۲۹ شهریور ۱۴۰۳

Techboy

اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی

کلاه قرمزی طوفانی را در قوری به راه انداخت

بزرگترین تهدیدها برای سهم بازار لینوکس Red Hat از سوی شرکت هایی است که انجام کارهای خود را برای توسعه دهندگان آسان تر می کنند.

بزرگترین تهدیدها برای سهم بازار لینوکس Red Hat از سوی شرکت هایی است که انجام کارهای خود را برای توسعه دهندگان آسان تر می کنند.

ما با لینوکس تجاری به آینده برمی گردیم. اگر آن را از دست دادید، ظاهراً رد هت از شرکت‌هایی که خود را به عنوان جوامع درآورده‌اند، ساختن کلون‌های لینوکس سازمانی Red Hat (RHEL) از طریق کد CentOS و دادن هیچ چیزی، نه یک خط کد و نه یک پنی، خسته شده‌اند. برخی آن را بارگیری رایگان نامیده‌اند. من آن را ایده بدی برای شرکت‌ها برای قطع پول نقد به شرکتی که در نهایت برای ارائه لینوکس سازمانی به آن وابسته هستند، نامیدم.

در پی تصمیم Red Hat، طیفی از فروشندگان لینوکس در تلاش هستند تا از نارضایتی ادعایی از حال و هوای Red Hat استفاده کنند. دکتر توماس دی جاکومو SUSE تصمیم گرفت باید «تا جایی که می‌توانم درباره این تصمیم روشن کنم و به طور کلی به جامعه اطمینان بدهم»، که به چند صد کلمه در مورد اینکه چگونه SUSE عمیقاً به منبع باز و غیره اهمیت می‌دهد، ترجمه شد. تصمیم کلاه قرمزی و هیچ اطمینانی برای “جامعه به طور کلی” (به هر معنی که باشد) ارائه نکرد.

طبق روابط عمومی شرکت، تا زمانی که این مطلب را می‌خوانید، یا به زودی پس از آن، SUSE قول داده است که «اعلان مهمی … که تأثیر گسترده‌ای بر کاربران RHEL/CentOS و جامعه متن‌باز گسترده‌تر خواهد داشت» ارائه خواهد کرد. محکم اما در این «وعده برای تقویت روح منبع باز»، واکنش SUSE به اندازه دهه‌ها تلاش برای تغییر نظر خریداران سازمانی در مورد RHEL بی‌ربط خواهد بود. به نظر می رسد خدمه صلح، عشق و لینوکس نمی توانند درک کنند که خریداران فناوری اطلاعات تقریباً به «روح منبع باز» اهمیت نمی دهند. بزرگترین رقابت برای Red Hat، SUSE یا Rocky یا Alma نخواهد بود. این AWS یا یکی از فروشندگان ابر خواهد بود، زیرا آنها آنچه را که شرکت‌ها واقعاً می‌خواهند می‌فروشند: لینوکس که «فقط کار می‌کند» بدون نیاز به فکر کردن یا مدیریت آن.

شرکت ها نمی توانند استفاده از منبع باز را متوقف کنند

این فیلم را قبلا دیده‌ایم

به نظر می رسد ما هرگز از تاریخ درس نگرفته ایم. من بخشی از تلاش یونیتد لینوکس در اوایل دهه ۲۰۰۰ در حین کار در Novell بودم. گروهی از رقبای احتمالی تاج و تخت ردهت، از جمله SUSE، Turbolinux، Conectiva و Caldera (که به گروه SCO تبدیل شد) که از محبوبیت اولیه Red Hat ترسیده بودند، با هم متحد شدند تا سعی کنند یک توزیع مشترک و رقابتی را تعریف کنند. شکست خورد. کاملاً. همانطور که نوشته‌ام، «معلوم است بازار یک توزیع مشترک لینوکس را نمی‌خواست که توسط کمیته ایجاد شود. آنها استاندارد صنعت را می خواستند که اتفاقاً Red Hat بود.”

به‌سرعت به سال ۲۰۲۳ برسید، و هیچ‌کس برای یک لینوکس متحد احیا شده فریاد نمی‌زند، اما CentOS راهی برای استفاده مردم از RHEL بدون پرداخت هزینه شده بود. این از جهاتی یک لینوکس متحد بود که در واقع کار می کرد، زیرا به شرکت های پشتیبان راکی ​​و آلما لینوکس راهی برای رقابت بدون مشارکت داد. اکنون این موضوع از بین رفته است، و در مورد اینکه ادامه ارائه رایگان محصول Red Hat چقدر سخت خواهد بود، بحث های زیادی وجود دارد. راکی لینوکس به ما اطمینان می‌دهد که این امکان وجود دارد، در پستی با نام ضعیف در مورد این “دنیای جدید شجاع”. (من تعجب می کنم که آیا آنها آن کتاب را خوانده اند، زیرا آینده درخشانی را به تصویر نمی کشد. اما من پرت می شوم.)

برای کسانی که اصرار دارند که در واقع محصول Red Hat نیست، “انجمن” است، خوب، من یک خبر بد دارم.

