۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

هوش مصنوعی به نظارت بزرگسالان نیاز دارد

هرج و مرج حیاط مدرسه در OpenAI می تواند از پذیرش هوش مصنوعی توسط شرکت ها کم کند. مایکروسافت ممکن است بهترین گزینه برای بازگرداندن نظم و اعتماد باشد.

هرج و مرج حیاط مدرسه در OpenAI می تواند از پذیرش هوش مصنوعی توسط شرکت ها کم کند. مایکروسافت ممکن است بهترین گزینه برای بازگرداندن نظم و اعتماد باشد.

چه OpenAI صدای اسکارلت جوهانسون را در مقابل شخصیت “آسمان” ChatGPT کپی کرده باشد یا نه، تا حدودی گویای این است که به نظر نمی رسد مردم تصور کنند مدیر عامل OpenAI، سم آلتمن، قادر به اختلاس است. علیرغم وعده‌های هوش مصنوعی، ما همچنان شاهد نمونه‌هایی از هوش مصنوعی هستیم، مانند تلاش‌های گوگل برای از بین بردن هوش مصنوعی در نتایج جستجو (با تأثیر بسیار بد در برخی موارد). در مورد حادثه جوهانسون، چارلی وارزل می‌نویسد در آتلانتیک که این به نظر می‌رسد “نمونه دیگری از یک شرکت فناوری که نگرانی‌های اخلاقی را پشت سر گذاشته و بدون مجازات عمل می‌کند.”

با این حال، همانطور که Warzel ادامه می دهد، این فقط یک چیز OpenAI نیست، بلکه “یادآوری فلسفه سرنوشت آشکار هوش مصنوعی است: این اتفاق می افتد، چه بخواهید چه نخواهید”.” و اجازه دهید واضح باشید: گاهی اوقات ما واقعاً آن را دوست نداریم.

خیلی راحت نیست، اینطور است؟ به همین دلیل است که من برای صادق نگه داشتن فروشندگان از نیاز به منبع باز بیشتر در هوش مصنوعی بحث کرده‌ام. همچنین به همین دلیل است که احتمالاً به مایکروسافت بیشتر و OpenAI کمتر نیاز داریم تا به هوش مصنوعی کمک کند تا به شکلی بزرگ‌تر عمل کند و با شرکت‌ها و افراد اعتماد ایجاد کند.

Trust می پردازد

واقعاً نمی توانم باور کنم که همین الان این را گفتم. به هر حال، من بیش از یک دهه را بر ضد ماشین مایکروسافت گذراندم، حتی زمانی که جنگی با منبع باز به راه انداخته بود. اما آن موقع بود و الان هم همین است. علیرغم مبارزه اولیه مایکروسافت با لینوکس و منبع باز، این شرکت سال‌ها یک شرکت فعال و قابل اعتماد در انواع جوامع منبع باز بوده است.

دستیاران کدنویسی هوش مصنوعی: 8 ویژگی که شرکت ها باید به دنبال آن باشند

این اعتماد مهم است زیرا اعتماد دقیقاً همان چیزی است که در هوش مصنوعی وجود ندارد.

هر چه که مایکروسافت در گذشته با منبع باز و وزارت دادگستری ایالات متحده برخورد کرده باشد، شاید مورد اعتمادترین شرکت در فناوری باقی بماند. به نظر می رسد که شرکت ها آماده اند تا برای این اعتماد هزینه کنند. بر اساس نظرسنجی پایپر سندلر ۲۰۲۳ مایکروسافت از CIOs بیشترین سود را در هزینه های ولگردی بر روی هوش مصنوعی مولد دارد. ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که مایکروسافت استراتژیک‌ترین فروشنده هوش مصنوعی آن‌ها است و به میزان قابل توجهی از OpenAI (۱۷ درصد) پیشی گرفته است. این اعتماد به مایکروسافت در طول سال ها ثابت مانده است. برای مثال، در سال ۲۰۱۳، مایکروسافت به‌عنوان فروشنده پیشرو CIO برای ابر دیده می‌شد. البته، امروزه AWS یک فروشنده ابری ۱۰۰ میلیارد دلاری است و مایکروسافت اینطور نیست، که می‌تواند به این معنا باشد که OpenAI، مانند AWS قبل از آن، می‌تواند به همان اندازه که AWS سال‌ها با ابر انجام می‌داد، بخش عمده‌ای از هزینه‌های نرم‌افزار هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد.

