۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چگونه پایگاه داده NoSQL MongoDB به چمن پایگاه داده رابطه ای نفوذ می کند

به‌روزرسانی‌های اعلام‌شده در کنفرانس سالانه MongoDB World این هفته شامل قابلیت‌های جدید تجزیه و تحلیل، یک دریاچه داده برای پایگاه داده Atlas به عنوان یک سرویس، و توانایی جستجوی داده‌های رمزگذاری‌شده است.

به‌روزرسانی‌های اعلام‌شده در کنفرانس سالانه MongoDB World این هفته شامل قابلیت‌های جدید تجزیه و تحلیل، یک دریاچه داده برای پایگاه داده Atlas به عنوان یک سرویس، و توانایی جستجوی داده‌های رمزگذاری‌شده است.

بعد از غلبه بر انتقادات اولیه و ایمن سازی موقعیت به عنوان پایگاه داده پیشرو اسناد NoSQL، به نظر می‌رسد MongoDB در حال برداشتن گام‌هایی برای گسترش پایگاه کاربر خود از توسعه‌دهندگان و شامل حرفه‌ای‌های پایگاه داده سنتی است. .

در کنفرانس سالانه MongoDB World خود در نیویورک این هفته، این شرکت مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را در محصولات خود اعلام کرد، از جمله نسخه جدیدی از پایگاه داده پرچم‌دار خود، MongoDB 6.0، همراه با قابلیت‌های تحلیلی پیشرفته، یک دریاچه داده برای آن پایگاه داده اطلس به عنوان یک سرویس (DBaaS)، و توانایی جستجو در داده های رمزگذاری شده.

برخی از قابلیت‌های جدید، که عمدتاً برای کاهش نقاط درد توسعه‌دهنده و در عین حال پرداختن به چالش‌هایی که از پایگاه‌های داده‌های رابطه‌ای سنتی با آن مواجه است، در نظر گرفته شده‌اند، می‌توانند به عنوان آغاز حرکت در یک کمپین جدید و بزرگ برای گسترش جذابیت آن و تجاوز به قلمرو SQL دیده شوند.

تونی بائر، تحلیلگر اصلی در مرکز مشاوره داده و تجزیه و تحلیل dbInsight، گفت: «موضوع آشکار [اعلامیه‌های امسال] هنوز در مورد ارائه خدمات به توسعه‌دهندگان است. “اما برای اینکه این شرکت به آرزوهای خود برای تبدیل شدن به بازارهای پیشرفته به شرکت پی ببرد، باید مخاطبان خود را به متخصصان پایگاه داده سنتی نیز گسترش دهد. این شرکت در حال انجام برخی اقدامات اولیه در این مسیر است، اما MongoDB هنوز به این سمت حرکت نکرده است.” /p>

دیدگاه Baer معقول به نظر می رسد، با توجه به اینکه این شرکت درباره فرصت هایی برای جلب نظر متخصصان فناوری اطلاعات که با پایگاه های داده رابطه ای کار می کنند صحبت کرده است، و این هفته چند قابلیت که به طور سنتی با پایگاه های داده SQL مرتبط است را اعلام کرد.

مدیر عامل Dev Ittycheria، در تماسی که در اوایل ماه جاری برای بحث در مورد نتایج شرکت برای سه ماهه اول مالی ۲۰۲۳ انجام شد، گفت که انتظار دارد رشد شرکت در درجه اول ادامه یابد زیرا توسعه دهندگان شروع به مشاهده این هستند که پایگاه داده های رابطه ای قادر به ارائه خدمات نیستند. تمام نیازهای آنها و این پایگاه های داده محدودیت های خاص خود را دارند.

Ittycheria گفت: «برای جبران محدودیت‌های پایگاه‌داده رابطه‌ای، پایگاه‌های داده راه حل نقطه‌ای زیاد شده است. Ittycheria با اشاره به اینکه MongoDB می تواند به عنوان یک راه حل واحد عمل کند، گفت: “استفاده از راه حل های نقطه ای یک تجربه توسعه دهنده از هم گسسته، معماری بسیار پیچیده تر با سیلوهای داده های متعدد و هزینه های بالاتر به منظور مدیریت و پشتیبانی از تعداد بی شماری از فناوری های مختلف ایجاد می کند.” p>

آخرین اعلامیه‌های این شرکت شامل قابلیت‌های جدید تجزیه و تحلیل، مجموعه‌ای از ویژگی‌های یکپارچه برای Atlas، و امکان جستجو در داده‌های رمزگذاری شده است.

