۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

چرا باز بودن همیشه مهم است

نرم افزار اختصاصی بد نیست، اما منبع باز نیروی قابل توجهی برای خیر است. رویکرد شفاف و مبتنی بر جامعه برای توسعه، امروزه در هر صنعتی نوآوری را هدایت می کند.

نرم افزار اختصاصی بد نیست، اما منبع باز نیروی قابل توجهی برای خیر است. رویکرد شفاف و مبتنی بر جامعه برای توسعه، امروزه در هر صنعتی نوآوری را هدایت می کند.

منبع باز همیشه بیشتر از نرم افزار بوده است. این یک اخلاق، یک روش تفکر را توصیف می کند. ریشه در مبانی اینترنت دارد همانطور که تیم برنرز لی در CERN برای ایجاد راهی برای پیوند و به اشتراک گذاری اطلاعات پیشنهاد کرد. این یک اقتصاد دانش است که توسط جوامع آنلاین زندگی می شود که برای حل مشکلات جهان همکاری می کنند و نوآوری ها را در سراسر جهان تقویت می کند.

این دیگر راه حل ضعیف نیز نیست. نرم افزار منبع باز زیربنای اقتصاد جهانی است و در قلب اکثر زیرساخت های اصلی قرار دارد. ۵۶ میلیون توسعه‌دهنده در پروژه‌های منبع باز در سراسر جهان مشارکت می‌کنند و ۹۵٪ سازمان‌ها از شیوه‌های نوآوری باز استفاده می‌کنند. منبع باز ممکن است بلافاصله برای مصرف کننده آشکار نباشد. با این وجود، ارتباطاتی را که ما با یکدیگر برقرار می کنیم، شکل می دهد، نحوه کار از راه دور را شکل می دهد، صنعت مالی و نحوه مدیریت پرداخت های ما را ساده می کند، و دستگاه های هوشمند ما را روی مچ دست و در خانه فعال می کند. حتی برای عملکرد سیستم ایمنی خودروی شما حیاتی است. منبع باز همه جا هست.

یک مقاله اخیر توسط Mat Asay از InfoWorld، زمان‌هایی را که باز بودن همیشه مهم نیست بررسی کرد و به ما یادآوری کرد که استراتژی‌های اختصاصی بسیار سودآور هستند و مشتریان به مجوزهای پولی پشت نکرده‌اند و بسته نشده‌اند. مدل ها. همانطور که Asay خاطرنشان می کند، “سرمایه بازار ۲.۴ تریلیون دلاری اپل برای خود صحبت می کند.” در اصل، گشاده رویی ممکن است وزن اخلاقی داشته باشد، اما عمل گرایی و سود گاهی داستان دیگری را بیان می کند.

با این حال، من می خواهم به روی دیگر سکه نگاه کنم. نشان دادن اینکه استراتژی‌های اختصاصی با شکست مواجه نمی‌شوند، از دست دادن اصل موضوع است. فراتر از ترازنامه و استراتژی فردی، انتخاب هایی که شرکت ها انجام می دهند مهم هستند. دلیل اینکه منبع باز همیشه اهمیت دارد در توانایی آن برای تقویت همکاری، متحد کردن میلیون ها نفر به سوی یک هدف مشترک و هدایت نوآوری است که شبیه هیچ رویکرد توسعه ای دیگری نیست.

OpenAI's Assistants API تقویت می شود

بنیاد نوآوری

شفافیت، قابلیت همکاری و سرعت توسعه سریع ارائه شده توسط اکوسیستم منبع باز نه تنها منجر به پذیرش گسترده نرم افزار منبع باز شده است، بلکه منبع باز را برای شرکت هایی که به دنبال رشد سریع تر و قوی تر در چشم انداز امروزی هستند، حیاتی کرده است. شرکت‌های فناوری بیشتر، نه کمتر، به رویکردهای باز روی می‌آورند. ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که بسیاری از اکوسیستم‌های دیجیتالی که مدل‌های اختصاصی به آن‌ها وابسته هستند، پایه و اساس آنها منبع باز است.