بله، Red Hat به سخت کوشی بسیاری از توسعه دهندگانی بستگی دارد که برای Red Hat کار نمی کنند. Red Hat همچنین تعداد قابل توجهی از توسعه دهندگان را به کار می گیرد که به طور فعال در پروژه های بالادستی که به هسته لینوکس تغذیه می شوند کمک می کنند. اینطوری کار میکنه اما زمانی که Red Hat نسخه لینوکس خود را منتشر می کند، آن محصول متعلق به Red Hat است نه “انجمن”، و مشتریان این را متوجه می شوند. آنها RHEL را می خرند. اگر مشتریان لینوکس عمومی را می‌خواستند، می‌توانستند آن را در صدها طعم دریافت کنند. آنها نمی کنند. آنها RHEL را می خواهند.

نحوه استفاده از پاندا برای تجزیه و تحلیل داده ها در پایتون

در سال ۲۰۰۷، زمانی که Novell شروع به تلاش برای سازگاری بیشتر Red Hat کرد (بخوانید: برای اینکه رقبا راحت‌تر مشتریان خود را حذف کنند)، نوشتم، “لینوکس به گروه نیاز ندارد در آغوش گرفتن. به رقبای بیشتری نیاز دارد. حتی اوراکل این احترام را دارد که شدیداً رقابت کند و دست‌هایش را بالا نگیرد و برای همکاری‌پذیری که به نفع وضعیت درجه دوم آن است التماس کند. با بازخوانی این مطلب، متوجه می‌شوم که الف) نوشته‌های من قبلاً بسیار سخت‌گیرانه‌تر بوده است، و ب) ما واقعاً چندین دهه در رقبای لینوکس هستیم که سعی می‌کنند Red Hat را با قوانین خود بازی کند تا به رقابت خود کمک کند.

بنابراین، همه ما باید برای کسانی که واقعاً طبق قوانین بازی می کنند، مانند AWS، تشویق کنیم.

افزایش لینوکس تمایز نیافته

نه تنها فروشندگان ابر مقیاس ابر مانند AWS، گوگل و مایکروسافت به شدت در همان پروژه‌های بالادستی که به هسته لینوکس تغذیه می‌کنند سرمایه‌گذاری می‌کنند و پایداری طولانی‌مدت جوامع منبع باز مرتبط با خود را تضمین می‌کنند، بلکه مانند Red Hat ، آنچه را که مشتریان واقعاً می خواهند ارائه دهید. زمانی که من در AWS کار می‌کردم، تیم من یک نظرسنجی کور انجام داد که از توسعه‌دهندگان پرسید که از فروشنده ابری خود نسبت به منبع باز چه می‌خواهند. پاسخ شماره ۱؟

ردیس در مقابل کابالهای تریلیون دلاری

” استقرار نرم افزار منبع باز ترجیحی من را در فضای ابری آسان می کند.”

آنها می خواستند چیزهایی مانند لینوکس فقط کار کند. آن‌ها می‌خواستند از اصطلاح AWS استفاده کنند تا فروشنده ابری «حمل‌کننده سنگین غیرمتمایز» مدیریت آن نرم‌افزار منبع باز را برای آن‌ها انجام دهد. آنها به دنبال کسی برای “حفاظت از روح منبع باز” نبودند. آنها می‌خواستند کسی به آنها کمک کند تا در واقع از آن منبع باز استفاده کنند. بیشتر اشتیاق به منبع باز، همانطور که در CentOS دیدیم، کمتر به “آزادی در تغییر کد” مربوط می شود و بیشتر به توانایی دسترسی آسان و استفاده از کد مربوط می شود. Cloud برخی از دلایل کلیدی را که باعث محبوبیت منبع باز در بین توسعه دهندگان شده است، کامل می کند.

بنابراین اگر به دنبال فروشندگانی هستید که به احتمال زیاد Red Hat را کنار بگذارند، فراتر از Rocky یا Alma یا SUSE نگاه کنید. به کسانی که بیشترین تلاش را می کنند تا لینوکس را برای توسعه دهندگان آسان و قابل دسترس کنند، نگاه کنید. این شامل فروشندگان ابر و همچنین شرکت هایی مانند اوراکل و Canonical (اوبونتو) می شود که همگی سرمایه گذاری های قابل توجهی در ارائه لینوکس به عنوان یک سرویس ابری انجام داده اند. این دقیقاً همان چیزی است که در زیرساخت‌های دیگر، مانند پایگاه‌های اطلاعاتی، که در آن فروشندگان پایگاه داده ابری جایگزین فروشندگان قدیمی شده‌اند دیده‌ایم.

افرادی که به Red Hat تثبیت شده‌اند و توانایی کپی آسان RHEL را مسدود می‌کنند، نکته را از دست می‌دهند زیرا روی چیز اشتباهی تمرکز کرده‌اند. نکته درست این است که بفهمیم چگونه می توان به بهترین نحو به توسعه دهندگان کمک کرد، و این مسئله راحتی ابری است، نه صدور مجوز ژیمناستیک.