۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

گوگل Gemini را به پایگاه داده ها اضافه می کند تا به توسعه سریعتر کد و مهاجرت کمک کند

انتظار می‌رود در دسترس بودن Gemini در ارائه‌های پایگاه داده Google Cloud به توسعه‌دهندگان کمک کند سریع‌تر از Duet AI که سال گذشته یکپارچه شده بود، کدنویسی و مهاجرت کنند.

انتظار می‌رود در دسترس بودن Gemini در ارائه‌های پایگاه داده Google Cloud به توسعه‌دهندگان کمک کند سریع‌تر از Duet AI که سال گذشته یکپارچه شده بود، کدنویسی و مهاجرت کنند.

Google Cloud در حال افزودن قابلیت‌هایی است که توسط مدل زبان بزرگ اختصاصی خود، Gemini، به ارائه‌های پایگاه داده خود، که شامل Bigtable، Spanner، Memorystore برای Redis، Firestore، CloudSQL برای MySQL، و AlloyDB برای PostgreSQL، اضافه می‌کند. این شرکت در کنفرانس سالانه بعدی خود اعلام کرد.

قابلیت‌های مبتنی بر Gemini، که در حال حاضر در پیش‌نمایش عمومی هستند، شامل تولید SQL و AI کمک در مدیریت و انتقال پایگاه های داده.

سال گذشته، این شرکت هوش مصنوعی Duet را که اکنون به Gemini تغییر نام داده است، در Spanner و سرویس مهاجرت پایگاه داده آن اضافه کرد.

قابلیت تولید SQL را می توان از طریق ویرایشگر SQL شرکت به نام Database Studio در داخل کنسول ابری Google پیدا کرد.

همانطور که از نام آن پیداست، این قابلیت به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که به راحتی کد SQL را با کمک کد هوشمند، تکمیل کد و راهنمایی مستقیماً در Database Studio تولید، خلاصه و اصلاح کنند، که به نوبه خود بهره وری را بهبود می بخشد، و افزود که پایگاه داده Studio از هر دو گویش MySQL و PostgreSQL پشتیبانی می کند.

به گفته این شرکت، علاوه بر این، Database Studio دارای یک رابط چت آگاه از زمینه است که می تواند ورودی را به زبان طبیعی دریافت کند تا به ساخت سریعتر برنامه های پایگاه داده کمک کند.

5 تکنولوژی ضروری برای شرکت های امروزی

به گفته تحلیلگران

Google تنها ارائه دهنده پایگاه داده نیست که تولید کد SQL را به لیست قابلیت های خود اضافه کرده است.

تونی بائر، تحلیلگر اصلی در dbInsight گفت: «تولید کد SQL با کمک هوش مصنوعی مولد در سال گذشته به یکی از میوه‌های کم ارزش برای هوش مصنوعی مولد تبدیل شده است.

«دستیاران کد پایگاه داده مولد هوش مصنوعی در نهایت باید یک مزیت کلیدی نسبت به دستیارانی داشته باشند که به زبان‌های همه منظوره پاسخ می‌دهند، و آن این است که آنها مختص پایگاه‌داده هستند و بنابراین می‌توانند فراداده‌های پایگاه‌های داده را بخوانند تا فقط شکل ندهند. بائر توضیح داد، بلکه کد SQL را نیز بهینه کنید.

مدیریت و انتقال پایگاه داده با Gemini

به منظور کمک به مدیریت بهتر پایگاه‌های داده، ارائه‌دهنده خدمات ابری ویژگی جدیدی به نام مرکز پایگاه داده را اضافه می‌کند که به اپراتورها امکان می‌دهد کل ناوگان پایگاه‌های داده را از یک صفحه واحد مدیریت کنند.

شرکت گفت که مرکز پایگاه داده همچنین داشبوردهای هوشمندی را برای ارزیابی فعال در دسترس بودن، حفاظت از داده ها، امنیت و وضعیت انطباق ارائه می دهد.

