۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

جایی که خط مشی منبع باز مایکروسافت اشتباه کرد

مایکروسافت به جای محدود کردن اینکه کدام نرم‌افزار منبع باز می‌تواند فروخته شود، باید ابهامات موجود در خط‌مشی فروشگاه مایکروسافت خود را از بین ببرد و حقوق توسعه‌دهندگان برای فروش آثارشان را مجدداً تأیید کند.

مایکروسافت به جای محدود کردن اینکه کدام نرم‌افزار منبع باز می‌تواند فروخته شود، باید ابهامات موجود در خط‌مشی فروشگاه مایکروسافت خود را از بین ببرد و حقوق توسعه‌دهندگان برای فروش آثارشان را مجدداً تأیید کند.

در سال ۲۰۰۱، استیو بالمر، مدیر عامل آن زمان مایکروسافت لینوکس را “یک سرطانی که خود را به معنای مالکیت معنوی به هر چیزی که لمس می کند متصل می کند. این نظر تنها بخشی از کمپین ضد منبع باز مایکروسافت بود که با نامه بیل گیتس در سال ۱۹۷۶ آغاز شد، نامه سرگشاده به علاقمندان، که هدفش دزدی دریایی در جامعه سرگرمی‌ها بود.

در طول دهه گذشته، مایکروسافت لحن خود را در جامعه منبع باز تغییر داده است. از کنفرانس های منبع باز حمایت مالی کرده است، توسعه دهندگان منبع باز را استخدام کرده است و به عنوان یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان در هسته لینوکس ظاهر شده است. اخیراً، مایکروسافت سیاست جدید فروشگاه مایکروسافت را اعلام کرد و سپس آن را به تعویق انداخت که برای جلوگیری از درآمدزایی توسعه دهندگان خارجی از نرم افزارهای رایگان و منبع باز قبلی طراحی شده بود. در حالی که این سیاست به کاهش کلاهبرداری کمک می کرد، همچنین به طور ناخواسته از سود بردن صاحبان IP از کار خود جلوگیری می کرد.

پس از دریافت واکنش از سوی جامعه منبع باز، مایکروسافت اجرای این خط مشی را به تاخیر انداخت تا اهداف آن را روشن کند. اما سیاست جدید به هر شکلی که به نظر می رسد، باید تعادل مناسبی بین حفظ آزادی هایی که نرم افزار منبع باز بر اساس آن ساخته شده است برقرار کند و در عین حال از دزدی دریایی و کلاهبرداری محافظت کند.

نیت خیر

قلب مایکروسافت در مورد ترمیم روابط با جامعه منبع باز در جای مناسبی قرار دارد. کلاهبرداری در فروشگاه های برنامه رایج است: از ۱۰۰۰ برنامه برتر در اپ استور اپل، نزدیک به ۲٪ کلاهبرداری هایی هستند که برآورد ۴۸ میلیون دلار از مشتریان. سیاست مایکروسافت نوع خاصی از کلاهبرداری را کاهش می دهد، اما متأسفانه نحوه کسب درآمد توسعه دهندگان از نرم افزار منبع باز خود را نیز محدود می کند.

چگونه می توان کمبود مهارت های Kubernetes را شکست داد

تعیین محدودیت برای کسب درآمد موضوعی حساس است. نرم افزار منبع باز به دلیل تطبیق پذیری خود پیشرفت می کند: کاربران می توانند بدون نگرانی برنامه ها را اجرا، توزیع مجدد و بازرسی کنند. محدودیت‌های این آزادی سابقه خطرناکی ایجاد کرد. در عوض، خط‌مشی جدید مایکروسافت باید راه‌های جدیدی را برای توسعه‌دهندگان ترویج کند تا از نرم‌افزار منبع باز خود سود ببرند.

در اینجا چهار روش کسب درآمد وجود دارد که مایکروسافت می‌تواند از آنها پشتیبانی کند که به توسعه‌دهندگان منبع باز اجازه می‌دهد از آثار خود سود ببرند.

برای راحتی پرداخت کنید

هر توسعه‌دهنده‌ای، صرف‌نظر از تجربه، می‌تواند از نرم‌افزار منبع باز پس از راه‌اندازی و اجرا استفاده کند. اما نصب این نرم افزار می تواند خسته کننده باشد که به توسعه دهندگان فرصت کسب درآمد می دهد. بسیاری از کاربران برای صرفه جویی در زمان یا پول، برای نصب برنامه در سیستم های خود، هزینه نصب را پرداخت می کنند.

