۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

سال عجیب و شگفت انگیز هوش مصنوعی مولد

10 نکته عجیب، عواقب و سوال از یک سال شگفت انگیز و نگران کننده پیشرفت های سرگیجه آور هوش مصنوعی.

۱۰ نکته عجیب، عواقب و سوال از یک سال شگفت انگیز و نگران کننده پیشرفت های سرگیجه آور هوش مصنوعی.

فقط یک سال گذشته است؟ فقط یک سال از زمانی که ChatGPT ما را با همه تسمه‌ها و پیکان‌های ظالمانه، با درجه ترمیناتور، شیپور تکینگی، علمی تخیلی به ما کوبید؟

فقط یک سال از زمانی که شروع کردیم به این باور رسیدیم که هوش مصنوعی واقعاً ممکن است ما را از زحمت رها کند و ما را به زندگی پر از آرامشی مانند جرج و جین جتسون؟

فقط یک سال از زمانی که ما شروع به نگرانی در مورد مدیر عامل OpenAI. صبر کن. حتی آن شغل هم امن نبود!

با روحیه مرور پایان سال، اجازه دهید اکنون مکث کرده و در مورد آنچه که امسال شتاب دیوانه کننده هوش مصنوعی در پی خود به جای گذاشته است، فکر کنیم. در اینجا ۱۰ غذای آماده وجود دارد.

مخالفان هوش مصنوعی احمق به نظر می رسند

یکی از قربانیان اصلی ظهور ChatGPT، نگرش‌های فضولی استادان سرسخت و منطق دوست است که می‌گفتند هوش مصنوعی هرگز نخواهد آمد. یکی از اساتید من به اصطلاح هوش مصنوعی تمسخر می کرد. او دوست داشت در مورد ماشین‌ها که واقعاً فکر می‌کنند صحبت کند. او دوست داشت بگوید که دهه ها یا حتی قرن ها طول می کشد تا ماشین های هوشمند Star Trek واقعاً وارد شوند. گاهی اوقات می گفت هوش مصنوعی هرگز شانسی نداشت.

خوشبخت است که قبل از آمدن ChatGPT بازنشسته شد. او خوش شانس است زیرا این ربات‌های جدید هوش مصنوعی مولد کار را برای منطق‌دانان killjoy سخت‌تر می‌کنند که همچنان بگویند که رایانه‌ها نمی‌توانند کاری بیش از به هم زدن دروازه‌های NAND انجام دهند.

نگران قبض برق

با توجه به ذخایر هیدروکربن‌هایی که برای تغذیه GPUها و TPU‌ها با برق باید بسوزانیم، ممکن است سیاره یک قربانی دلسوزتر باشد. هوش مصنوعی ممکن است به زندگی مبتنی بر کربن پایان دهد نه از روی بدخواهی یا خشم درست، بلکه به دلیل نیاز بی‌وقفه به سوزاندن هر هیدروکربنی برای ادامه کار.

یک چالش واقعی برای دنیای هوش مصنوعی یافتن راهی برای باز کردن تمام فرصت‌های بزرگ بدون پرداخت قبض برق است. این امید وجود دارد که تراشه‌های جدید، الگوریتم‌های بهتر و استفاده عاقلانه‌تر از لایه‌بندی در شبکه‌ها، چند ابر نفتکش پر از نفت را نجات دهد. آیا این کافی خواهد بود؟

Oracle CloudWorld 2023: 6 نکته کلیدی از رویداد بزرگ سالانه

عجله در سخت افزار هوش مصنوعی

یک چالش بزرگ برای یک پروژه هوش مصنوعی جدید این است که قدرت محاسباتی کافی برای شروع یادگیری را فراهم کند. تقاضا به قدری زیاد است که سازندگان پردازنده گرافیکی مانند Nvidia نمی توانند آن را ادامه دهند. ارائه‌دهندگان ابری که نمونه‌های GPU دارند، می‌توانند آن‌ها را با دلار بالا اجاره کنند.