استفاده از Swift با WinUI در ویندوز

MongoDB پشتیبانی تجزیه و تحلیل درون برنامه ای را اضافه می کند

MongoDB با ادغام یک ویژگی به نام Column Store Indexes پشتیبانی از تجزیه و تحلیل درون برنامه‌ای را اضافه کرده است که اواخر امسال در دسترس خواهد بود.

به گفته شرکت

نمایه‌های فروشگاه ستونی برای این طراحی شده‌اند که کاربران را قادر می‌سازد تا یک نمایه ساخته‌شده را ایجاد و حفظ کنند که به سرعت بخشیدن به بسیاری از جستجوهای تحلیلی رایج بدون نیاز به تغییر در ساختار سند یا نیاز به انتقال داده‌ها به سیستم دیگری کمک می‌کند.

ذخیره‌های ستونی که نیازهای تحلیلی را برطرف می‌کنند در پایگاه‌های داده رابطه‌ای نسبتاً رایج هستند.

داگ هنشن، تحلیلگر اصلی در Constellation Research، گفت: «این نمونه‌ای از MongoDB است که به موارد استفاده پرداخته است که تاکنون ممکن است توسعه‌دهندگان را به بررسی جایگزین‌های رابطه‌ای سوق دهد.

این شرکت همچنین گفت که توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند گره‌های تحلیلی را به‌طور جداگانه مقیاس‌بندی کنند، که به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به طور مستقل عملکرد جستجوهای عملیاتی و تحلیلی خود را بدون تدارک زیاد یا کم تنظیم کنند.

به گفته Henschen، این نیز یک رویه رایج در محصولات رابطه‌ای است، به‌ویژه آنهایی که بر بارهای کاری تحلیلی متمرکز هستند، تا اطمینان حاصل شود که اندازه گره‌ها می‌تواند الزامات عملکرد تحلیلی را برآورده کند.

“MongoDB در درجه اول یک پایگاه داده عملیاتی است، بنابراین جداسازی گره در اینجا نیز به این منظور است که عملکرد برنامه اصلی را به هیچ وجه با الزامات تحلیلی تحت فشار قرار ندهد یا کاهش دهد. این حجم های کاری گره ها و ظرفیت خود را دارند.” گفت.

یک جایگزین برای داده ها و برنامه های سری زمانی

علاوه بر افزودن پشتیبانی برای بارهای کاری تحلیلی، MongoDB پیشرفت‌هایی را در ویژگی مجموعه‌های سری زمانی خود اعلام کرد که با ویژگی‌هایی مانند طبقه‌بندی داده به عنوان بخشی از نسخه قبلی ۵.۰ به‌روزرسانی شده بود.

به‌عنوان بخشی از نسخه ۶.۰، مجموعه‌های Time Series با پشتیبانی از نمایه‌های ثانویه در اندازه‌گیری‌ها، بهبود عملکرد خواندن ویژگی‌ها و بهینه‌سازی برای مرتب‌سازی سریع‌تر داده‌های مبتنی بر زمان ارائه می‌شوند و افزود که این به توسعه کمک می‌کند. برنامه های کاربردی سریع تر و با هزینه کمتر، به ویژه برنامه هایی که سیستم های فیزیکی را نظارت می کنند، دارایی ها را ردیابی می کنند یا با داده های مالی سروکار دارند.

این حرکت را می توان به عنوان تلاش شرکت برای تنوع بخشیدن به موارد استفاده، به ویژه در IoT (اینترنت اشیا) و نظارت بر دارایی های فیزیکی.

به منظور کمک به توسعه‌دهندگان در ایجاد قابلیت‌های جستجو در برنامه‌ها، MongoDB یک ویژگی جدید به نام Search Facets اضافه کرده است که به کاربران نهایی اجازه می‌دهد تا به‌طور یکپارچه‌تر نتایج خود را با ابعاد مختلف مرور، محدود یا اصلاح کنند.

