاه‌های داده گراف می‌توانند پشتیبانی کنند، افزایش می‌دهد.

اولوفسون گفت:

پایگاه‌های اطلاعاتی گراف به کندی رشد می‌کنند، اگرچه در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش چشمگیر علاقه بودیم.”

یکی دیگر از نسخه‌های جدید پایگاه داده Oracle Kafka APIs بود که به برنامه‌های مبتنی بر کافکا اجازه می‌دهد در برابر صف‌های رویداد معاملاتی پایگاه داده اوراکل با حداقل تغییرات کد اجرا شوند. شرکت گفت.

“این ریزسرویس‌های قوی‌تری را قادر می‌سازد که با استفاده از رویدادهای تراکنشی ساخته می‌شوند که عملیات رویداد و تغییرات پایگاه داده را در یک تراکنش اتمی انجام می‌دهند.”

اضافات دیگر شامل دامنه های SQL و حاشیه نویسی است. اوراکل گفت: «اکنون می‌توان ابرداده‌های پایگاه داده را مستقیماً در کنار داده‌ها با مکانیسم حاشیه‌نویسی جدید در پایگاه داده Oracle ذخیره کرد.

نسخه توسعه‌دهنده رایگان پایگاه داده را می‌توان به‌عنوان یک تصویر Docker، VirtualBox VM، یا فایل نصب Linux RPM، بدون نیاز به حساب کاربری یا ورود به سیستم دانلود کرد. انتظار می‌رود که نسخه ویندوز به زودی از این روند پیروی کند.