به عنوان مثال،

Kubernetes نمی‌توانست فضای بومی ابری را بدون اخلاق باز که به تکامل و پذیرش آن کمک می‌کند، متحول کند. گوگل زیرساختی را مهندسی کرد که می توانست در مقیاس رشد کند و آن را به عنوان Kubernetes در اختیار جامعه قرار داد. اکنون، از طریق مقیاس اجتماعی و همکاری، Kubernetes و کانتینرها جایگزین پلتفرم‌های ابری اختصاصی و قفل شده متعددی به عنوان زیرساخت واقعی برای ایجاد تحول دیجیتال هستند. Kubernetes و کانتینرها به شرکت‌ها در تمام صنایع این امکان را می‌دهند تا با انعطاف‌پذیری بیشتر، ارزش مشتری را سریع‌تر ارائه دهند. علاوه بر این، همکاری گسترده جامعه به تامین کنندگان صنعتی در هر اندازه امکان می دهد تا قابلیت های بیشتری را با هزینه کلی کمتر ارائه دهند. این دلیلی است بر این که یک اکوسیستم عظیم را می توان بر اساس یک منبع باز ایجاد کرد، که سودآوری و رشد را برای “متن باز” و شرکت های اختصاصی به طور یکسان ممکن می کند.

گام‌های برداشته‌شده در جهت دیگر برای کاهش دو برابری مدل‌های بسته ممکن است همچنان به یک شرکت کمک کند یا منافع کوتاه‌مدت خالصی داشته باشد. با این حال، انتخاب نکردن رهبری با منبع باز می‌تواند به خوبی بر مسیر گسترده‌تر صنعت در موفقیت بلندمدت یک تجارت تأثیر بگذارد.

سود کوتاه مدت در مقابل پیشرفت بلند مدت

تلاش‌هایی که برای پیشبرد فضای باز در جامعه فناوری انجام می‌شود، نه تنها می‌تواند برای اکوسیستم سازمانی گسترده‌تر، بلکه برای خود شرکت نیز مفید باشد. از اواخر دهه ۱۹۸۰، نرم افزار منبع باز به نوآوری دامن زد و اعتبار به دست آورد، زیرا بیشتر و بیشتر از بزرگترین شرکت های فناوری به پتانسیل گسترده آن برای گرد هم آوردن درخشان ترین ذهن ها از سراسر جهان برای حل چالش ها به عنوان یک واحد پی بردند.

اما همانطور که Asay اشاره می کند، تعدادی از شرکت های نرم افزاری در سال های اخیر از مجوزهای منبع باز عقب نشینی کرده اند. این تصور که تغییر لایت‌بند به مجوز غیر تایید شده OSI برای برنامه Akka خود، «نشانه‌ای از خیانت» است، بحث جالبی را مطرح می‌کند. مهم است که به یاد داشته باشید که Akka محبوبیت و پذیرش گسترده خود را به عنوان یک راه حل کاملاً منبع باز به دست آورد – و احتمالاً به این دلیل که کاملاً منبع باز بود. اگر Akka به عنوان یک راه حل اختصاصی تحت مدل مجوز جدید این شرکت آغاز شده بود، احتمالاً امروز یک راه حل مبهم و خاص خواهد بود. در نهایت، مشتریان تصمیم خواهند گرفت که آیا باز بودن کمتر برای Akka و Lightbend خوب است یا بد. در حالی که هنوز برای دانستن پیامدهای آن خیلی زود است، ما شاهد واکنش منفی جامعه بوده ایم.

خطرات مهندسی بیش از حد سیستم های هوش مصنوعی مولد

هر شرکتی حق دارد استراتژی خود را تغییر دهد، اما نادر بودن عقب نشینی از منبع باز باید چیزی را به شما بگوید. اگر به فناوری‌هایی که شرکت‌ها در حال دوبرابر کردن آن‌ها هستند نگاه کنید – فناوری‌هایی که پیامدهای صنعت عظیمی دارند، مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی – متوجه خواهید شد که منبع باز کاتالیزور است. مسلماً هوش مصنوعی حوزه فناوری با رشد سریع بعدی است که تجارت، تجربیات و زندگی را متحول خواهد کرد و اکثر پلتفرم‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی منبع باز هستند. چرا؟ زیرا منبع باز شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا این پایه‌ها را برای ارائه قابلیت‌های جدید با نرخ‌های شتاب‌دهنده به تدریج گسترش دهند یا بر آن‌ها بنا کنند.