قابلیت های جدید برای پایگاه داده Atlas به عنوان یک سرویس

این شرکت چندین ویژگی جدید را اعلام کرده است تا اطمینان حاصل کند که تیم‌های توسعه بهتر می‌توانند داده‌های خود را در DBaaS مبتنی بر ابر Atlas خود تجزیه و تحلیل، تبدیل و انتقال دهند، در حالی که وابستگی به فرآیندهای دسته‌ای و ETL (استخراج، تبدیل، بارگیری) را کاهش می‌دهد. تمایل به ایجاد تاخیر، محدود کردن بهره وری و افزایش هزینه ها دارند.

Multicloud و حرفه شما

برای کمک به کاهش هزینه‌ها، این شرکت ویژگی جدیدی به نام Atlas Data Lake را معرفی کرده است که می‌تواند به بهینه‌سازی جستجوهای تحلیلی با عملکرد بالا نیز کمک کند.

به گفته شرکت

دریاچه داده جدید، فرمت‌بندی، پارتیشن بندی و ایجاد نمایه‌های پارتیشن داده‌ها را همانطور که از پایگاه‌های داده Atlas دریافت می‌شود، ایجاد می‌کند و یک دریاچه داده همراه بسیار کارآمد ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، MongoDB قابلیت‌های فدراسیون داده را اضافه کرده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد پایگاه‌های داده مجازی ایجاد کنند که در طیف وسیعی از منابع مختلف قرار دارند.

به گفته شرکت، تیم‌های توسعه می‌توانند در یک یا چند مجموعه، خوشه‌های MongoDB و سطل‌های ذخیره‌سازی پرس و جو کنند، تغییر شکل دهند یا نما ایجاد کنند.

هنسشن گفت: ترکیب این دو ویژگی به تیم های توسعه کمک می کند تا آخرین اطلاعات پایگاه داده تولید را با اطلاعات آرشیوی یا تاریخی دریاچه گرد هم بیاورند.

“این جایگزین دریاچه هایی مانند Cloudera، Databricks، و پیشنهادات مختلف دریاچه مبتنی بر فروشگاه Spark/Hadoop/object نمی شود. این فقط گزینه دریاچه ای را به دنیای MongoDB می آورد که می تواند در هماهنگی با دیگران کار کند. دریاچه‌ها،” تحلیلگر Henschen توضیح داد.

علاوه بر این، این شرکت گفت که در حال افزودن یک رابط Atlas SQL برای تحلیلگران داده است که با داده های Atlas در یک رابط فقط خواندنی تعامل دارند.

این ابزار به گونه ای طراحی شده است که پرس و جو و تجسم داده های Atlas را به صورت بومی با ابزارهای مبتنی بر SQL و در عین حال انعطاف پذیری مدل سند را حفظ می کند، این شرکت گفت که کاربران می توانند داده ها را در سراسر خوشه های Atlas و فروشگاه های اشیاء ابری با استفاده از پرس و جو کنند. SQL بدون نیاز به دستکاری داده، تعریف طرحواره، یا صاف کردن داده ها.

طبق گفته‌های Henschen و Baer، ویژگی جدید از جایی که شرکت پیدا می‌کند رابط هوش تجاری (BI) خاموش می شود.

هنشن گفت: “MongoDB قبلاً یک رابط BI داشت که از مواردی مانند Tableau، Qlik و Power BI پشتیبانی می کرد، اما گفته می شود این رابط غنی تر به معنای واقعی SQL برای ادغام دقیق تر با اهداف SQL محور است.” .

بهینه سازی برای معماری های کاربردی مدرن

به‌منظور پشتیبانی از معماری‌های کاربردی مدرن، MongoDB به‌روزرسانی‌هایی را برای سرویس Atlas Serverless خود منتشر کرده است و یک ادغام Vercel و یک Data API جدید را از جمله ویژگی‌های دیگر اضافه کرده است.

این شرکت گفت که ادغام Vercel به تیم‌هایی که از پلتفرم Vercel استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی را توسعه، پیش‌نمایش، و ارسال کنند تا راحت‌تر با MongoDB Atlas به عنوان پایگاه داده پشتیبان خود شروع به کار کنند.