آیا این کار ادامه خواهد داشت؟ در حالی که بازارهای آزاد راهی برای رفع کمبود دارند، رشد بی امان و رویاهای بزرگ سیلیکون ولی می تواند حتی سریعتر از آنچه بازار می تواند ارائه دهد افزایش یابد. و سپس مسائل ژئوپلیتیکی وجود دارد.

Doomers و Boomers مربع هستند

لیست مشکلات حل نشدنی مانند سیاست خاورمیانه با اضافه شدن بحث در مورد آنچه که هوش مصنوعی با بشریت خواهد کرد، طولانی تر شد. در یک طرف Doomers قرار دارند که می بینند هوش مصنوعی مشاغل، روابط اجتماعی و شاید حتی کل بشریت را نابود می کند. در طرف دیگر بومرها قرار دارند که وقتی در لانای مجازی خود استراحت می کنیم، می بینند که یک قرنیز از هدایای شگفت انگیز به ما تحویل داده می شود.

چه کسی چشم انداز دقیق تری از آینده دارد؟ کارشناسان و پیشگویان ماه ها و شاید سال های آینده به این موضوع خواهند پرداخت. اگر پاسخ واضح بود، از قبل آن را می دانستیم. من به شوخی می گویم که فقط باید از یک هوش مصنوعی بپرسیم، اما شرکت ها قبلاً آنها را وکیل کرده اند. پاسخ های مستقیم در مورد موضوعات داغ می توان به سختی به دست آمد.

خطرات توهمات هوش مصنوعی

آیا این هوش مصنوعی فکر می کند؟ یا فقط یک مکانیسم آماری بزرگ را اجرا کنید که رمز بعدی را با ریختن چند تاس مجازی انتخاب می کند؟ ما می دانیم که الگوریتم فقط برخی از آمارها است، اما آیا این برای واجد شرایط بودن به عنوان تفکر عمیق کافی است؟ شانس چیست؟

تعدادی از استعاره‌ها وجود دارد که به توضیح آنچه که الگوریتم‌های غالب انجام می‌دهند کمک می‌کنند. برخی دوست دارند آنها را “طوطی تصادفی بنامند. دیگران دوست دارند آنها را نسخه ای از الگوریتم های فشرده سازی آماری مانند کدگذاری هافمن در نظر بگیرند. ما هنوز در حال تلاش برای یافتن بهترین راه برای توضیح ترکیبی از نبوغ و توهم هستیم که از این عملکردها ناشی می شود.

7 مرحله برای بهبود تجزیه و تحلیل برای سازمان های داده محور

خطرات دقت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تمایل دارند مانند کودکان رفتار کنند. گاهی اوقات آنها چیزهایی را می سازند و این به اندازه کافی بد است، اما خطر واقعی زمانی است که شروع به بیان حقیقت بدون فیلتر می کنند. برخی ایده‌های هوش مصنوعی حقیقت‌گو را دوست دارند و تصور می‌کنند که دانش و درک بیشتری را به جهان می‌آورند. دیگران می‌دانند که شخصیت جک نیکلسون در «چند مرد خوب» در مورد انسانیت درست می‌گفت: «تو نمی‌توانی حقیقت را تحمل کنی».

وکلا در شرکت‌های هوش مصنوعی باید از اینکه باید از همه حقیقت‌گویی دفاع کنند، ترسیده باشند. من از بارد گوگل یک سوال ناشناخته درباره یک فرد زنده و نفس گیر پرسیدم – به عبارت دیگر، موضوعی که می تواند برای افترا شکایت کند. بارد با لحن بسیار بدی به من گفت: “من یک مدل زبان بزرگ هستم، و می توانم در پاسخ به طیف وسیعی از درخواست ها و سوالات، متنی شبیه به انسان ایجاد کنم، اما دانش من است. در مورد این شخص محدود است.» وکلا مدام سعی می‌کنند در انبار را ببندند، اما آیا اسب‌ها از پنجره بیرون می‌پرند؟

خلاقان با وکلای خود تماس می گیرند

وقتی انسانی می‌گوید: “من هر آنچه در مورد موضوع می‌دانم از باب یاد گرفتم”، به نظر یک حرکت فروتنانه و یک قدردانی مهربانانه است. وقتی یک هوش مصنوعی چیزی مشابه می گوید، باب شروع به تعجب می کند که آیا می تواند برای غرامت شکایت کند.