اما ابر یک بازی طولانی است، درست مانند هوش مصنوعی، و مایکروسافت در فضای ابری به خوبی کار می کند. طبق آخرین درآمد، تجارت ابری آن در سه ماهه به ۳۵ میلیارد دلار رسید. این یک مقایسه سیب به سیب با نرخ اجرای ۱۰۰ میلیارد دلاری AWS نیست، اما تحلیلگران در حال حاضر سهم بازار AWS را ۳۱% و Microsoft Azure را ۲۵% از بازار را تعیین کرد. با توجه به اینکه AWS در سال‌های اولیه تقریباً ۱۰۰ درصد بازار را در اختیار داشت و برای سال‌ها پیشتاز بود، بسیار چشمگیر است. بیشتر نه. بیشتر آن به اعتماد CIO به مایکروسافت و همچنین مانور تهاجمی مایکروسافت در هوش مصنوعی مربوط می شود.

بیشتر عملکرد genAI مبتنی بر ابر بوی بد می دهد

با مسئولیت خود بازی کنید

نگران شدم که مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ بسیار پشت سر Google در فناوری هوش مصنوعی، یک میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد. در سال ۲۰۲۳، این شرکت دو برابر شد در OpenAI، انتشار GPT-4o OpenAI در Azure پیشتر در ماه مه ۲۰۲۴.  p>

این برای مایکروسافت عالی است، اما به خاطر صنعت هوش مصنوعی، ما به Microsoft بیشتر و OpenAI کمتر نیاز داریم.

OpenAI در طول سال‌ها با آشفتگی‌های هیأت مدیره به دلیل نگرانی از اینکه آلتمن اصل بنیان‌گذاری ایمنی هوش مصنوعی را به سود منتفی کرده است، درگیری‌ها و نگرانی‌ها را درگیر کرده است، کارمندان رده بالا در حال استعفا به دلیل نگرانی از اینکه شرکت درآمد را بر ایمنی ترجیح می دهد و موارد دیگر. به نظر وارزل، این را می توان به عنوان دره سیلیکون استاندارد در نظر گرفت: رویاهای اتوپیایی نگرانی های کوتاه مدت در مورد تأثیرات اجتماعی را از بین می برند.

خطرات مهندسی بیش از حد سیستم های هوش مصنوعی مولد

اما هوش مصنوعی، علی‌رغم روکش ماشین‌ها بر ما حکومت می‌کنند، در نهایت به افراد مربوط می‌شود، همانطور که اخیراً نوشتم. اگر عامل تغییر هوش مصنوعی بی توجه به نگرانی های انسان تلقی شود، مردم این پتانسیل را دارند که جلوی نفوذ هوش مصنوعی به زندگی ما را بگیرند یا حداقل به طور جدی کند کنند. قرار گرفتن مایکروسافت روی صندلی راننده بسیاری از این نگرانی ها را برطرف می کند. به هر حال، مایکروسافت همان شرکتی است که تا حد زیادی آشفتگی سرکش را که فرهنگ شرکتی GitHub بود رام کرد، بدون اینکه دست سنگینی به کار برد که توسعه دهندگان ابزار همکاری کد را کنار گذاشتند. GitHub قبل از تصدی مایکروسافت محبوب بود، اما رهبری مایکروسافت به تثبیت جایگاه GitHub در شرکت کمک کرده است.

همین مورد ممکن است در هوش مصنوعی اتفاق بیفتد. به عنوان معاون Forrester براندون پرسل استرس دارد، “شفاف بودن هوش مصنوعی شکاف اعتماد قابل توجهی ایجاد کرده است که تنها شفافیت می تواند به طور کامل آن را پر کند.” بخشی از این در مورد باز کردن کد (از جمله وزن مدل و غیره) است تا شرکت‌ها بتوانند به طور کامل به خروجی‌های مدل زبان بزرگ اعتماد کنند، اما همچنین در مورد اعتماد به شرکت‌های پشت آن LLM است. مایکروسافت در منبع باز و در تقویت اعتماد شرکت ها خوب است. هوش مصنوعی به نظارت بزرگسالان نیاز دارد و مایکروسافت ممکن است برای ایفای این نقش عالی باشد.