برخی از سازندگان منبع باز تصمیم می گیرند برنامه های خود را با هزینه اندکی در فروشگاه های برنامه در دسترس قرار دهند. کاربران می توانند نسخه های منبع باز را به صورت دستی نصب کنند و در ازای نصب بدون دردسر و با یک کلیک، مقداری دلار صرفه جویی کنند. کاربران برای راحتی بیشتر هزینه بیشتری می پردازند، و این یک راه عالی برای توسعه دهندگان برای سود بردن از کارشان است.

پرداخت برای پشتیبانی

کاربران در جامعه منبع باز تمام تلاش خود را می کنند تا به یکدیگر کمک کنند. این قابل تحسین است معمولاً مشاهده می‌شود که کاربران درباره اجرای نرم‌افزار خاص در انجمن‌های انجمن سؤال می‌پرسند و به آنها پاسخ می‌دهند. اما زمان‌بندی و دقت پاسخ از دستان پرسش‌کننده خارج است، که می‌تواند باعث ایجاد استرس در صورت گرفتار شدن آن‌ها در زمان محدود شود. برای کاربرانی که نیاز به جدول زمانی مشخص تری دارند، توسعه دهندگان منبع باز می توانند راه حلی ارائه دهند.

هوش مصنوعی با کد پایین با برنامه های Power و Power Automate

Red Hat، یکی از اولین شرکت هایی که از نرم افزار منبع باز کسب درآمد کرد، دقیقاً این کار را انجام می دهد. بسته اشتراک Red Hat علاوه بر فروش محصولات منبع باز، شامل پشتیبانی گسترده مشتری و خدمات عیب‌یابی است. این ترکیب دلیل بزرگی است که IBM Red Hat را برای ۳۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹. ما هنوز متن نهایی سیاست جدید مایکروسافت را نمی دانیم، اما به نظر می رسد این مورد کسب درآمد مجاز باشد.< /p>

پرداخت برای مدیریت

بسیاری از سازمان ها تلاشی را که برای مدیریت پروژه های متن باز پیچیده انجام می شود دست کم می گیرند. تیم‌های فناوری اطلاعات برای اجرای موفقیت‌آمیز آن‌ها باید درک عمیقی از محاسبات ابری و بهترین شیوه‌های امنیتی و همچنین برنامه‌نویسی و مدیریت داده داشته باشند. به جای استخدام متخصصان برای مدیریت منبع باز، شرکت ها می توانند این مسئولیت ها را به یک ارائه دهنده شخص ثالث برون سپاری کنند.

به عنوان مثال، شرکت من، Aiven، یک پلتفرم داده ابری کاملاً مدیریت شده را ارائه می دهد که توسعه دهندگان را آزاد می کند تا به جای استرس بر مدیریت، برنامه های کاربردی ایجاد کنند. پیشنهاداتی مانند این سازمان ها را قادر می سازد تا استفاده از منبع باز خود را بدون نیاز به استخدام کارمندان IT اضافی افزایش دهند. این یک مدل رایج و مفید است که مایکروسافت باید با خط‌مشی جدید خود اجازه دهد.

HTMX برای جاوا با Spring Boot و Thymeleaf

هسته باز را بپذیرید

یک استراتژی هسته باز (یا فریمیوم) زمانی است که شرکت ها نسخه محدودی از یک محصول را به عنوان منبع باز و نسخه الحاقی را به عنوان نرم افزار اختصاصی ارائه می کنند. هسته باز بحث برانگیز است، برخی از منتقدان می گویند که هزینه های اضافی به این معنی است که نمی تواند زیر چتر منبع باز قرار گیرد. صرف نظر از این، هسته باز به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که برای محصولات خود علاقه ایجاد کنند و در عین حال هسته منبع باز ارائه خود را حفظ کنند. این مدل کسب‌وکار با همه بازی‌های فریمیوم برای فروشگاه‌های برنامه کاملاً شناخته شده است، بنابراین انتظار ندارم سیاست جدید بر این مدل کسب‌وکار تأثیر بگذارد.

برخی از این استراتژی‌ها برای توسعه‌دهندگان تحت سیاست اولیه فروشگاه مایکروسافت غیرممکن بود. مایکروسافت به جای اینکه به عنوان یک دروازه بان در هنگام فروش نرم افزار منبع باز عمل کند، باید ابهامات را در خط مشی به روز شده خود از بین ببرد و حقوق توسعه دهندگان برای فروش آثارشان را مجدداً تأیید کند. یک رویکرد فراگیرتر به مایکروسافت کمک می کند تا به بهبود روابط بین نام تجاری خود و جامعه منبع باز ادامه دهد.

جوزپ پرات مدیر مهندسی منبع باز در Aiven است.

New Tech Forum مکانی برای کاوش و بحث در مورد فناوری سازمانی نوظهور در عمق و وسعت بی سابقه ای فراهم می کند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه سوالات را به newtechforum@infoworld.com ارسال کنید.