۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

اتحاد هوش مصنوعی به رهبری IBM و Meta برای ارتقای استانداردهای باز و مقابله با AWS، مایکروسافت و Nvidia

اتحاد هوش مصنوعی که یادآور نبرد مکرر بین اکوسیستم های منبع باز و اختصاصی است، شامل حدود 50 عضو است و انتظار می رود به IBM، Meta و AMD کمک کند تا بزرگترین بازیگران هوش مصنوعی مولد را به چالش بکشند.

اتحاد هوش مصنوعی که یادآور نبرد مکرر بین اکوسیستم های منبع باز و اختصاصی است، شامل حدود ۵۰ عضو است و انتظار می رود به IBM، Meta و AMD کمک کند تا بزرگترین بازیگران هوش مصنوعی مولد را به چالش بکشند.

اتحاد هوش مصنوعی، همکاری جدید بین ۵۰ شرکت و موسسه به رهبری IBM، Meta و AMD، انتظار می‌رود رقابت بین منبع باز و فناوری اختصاصی را به مرزهای جدیدی در هوش مصنوعی مولد برساند. بازیکنان بزرگ فعلی از جمله AWS، مایکروسافت، و Nvidia.

«متا و آی‌بی‌ام هر دو از منبع باز استقبال می‌کنند و در مقابل گوگل، آمازون و مایکروسافت که به اندازه‌ای نزدیک به منبع باز کمک نمی‌کنند، به آن کمک زیادی می‌کنند. دیلن پاتل، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره و تحقیقات نیمه هادی Semianalysis، گفت: این اتحاد در کنار AMD و سایرین یک پای قوی برای جامعه منبع باز از نرم افزار تا سخت افزار است.

پاتل افزود: «AMD به دلیل اکوسیستم نرم‌افزار باز که بیشتر از انویدیا که بخش بزرگی از پشته آن‌ها بسته است، سود بیشتری می‌برد، سود بزرگی دارد.»

اتحاد هوش مصنوعی چیست و چه خواهد کرد؟

اتحاد هوش مصنوعی، اعلام شد در روز سه شنبه، شامل شرکت های فناوری و همچنین موسسات علمی و دانشگاهی از جمله Oracle، Red Hat، CERN، کلینیک کلیولند، دانشگاه کرنل، کالج دارتموث، Dell Technologies، Hugging Face،  Intel، Linux Foundation، MLCommons و NASA.

آنتونی آنونزیاتا، مدیر انکوباسیون اکتشافات سریع در تحقیقات IBM، گفت: در حالی که IBM و Meta نقش کاتالیزور مهمی داشته‌اند، اتحاد هوش مصنوعی یک ابتکار مشترک از سازمان‌های عضو آن است.

آنونزیاتا افزود: “هیچ دفتر مرکزی رسمی وجود ندارد، و حکومت ما در نظر دارد نماینده همه اعضای ما باشد.”

به گفته آی‌بی‌ام، اتحاد هوش مصنوعی پروژه‌های نرم‌افزار متن‌باز را تقویت کرده و با بنیادهای منبع باز مانند بنیاد آپاچی و بنیاد لینوکس کار می‌کند، اما ماموریت آن و دامنه گسترده تر از این مبانی است.

حل مسائل پیچیده با پایگاه داده برداری

آنونزیاتا گفت: «حوزه اتحاد شامل توسعه استانداردها و معیارهای ایمنی و اعتماد، مدل‌ها و برنامه‌های بنیاد هوش مصنوعی، و همچنین ابتکارات در زمینه تحقیق و آموزش، و حمایت از سیاست است. کار آن با تشکیل گروه‌های کاری عضو محور در تمام حوزه‌های تمرکز آن است.

بنیاد آپاچی، برای مثال، بر مدیریت پروژه های نرم افزار منبع باز متمرکز است.