توسعه دهندگان همچنین می توانند از Vercel’s Integrations Marketplace برای استقرار موارد استفاده جدید مبتنی بر وب در Atlas با پیکربندی صفر استفاده کنند و فوراً شروع به ساختن با اسنادی کنند که مستقیماً به کد آنها نگاشت می شود.

WebAssembly چیست؟ پلتفرم وب نسل بعدی توضیح داد

به منظور کمک به سرعت بخشیدن به چرخه های توسعه، این شرکت یک ویژگی جدید به نام Cluster-to-Cluster Synchronization منتشر کرده است. به گفته این شرکت، این ابزار می‌تواند همگام‌سازی مداوم داده‌های خوشه‌های MongoDB را در سراسر محیط‌ها، چه در اطلس، چه در فضای ابری خصوصی، چه در محل یا در لبه ارائه دهد.

ویژگی های همگام سازی انتقال ابر را آسان می کند

شرکت افزود:

همگام‌سازی خوشه به خوشه به کاربران امکان می‌دهد به راحتی داده‌ها را به ابر منتقل کنند، محیط‌های تجزیه و تحلیل آزمایشی و اختصاصی ایجاد کنند، و از الزامات اقامت داده پشتیبانی کنند.

برای کمک به مدیریت آسان برنامه‌های تلفن همراه، MongoDB ابزار جدیدی به نام Atlas Device Sync منتشر کرده است که یک پایگاه داده کاملاً مدیریت‌شده در Atlas را به ابزار همگام‌سازی برنامه‌های کاربردی ابری Realm شرکت متصل می‌کند.

این شرکت گفت که یک گزینه Flexible Sync جدید را نیز اضافه کرده است که از طریق پرس و جوهای بومی زبان و مجوزهای سلسله مراتبی، کنترل دقیقی را بر داده های همگام سازی شده با برنامه های کاربر می دهد.

به منظور کاهش هزینه های عملیاتی، MongoDB یک ویژگی جدید به نام Data API منتشر کرده است. داده API راهی را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا داده های Atlas را به برنامه ها و سرویس های دیگر در فضای ابری یا معماری های بدون سرور خود گسترش دهند.

پرس و جو از داده های رمزگذاری شده

با این فرض که راه‌حل‌های رمزگذاری موجود برای داده‌های در حال انتقال و در حالت سکون قادر به محافظت از داده‌های حساس در حال استفاده نیستند، MongoDB اکنون سرویس جدیدی به نام رمزگذاری‌های Queryable را با توجه به دستورالعمل‌های نظارتی متنوع حفظ حریم خصوصی ارائه می‌دهد.

به عنوان بخشی از این سرویس که به صورت پیش‌نمایش در دسترس است، مشتریان MongoDB می‌توانند داده‌های حساس را از سمت کلاینت رمزگذاری کنند، آن‌ها را به‌عنوان داده‌های رمزگذاری‌شده کاملاً تصادفی در سمت سرور پایگاه داده ذخیره کنند، و پرس‌وجوهای بیانی را روی داده‌های رمزگذاری شده اجرا کنند. در یک پست وبلاگ نوشت.

طبق گفته شرکت، داده‌ها همیشه در پایگاه داده رمزگذاری می‌شوند، از جمله در حافظه و CPU، و کلیدها هرگز برنامه را ترک نمی‌کنند و توسط سرور پایگاه داده قابل دسترسی نیستند.

این شرکت گفت که این ویژگی جدید به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا داده های رمزگذاری شده و حساس را بدون تأثیر بر عملکرد، بدون نیاز به تجربه رمزنگاری جستجو کنند و افزود که رمزگذاری بر اساس NIST (موسسه ملی استانداردها و فناوری ایالات متحده)  اولیه رمزنگاری است.

این شرکت گفت که انتظار می رود این ابزارهای اولیه محافظت قوی در برابر حملات علیه پایگاه داده، از جمله تهدیدات داخلی، مدیران دارای امتیاز بالا و کارکنان زیرساخت ابری ارائه دهند.