به‌عنوان یک نویسنده، من درهم شکسته‌ام. من تا حدودی مفتخر بودم که یکی از کتاب‌های من (ناپدید شدن رمزنگاری) به مجموعه Books3 راه یافت که برخی از باهوش‌ترین هوش مصنوعی‌های موجود را آموزش می‌داد. آنها اکنون مانند فرزندان خودم هستند. این زیباست.

اما این هوش مصنوعی ها بازار کتاب من و بسیاری دیگر را نیز از بین می برند. بدتر از همه، آنها این کار را در مقیاس گسترده انجام می دهند. چرا نباید به نویسندگان غرامت پرداخت شود؟ استفاده منصفانه زمانی که بازار را از بین می برد، منصفانه نیست.

OpenAI از مدل‌های تعبیه‌شده جدید، به‌روزرسانی‌های GPT Turbo رونمایی می‌کند

آیا اینترنت باز خواهد ماند؟

دزدی کتاب‌های قدیمی که تحت یک مدل اقتصادی قدیمی نوشته شده‌اند یک چیز است. سوال واقعی این است که آیا کسی دوباره زحمت نوشتن یک کتاب، یک مقاله مجله یا یک پست وبلاگ را خواهد داد؟ اگر هوش مصنوعی‌ها فقط با کارایی Borg مانند وارد شوند و دانش را جذب کنند، چرا ناراحت می‌شویم؟

حق نسخه‌برداری مشکلاتی داشت، اما بازاری کارآمد از ایده‌ها را پرورش داد که از ناشران، نویسندگان و دانشگاه‌ها حمایت می‌کرد. اکنون همه آن مدل‌های کسب‌وکار قدیمی با آمدن جزر و مد مانند یک قلعه شنی از بین می‌روند. حداقل زمانی که اینترنت و موتورهای جستجو به راه افتادند، مردم دستان خود را تکان می‌دادند و درباره حمایت یا حمایت تبلیغاتی صحبت می‌کردند. به نظر می رسد هیچ کس سرنخی ندارد که چگونه هوش مصنوعی از سنتز دانش جدید توسط انسان پشتیبانی می کند.

یک دایره با فضیلت یا باطل؟

نسل اول هوش مصنوعی از اطلاعات ایجاد شده توسط انسان آموخته شد. پس از خروج آن مدل‌های هوش مصنوعی از آزمایشگاه‌ها، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی شروع به نفوذ به اینترنت و مجموعه آموزشی نسل بعدی کرده است. برخی تصور می کنند که این به جهش های شگفت انگیزی از بینش منجر می شود. من تمایل دارم به بازخوردی که از نزدیک کردن میکروفون به آمپلی‌فایر می‌آید فکر کنم.

هوش مصنوعی تا چه ارتفاعی پرواز خواهد کرد؟

بعضی از کارشناسان هوش مصنوعی را بیش از حد پرفروش می‌دانند، مانند Pets.com قبل از سقوط. دیگران آن را مانند آمازون در روزهای اولیه می بینند. روزهای اولیه هر کشفی همیشه مملو از حدس و گمان است و هوش مصنوعی تفاوتی ندارد. برخی می گویند که مایکروسافت بر اساس سرمایه گذاری عمیق خود در این فناوری، از اپل پیشی خواهد گرفت. دیگران چیزی جز ناامیدی در انتظار رویاهای بزرگ نمی بینند. زمان برای یک جعبه دیگر پاپ کورن است. سال آینده می بینمت.