به‌علاوه، این شرکت در حال تزریق Gemini به مرکز پایگاه داده از طریق یک پنجره چت مبتنی بر زبان طبیعی است که به تیم‌های سازمانی اجازه می‌دهد تا با پایگاه‌های داده تعامل داشته باشند و اطلاعات بیشتری در مورد آنها پیدا کنند.

Steampipe unbundled: از APIهای ابری تا پایگاه داده شما

شرکت گفت که پنجره چت همچنین می تواند برای ایجاد نکات عیب یابی برای مسائل مربوط به پایگاه داده استفاده شود.

به گفته Baer، ایده Google برای داشتن یک صفحه واحد برای مدیریت چندین پایگاه داده از Oracle الهام گرفته شده است.

بائر گفت، در حالی که اوراکل قابلیت چند نمونه از پایگاه‌های داده یکسان را فراهم می‌کند، که چندوجهی است، Google این قابلیت را به مجموعه‌ای ناهمگن از پایگاه‌های داده گسترش می‌دهد.

“داشتن کنترل مرکزی به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند با خط‌مشی‌های خود برای امنیت، دسترسی به داده‌ها و قراردادهای سطح خدمات (SLA) سازگار باشند. این یک گام بزرگ به سوی ساده‌سازی است که ما از ابر انتظار داریم،» تحلیلگر اصلی توضیح داد.

Google همچنین Gemini را به سرویس مهاجرت پایگاه داده خود که قبلاً از Duet AI پشتیبانی می‌کرد، گسترش داده است.

شرکت گفت که ویژگی‌های بهبود یافته Gemini این سرویس را بهتر می‌کند و افزود که Gemini می‌تواند به تبدیل کدهای مقیم پایگاه داده، مانند رویه‌های ذخیره‌شده، توابع به گویش PostgreSQL کمک کند.

علاوه بر این، انتقال پایگاه داده مبتنی بر Gemini نیز بر توضیح ترجمه کد با مقایسه کنار هم گویش‌ها، همراه با توضیحات دقیق کد و توصیه‌ها تمرکز دارد.

این شرکت گفت که تمرکز بر توضیح کد برای کمک به ارتقاء مهارت و آموزش مجدد توسعه دهندگان SQL برنامه ریزی شده است.

آپاچی دوریس به تازگی "فارغ التحصیل" شده است: چرا به این انبار داده SQL اهمیت می دهیم

AlloyDB AI ویژگی های جدیدی دریافت می کند

علاوه بر تقویت پایگاه داده با Gemini، Google ویژگی‌های جدیدی را به AlloyDB AI اضافه کرده است.

AlloyDB AI، که سال گذشته معرفی شد به عنوان بخشی از AlloyDB برای سرویس پایگاه داده PostgreSQL آن، مجموعه ای از قابلیت های یکپارچه است که هدف آن کمک به توسعه دهندگان برای ساختن مبتنی بر هوش مصنوعی است. برنامه های کاربردی با استفاده از داده های زمان واقعی

ویژگی‌های جدید شامل اجازه دادن به برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای جستجوی داده‌ها با زبان طبیعی و نوع جدیدی از نمای پایگاه داده است.

شرکت گفت: فعال‌سازی داده‌های پرس‌وجو با زبان طبیعی به برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اجازه می‌دهد به مجموعه‌های بیشتری از سؤالات تیم‌های سازمانی پاسخ دهند.

از سوی دیگر، نوع جدید نمای پایگاه داده – نمای ایمن پارامتری – به تیم های سازمانی اجازه می دهد تا داده ها را بر اساس زمینه کاربران نهایی ایمن کنند.

AlloyDB AI را می توان با استفاده از AlloyDB Omni دانلود کرد که به طور کلی در دسترس قرار گرفته است. AlloyDB Omni نسخه قابل دانلود سرویس پایگاه داده سازگار با PostgreSQL Google Cloud است.

به‌روزرسانی‌های دیگر شامل افزودن Bigtable Data Boost، مشابه Spanner Data Boost که سال گذشته منتشر شد، و بهبود عملکرد Memorystore برای Redis است.