۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چرا اپل در مورد هوش مصنوعی صحبت نمی کند؟

اپل برای مدت طولانی در حال نوآوری با هوش مصنوعی بوده است، اما بر جادوی تجربه کاربر تمرکز می کند، نه فناوری. در اینجا درسی وجود دارد، به خصوص که GenAI همیشه ابزار مناسبی نیست.

اپل برای مدت طولانی در حال نوآوری با هوش مصنوعی بوده است، اما بر جادوی تجربه کاربر تمرکز می کند، نه فناوری. در اینجا درسی وجود دارد، به خصوص که GenAI همیشه ابزار مناسبی نیست.

اگر احساس می‌کنید تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته‌اید، تنها نیستید. توسعه‌دهندگان نمی‌توانند درباره امکانات هوش مصنوعی مولد (GenAI) برای تغییر روش کدگذاری صحبت نکنند. مدیران عامل نیز نمی‌توانند از صحبت کردن در مورد آن دست بکشند: مطالعه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در مورد تماس‌های درآمد «از بین رفته است. عمودی” اواخر. هوش مصنوعی آنقدر زیاد است که ما حتی آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLM) پشت برنامه‌های GenAI را شروع کرده‌ایم با خروجی آن برنامه ها. (این پایان خوبی نخواهد داشت.)

اما در میان این همه هیاهوی بی پایان و امید در مورد هوش مصنوعی، یک شرکت اخیراً موفق شد بیش از دو ساعت در یک سخنرانی جهانی صحبت کند بدون ذکر یک بار هوش مصنوعی، حتی با وجود اینکه تأثیر هوش مصنوعی در محصولات در رژه فراگیر بود. آن شرکت اپل است و پرهیز نحوی آن درسی برای همه در مورد نحوه استفاده صحیح از هوش مصنوعی است.

صحبت ارزان است

اگرچه صحبت‌های هوش مصنوعی به اوردرایج رسیده است، اما تبلیغات هوش مصنوعی کاملاً جدید نیست، زیرا مارک راسکینو، معاون برجسته تحلیلگر گارتنر اشاره می کند. صحبت در مورد هوش مصنوعی در اوایل دهه ۱۹۸۰ افزایش یافت و از آن زمان دیگر کند نشده است. با این حال، آنچه اکنون متفاوت است این است که هوش مصنوعی چقدر در داخل و خارج از محافل فناوری فراگیر شده است. برای برخی، چیزهایی مانند ChatGPT «وسیله‌ای برای تبلیغات ویروسی» است – وسیله نقلیه‌ای که مدام سرعت خود را افزایش می‌دهد.

چنین سرعتی عواقبی دارد. به عنوان مثال، هر LLM به داده نیاز دارد، و منابع غنی از داده‌ها مانند Internet Archive، Stack Overflow، Reddit و غیره شاهد افزایش شدید ترافیک بوده‌اند که منجر به خرابی بایگانی اینترنت و محاصره قانونی از Reddit و دیگران. در همین حال، برخی از آنها در حال مبارزه با نقض حق نسخه‌برداری ادعا شده در داده‌های آموزشی مورد استفاده برای برنامه های فید مانند GitHub Copilot. همه چیز کمی آشفته است.

بررسی LlamaIndex: برنامه های کاربردی LLM با زمینه آسان

در واقع، به عنوان جیمز پنی، مدیر ارشد سرمایه گذاری TAM Asset Management، پیشنهاد می‌کند، “شرکت‌هایی که حتی کلمه AI را در درآمد خود ذکر می‌کنند، شاهد افزایش قیمت سهام خود هستند و این بوی بسیار شبیه به دوران دات‌کام می‌دهد.” اگرچه با توجه به اینکه چیزهایی مانند GenAI چقدر خام باقی مانده اند کمی احمقانه به نظر می رسد، شواهدی وجود دارد که هوش مصنوعی باعث رونق در بازار سهام شده است بدون اینکه عملاً کار زیادی برای ایجاد رونق متناسب در درآمد شرکت انجام دهد.

دوران دات کام، در واقع.

در همین حال، یک شرکت به سرمایه گذاری های بزرگ در هوش مصنوعی ادامه می دهد بدون اینکه معامله بزرگی در مورد هوش مصنوعی انجام دهد. این شرکت اپل است و به استفاده مسئولانه و سازنده‌تر از هوش مصنوعی نسبت به آنچه که اکثر شرکت‌ها به کار گرفته‌اند اشاره می‌کند.

پشت صحنه

اپل در زمینه هوش مصنوعی جدید نیست. این شرکت هوش مصنوعی را با سیری و سایر روش‌های کمتر قابل مشاهده (یا شنیدنی) به محصولات خود تبدیل کرده است. جای تعجب نیست که اپل برای مدت طولانی استعدادهای هوش مصنوعی را استخدام کرده است و چنین استخدامی . این شرکت دارای یک صفحه فرود اختصاص داده شده به هوش مصنوعی است، با عنوان «یادگیری ماشین و هوش مصنوعی: کار نوآورانه است. تجربه جادویی است.”