بر اساس بیانیه ای از IBM، این اتحاد همچنین یک هیئت مدیره و کمیته نظارت فنی ایجاد خواهد کرد که به پیشبرد پروژه ها در حوزه های متمرکز خاص اختصاص دارد و در عین حال با ابتکارات موجود از سوی دولت ها، سازمان های غیرانتفاعی و بخش خصوصی همکاری می کند.

در توضیح بیشتر، آنونزیاتا گفت که اعضای اتحاد هوش مصنوعی از همکاری‌های قبلی و همچنین ایجاد همکاری‌های جدید با سازمان‌های دولتی در سطح جهان، از جمله در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، برای شناسایی فرصت‌هایی که منابع هوش مصنوعی باز را توسعه می‌دهند، استفاده خواهند کرد. تجارت و جامعه به طور مساوی و مسئولانه.

مدیر افزود: «این تلاش‌ها همچنین شامل حمایت از سیاست‌گذاری هوشمند است که بر تنظیم برنامه‌های هوش مصنوعی متمرکز است.

اتحاد AI برای مقابله با نرم افزار اختصاصی؟

به گفته Annunziata از IBM، اتحاد هوش مصنوعی به دنبال “بازگرداندن تعادل در اکوسیستم بین کار باز و اختصاصی با استفاده از حجم مهمی از منابع برای دموکراتیک ساختن، استقرار و مدیریت فناوری هوش مصنوعی، به‌ویژه پایه باز است. مدل‌ها.”

در واقع، Arun Chandrasekaran، معاون شرکت خدمات مشاوره و تحقیقات بازار Gartner در بخش نوآوری فناوری، گفت که این اتحاد “یک موازنه برای اکوسیستم منبع بسته شرکت های بزرگ فناوری است.”

Chandrasekaran افزود: “Meta یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در هوش مصنوعی است و با مشارکت با فروشندگان متمرکز مانند IBM، هر دو IBM و Meta، می‌تواند مدل‌های نرم‌افزار منبع باز را برای پیشروی شرکای اتحاد فعال کند.”< /p>

با این حال، او خاطرنشان کرد که موفقیت این اتحاد به کیفیت مدل‌هایی که منتشر خواهند کرد، مجاز بودن مجوز آنها، سخت‌گیری فرآیند ممیزی مدل آنها و شفافیتی است که می‌توانند در آموزش کلی مدل ایجاد کنند. و فرآیند انتشار.

RAG چیست؟ LLM های دقیق تر و قابل اعتمادتر

به گفته اندی تورای، تحلیلگر اصلی Constellation Research، به نظر می رسد که این اتحاد مانند “تیم B” IBM برای رقابت با شرکت هایی مانند مایکروسافت، گوگل و OpenAI است. ثورایی گفت: «اگر کنسرسیوم شروع به استفاده از تراشه‌های هوش مصنوعی، ابر، نرم‌افزار و سایر تراشه‌های هوش مصنوعی آی‌بی‌ام برای استفاده داخلی و/یا یکپارچه‌سازی با محصولات خود کند، ممکن است این کنسرسیوم سود زیادی داشته باشد». اتحاد.

با این حال، Ritu Jyoti، معاون تحقیقات گروه IDC، معتقد است که این اتحاد استراتژی IBM و Meta برای ارائه جایگزین‌های قانع‌کننده و قابل دوام برای پیشنهادات رقبای خود است.

اتحاد AI برای کمک به AMD و اینتل برای مقابله با Nvidia؟

اتحاد هوش مصنوعی، که دارای اعضایی مانند AMD، Intel و Cerebras است، به این سازندگان تراشه و ارائه دهندگان نرم‌افزار شتاب‌دهنده سخت‌افزار کمک می‌کند تا با انویدیا مقابله کنند، زیرا ادعا می‌کند با افزایش مشارکت‌ها و پذیرش اکوسیستم شتاب‌دهنده سخت‌افزاری هوش مصنوعی را تقویت می‌کند. به گفته تحلیلگران، فناوری نرم افزار فعال ضروری است.