نمونه کاملی از این حرکت در منبع باز از Nvidia می آید، که قدرت منبع باز و راه حل های به روز شده را که زمانی اختصاصی بودند پذیرفت و ماژول های هسته GPU لینوکس خود را به عنوان منبع باز با مجوز دوگانه GPL/MIT در اوایل سال جاری منتشر کرد. . مثال دیگر انتقال مدیریت PyTorch به بنیاد لینوکس توسط متا است. اگرچه این منبع باز چیز جدیدی نبود، اما انتقال مدیریت پروژه منبع باز از یک شرکت واحد به جامعه، قدرتی را که رویکرد جامعه محور در نوآوری دارد، تقویت می کند.

در حالی که مشتریان سازمانی ممکن است درک عمیق تری از ارزش منبع باز داشته باشند، مصرف کنندگان تک تک فناوری نیز به وضوح مزایای آن را درک می کنند. درک قابلیت همکاری و سهولت استفاده به درخواست اپل برای باز کردن پلت فرم پیام رسانی خود تبدیل شده است. همین تمایل به استانداردهای باز و قابلیت همکاری باعث تسلط واتس اپ بر بازار پیام رسانی در سطح جهانی شده است.

Snowflake برای به دست آوردن LeapYear برای تقویت توانایی های اتاق تمیز داده ها

نوآوری مبتنی بر جامعه برای همه

در SUSE، ما قویاً معتقدیم که باز بودن، نه فناوری به تنهایی، باید در قلب همه تحولات دیجیتال ریشه داشته باشد تا واقعاً به موفقیت برسیم. در هر صورت، اگر یک شرکت یک مدل اختصاصی را حفظ کند یا مجوز خود را بدون تأثیر منفی بر سودآوری یا پذیرش مصرف‌کننده تغییر دهد، این نشان نمی‌دهد که منبع باز اهمیتی ندارد. ارزش منبع باز با تصمیمات استراتژیک فردی یا مطالعات موردی در سودآوری تعریف نمی شود.

به عنوان یک مدل توسعه و اخلاق، منبع باز یک نیروی قابل توجه برای خیر است. همکاری را برای یک هدف مشترک مهار می کند، نوآوری را با سرعتی بی بدیل تسهیل می کند و جهت سفر را در چشم انداز فناوری مشخص می کند – از فناوری های زیرساختی در حال ظهور گرفته تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تا لوازم الکترونیکی مصرفی. واضح است که منبع باز باعث ایجاد نوآوری در هر صنعت امروزی می شود – از خرده فروشی، تولید، مالی و کشاورزی گرفته تا اکتشاف فضا. منبع باز توسط شرکت ها و مصرف کنندگان در سراسر جهان متکی است.

در حالی که همیشه کسانی هستند که احساس می‌کنند مزیت‌های رقابتی فقط از نوآوری اختصاصی ناشی می‌شود، چرا نقش قدرتمندی را که منبع باز در نوآوری‌های امروز ما بازی می‌کند در نظر نگیریم؟ من پیوسته از تلاش‌های جمعی جامعه منبع باز و نوآوری‌های شفاف، ظریف و قابل تعاملی که هر روز ظاهر می‌شوند، متحیر هستم. با شتاب بیشتر تحول دیجیتال، نرم افزار منبع باز تنها جایگاه خود را در توسعه فناوری های فردا و اکوسیستم های دیجیتال تثبیت خواهد کرد.

برنت شرودر رئیس دفتر CTO در SUSE است.

New Tech Forum مکانی برای کاوش و بحث در مورد فناوری سازمانی نوظهور در عمق و وسعت بی سابقه ای فراهم می کند. انتخاب ذهنی است، بر اساس انتخاب ما از فناوری هایی که معتقدیم مهم هستند و برای خوانندگان InfoWorld بیشترین علاقه را دارند. InfoWorld وثیقه بازاریابی را برای انتشار نمی پذیرد و حق ویرایش تمام محتوای ارائه شده را برای خود محفوظ می دارد. همه سوالات را به newtechforum@infoworld.com ارسال کنید.