در آن صفحه، اپل راز استفاده از هوش مصنوعی را ارائه می‌کند: «افرادی که در اینجا در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی کار می‌کنند، تجربیات شگفت‌انگیزی را در هر محصول اپل ایجاد می‌کنند و به میلیون‌ها نفر اجازه می‌دهند کاری را انجام دهند که هرگز تصور نمی‌کردند.» به عبارت دیگر، تمرکز آنها بر این است که مشتریان چگونه هوش مصنوعی را تجربه می کنند، نه خود هوش مصنوعی. این رویکرد اپل برای مدت طولانی بوده است: بدون اینکه فناوری به نقطه کانونی آن تجربه تبدیل شود، فناوری را در تجربه مشتری یکپارچه کنید. این فناوری اساساً نامرئی است. اگر متوجه شدید، اپل شکست خورده است.

نحوه ارزیابی پایگاه داده برداری

بر روی صحنه در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان در سراسر جهان، اپل تمایل داشت که هوش مصنوعی را جادویی معرفی کند. این کلمه ۱۳ بار استفاده شده است. (اپل تمایل زیادی به استفاده بیش از حد از کلمه جادویی دارد، همانطور که اکثر شرکت ها از عبارت AI بیش از حد استفاده می کنند). در صحبت از Apple Vision Pro جدید، Alan Dye، مدیر اجرایی اپل، گفت: “این قابل توجه است و مانند جادو است.” او نیازی به وارد شدن به جزئیات هوش مصنوعی و سایر فناوری‌هایی که به آن جادو کمک می‌کنند، نبود. نکته تجربه است، نه مواد تشکیل دهنده.

این درس خوبی برای هر شرکتی است.

اول، اگرچه GenAI فناوری فعلی “it” است، اما همیشه رویکرد درستی نیست. Mathew Lodge از Diffblue اخیراً توصیه کرده است که یادگیری تقویتی برای برخی موارد استفاده از GenAI برتری دارد. مدتها قبل از اینکه GenAI به موضوع روز تبدیل شود، تحلیل رگرسیون یا روشهای دیگر باید اولین توقف شرکت قبل از سوار شدن به اتوبوس یادگیری ماشین باشد.

اخیراً، من با یکی از دوستان صنعتی صحبت کردم که تاکید کرد، “شما می توانید از LLM برای بسیاری از چیزها استفاده کنید، اما اگر خروجی شما داده های ساختاری باشد نه ساختار نیافته، می تواند روشی بسیار ناکارآمد برای انجام آن باشد.” این یک نکته جالب است زیرا برخی از سرویس‌های GenAI که فروشندگان ابری ارائه می‌کنند، قبلاً قبل از استفاده از مدل‌های اختصاصی انجام شده‌اند که ثابت می‌کنند بسیار کارآمدتر از GenAI هستند. همانطور که او توضیح می دهد، توسعه دهندگان شیفته GenAI هستند زیرا ماهیت احتمالی دارد. تلاش برای یافتن یک پاسخ واقعی نیست، بلکه یک پاسخ منطقی است که الگوهای داده شده در داده های آموزشی را ارائه می دهد. این می تواند خوب باشد، اما «مانند جستجوی بدون فهرست است. مقیاس خوبی ندارد.”

در مورد فیناپ های ابری چه می گذرد؟

این بدان معنا نیست که GenAI بد است. این فقط برای طیف وسیعی از موارد استفاده خوب یا بهترین نیست. (و حتی زمانی که این یک رویکرد عالی است، هنوز به منابع زیادی نیاز دارد). برای برخی موارد استفاده، استنباط قدیمی بهترین کار را دارد. استنتاج راهی برای آموزش هوش مصنوعی برای دیدن الگوها در داده‌ها و سپس مقایسه موارد جدید دریافتی است. داده ها در برابر آن الگوها GenAI، دوباره، همه چیز در مورد ایجاد چیزهایی است که شبیه داده‌های LLM هستند، که منجر به داده‌های جدید ایجاد شده معقول اما لزوما درست نیست. هر دو جالب هستند؛ هیچکدام همیشه ابزار مناسبی نیستند.

دوم، مهم نیست که یک شرکت چه رویکردی را برای هوش مصنوعی انتخاب می‌کند (و واقعیت این است که اکثر شرکت‌ها می‌خواهند طیف وسیعی از رویکردها را بپذیرند، زیرا طیف وسیعی از موارد استفاده را خواهند داشت)، هوش مصنوعی هرگز نباید مورد توجه قرار گیرد. هوش مصنوعی یک وسیله است، نه یک هدف. همانطور که اپل نشان داد، فروش یک چشم انداز مبتنی بر هوش مصنوعی بدون اینکه هوش مصنوعی را به نقطه عطف تبدیل کند، بسیار ممکن است. هیچ کس واقعاً اهمیت نمی دهد که هوش مصنوعی چقدر جالب است. آنها به تجربه حاصل اهمیت می دهند.

پس، تجربه هوش مصنوعی را بفروشید، نه هوش مصنوعی.