انویدیا یک بازیکن غالب در فضای سازنده تراشه است، از جمله سخت‌افزاری که برای توسعه مدل‌های زبان بزرگ و استنتاج آنها مورد نیاز است.

خندق انویدیا اکوسیستم نرم افزاری آن برای اجرای تراشه های خود و ایجاد جامعه توسعه دهندگان است. در اطراف آن در حالی که با سایر ارائه دهندگان فناوری مانند AWS، Google، Microsoft، Oracle، Dell، HPE و Lenovo همکاری می کنید.

«AMD، Cerebras، IBM، و Intel که همگی با Nvidia رقابت می‌کنند، به دلیل مهارت نرم‌افزاری Nvidia روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند. پیتر روتن، معاون پژوهشی محاسبات فشرده عملکرد در IDC، گفت: بنابراین این اتحاد پیشنهاد می‌کند که یک اکوسیستم نرم‌افزار متن‌باز ایجاد کند که به اندازه اکوسیستم اختصاصی CUDA غنی باشد و بر روی این انواع شتاب‌دهنده اجرا شود.

فدرال‌رزروها به دنبال گواهی بر روی نرم‌افزار امن هستند

روتن افزود: «این امکان انتخاب بیشتر در بازار را فراهم می‌کند، به این چهار فروشنده کمک می‌کند تا سهم بیشتری به دست آورند، اکوسیستم را متنوع کنند، احتمالاً قیمت‌ها را در شتاب‌دهنده‌ها پایین بیاورند، و بنابراین توسعه هوش مصنوعی را در دسترس‌تر می‌کنند.

در ماه اکتبر، AMD برنامه‌های خود را برای به‌دست‌آوردن ارائه‌دهنده نرم‌افزار یادگیری ماشین متن‌باز و Nod.ai اعلام کرد، زیرا سازنده تراشه به دنبال گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی خود در تلاش برای تقویت رقابت در برابر Nvidia است.

آیا اتحاد Al می‌تواند استانداردهایی را برای مدل‌ها و ایمنی هوش مصنوعی تعیین کند؟

در حالی که برخی از تحلیلگران بر این باورند که اتحاد هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر استانداردهای مدل و ایمنی هوش مصنوعی خواهد داشت، برخی دیگر معتقدند که کنسرسیوم اطلاعات کافی برای سنجش پتانسیل آن ارائه نکرده است.

Chandrasekaran گارتنر گفت: «اتحاد همچنین فرصتی برای همکاری با تنظیم‌کننده‌ها و شفاف‌سازی روند تنظیم مدل‌های منبع باز و رویکردهایی که انتشار ایمن مدل‌ها را تشکیل می‌دهند، دارد.

با این حال، Constellation Research اشاره کرد که مشخص نیست اتحادیه چه معیارها و استانداردهایی را ارائه خواهد کرد.

بسته به آنچه که اندازه‌گیری می‌شود – از جمله مدل‌ها و دستیارهای هوش مصنوعی مولد به همراه تعصبات آنها – چندین معیار و استاندارد در حال حاضر موجود است. از جمله GAIA، MLPerf، Fairlearn، AI fairness 360، Accenture Fairness Tool، DAWNBench، GLUE، و SQuAD از جمله.

علاوه بر این، هیون پارک، تحلیلگر اصلی Amalgam Insights، اشاره کرد که استانداردهای فنی برای هوش مصنوعی هنوز در حال پیشرفت هستند.

هیون گفت: «موسسه ملی استانداردهای فناوری ایالات متحده (NIST) حتی فرهنگ لغت روشنی از اصطلاحات برای تعریف هوش مصنوعی یا معیارهایی برای تعریف عملکرد و ایمنی هوش مصنوعی ندارد. روشی برای درک و همکاری با آژانس هایی که سعی در توسعه استانداردهای ایمنی هوش مصنوعی برای اکثر کشورها، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا دارند.